Hej. Jag har en bilbana av modell Hot Wheels Modell skitgammal som skulle vara kul att få igång så grabben får prova. Men det är helt dött och jag undrar hur jag ska göra för att mäta och se om nätadaptern fungerar för det lär ju vara där problemet ligger?

Nån som har lust att berätta hur jag använder multimetern till det?
 
  • Bild på en nätdel för leksak och en orangerandig multimetern bredvid, för felsökning av elektrisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står på nätadaptern att du skall få ut 15V DC. Det finns tre uttag för probar på multimetern. Du skall använda COM och V ohm mA. Sedan ställer du vredet på området 20V DC och mäter om du får ut något ur nätadaptern när den är inkopplad.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det står på nätadaptern att du skall få ut 15V DC. Det finns tre uttag för probar på multimetern. Du skall använda COM och V ohm mA. Sedan ställer du vredet på området 20V DC och mäter om du får ut något ur nätadaptern när den är inkopplad.
ok. Så här alltså?
När jag mäter får jag inget resultat, den ger först utslag men blir sen blank. Är nätadaptern död då?
 
  • Multimeter med anslutna mätprober visar ingen avläsning på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte är någon spänning borde den visa noll. Precis likadant som när den inte är ansluten till något. Prova att ställa om den på läge 200. Antagligen är den oreglerad. Så kanske kommer den över 20V utan belastning.
 
A Avemo skrev:
Om det inte är någon spänning borde den visa noll. Precis likadant som när den inte är ansluten till något. Prova att ställa om den på läge 200. Antagligen är den oreglerad. Så kanske kommer den över 20V utan belastning.
ok. Nu ger den noll utan ge något som helst utslag. Då gissar jag att den är död?
 
Sådana adaptrar kan ha en liten glasrörssäkring i sig.
Öppna och titta.
 
Det låter så. Eller glappande så att den ger ut spänning ibland.
 
Du kan ju provmäta på ett batteri tex från kontrollen till tv för att se att mätaren verkligen fungerar korrekt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Stort tack för engagemanget allihop!

Den är inte öppningsbar, om man inte bryter upp den

Jag tror inte glappar för jag joksade på båda ändarna.

Det enklaste är väl att köpa en ny på typ Kjell & Co och sedan skarva dit specialkontakten?
 
Nu hände det nåt, såg att grabben självklart hade vart o vridit på multimetern

Den ger 21,3 i utslag, då verkar den funka alltså?

För er som inte vet så är det alltså en sån här bilbana, o i min värld kan det inte vara så många saker som kan gå fel.

Kan det vara en skarv som inte har ordentlig kontakt?

kontrollerna eller motstånden på bilden?
 
  • Bilbana med ihopkopplade delar och ansluten strömkälla på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av upphöjda kontaktstråk och motstånd på en demonterad bilbanas del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Myrstacken
hej du glade jag kan berätta vad som är felet tror jag.. för jag har/hade en precis likadan..
Min funkade inte heller efter att den legat hos mina föräldrar i 25 år..
Det har oxiderat på skenorna...
Jag hade en ganska stor sådan bana för jag hade 2-3 extra små utbyggnadskartonger..
För att få min att funka tog jag en sådan här..

64020.jpg

Ett bryne för knivar...
Jag körde detta som en vilde över skenorna för att skrapa bort oxiden på skenorna..
hyfsat jobb kan jag säga..
Nu fungerar banan men ibland fastnar ändå bilarna på vissa ställen och man måste flytta dom..
 
Myrstacken
börja med att ta loss start skenan och skrapa bara på skenorna där och sätt en bil på för att se om det är det som krånglar..
Men om du för kräm från trafon så är det garanterat oxid som bråkar
 
Man kunde ju mäta spänningen på skenorna med multimetern. Sätt i kontrollerna och gasa lite.
Det borde märkas om det är svårt att få kontakt.
Man kan också lätt felsöka bakåt på plåtblecken på undersidan. Finns det spänning före och efter ”gasreglagena”?
 
Nu så, allting fungerar. Jag testade nätadapter som fungerar och den ger även ström på skenan efter att jag mätt där, i kartongen till banan låg ett gäng nya bläck för bilarna och ett litet slippapper. Jag testade att slipa på skenorna och då fungerade allt. Så det är oxidering på skenorna så är det bara att dra lite lätt på dom med slippappret så ska det bli bra.

stort tack för hjälpen allihop
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.