Nu ska isoleringen på loftet (kallvind) på vårt 70-talshus ut, ångspärr bytas och ny isolering in. Men vilken bör jag välja? Skivor eller lösull? och vilken typ? Skivor tänker jag att jag själv kan lägga och det känns som det bör isolera bra, men sen har jag sett att lösullen är bra för att undvika köldbryggor.
 
S sepani skrev:
Nu ska isoleringen på loftet (kallvind) på vårt 70-talshus ut, ångspärr bytas och ny isolering in. Men vilken bör jag välja? Skivor eller lösull? och vilken typ? Skivor tänker jag att jag själv kan lägga och det känns som det bör isolera bra, men sen har jag sett att lösullen är bra för att undvika köldbryggor.
Gullfiber? i kombination med luftspalter?
 
surris
Kör samma som ligger idag? Stenull brukar vi använda och de flesta som sprutar lösull. Du kan bryta köldbryggor med skivor också, förskjut skarvarna och lägg över takstolarna.
 
Idag ligger det 50 år gammal glasull….stickigt som f-n…och som misstänkt var ångspärren helt kass. När det satts spotar har den bara rivits upp verkar det. Och den var inte så tät från början heller…Ett mycket drygt jobb att få ut den gamla isoleringen…
 
  • En vind med träbjälkar och skadad isolering, glasull synlig, och en ångspärr med synliga revor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vindutrymme med träbjälkar och synlig gammal glasullsisolering som är sliten och trasig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sepani skrev:
Idag ligger det 50 år gammal glasull….stickigt som f-n…och som misstänkt var ångspärren helt kass. När det satts spotar har den bara rivits upp verkar det. Och den var inte så tät från början heller…Ett mycket drygt jobb att få ut den gamla isoleringen…

När jag lägger ny ångspärr, ska den läggas ”mellan” takreglarna eller ska den läggas över även dem?
 
sunnis
S sepani skrev:
När jag lägger ny ångspärr, ska den läggas ”mellan” takreglarna eller ska den läggas över även dem?
Jag hade skurit ut lämpliga längder med 10-15cm uppvik dvs 150cm breda och lagt i facken och sedan klämt de på plats med vanlig spikläkt. Vill du göra det seriösare kan du alltid lägga en sträng med lämplig tätningsmassa mellan folie och takstol innan du klämmer fast de med spikförbanden.

Rulla över blir knöligt och svårt att det det tätt runt takstolarnas stag.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Jag hade skurit ut lämpliga längder med 10-15cm uppvik dvs 150cm breda och lagt i facken och sedan klämt de på plats med vanlig spikläkt. Vill du göra det seriösare kan du alltid lägga en sträng med lämplig tätningsmassa mellan folie och takstol innan du klämmer fast de med spikförbanden.

Rulla över blir knöligt och svårt att det det tätt runt takstolarnas stag.
Låter vettigt, jag kör utan tätmassa, något tips för spot lådorna? är inne på att skära ut hål för dem och tejpa intill för att få tätt...
 
S sepani skrev:
Nu ska isoleringen på loftet (kallvind) på vårt 70-talshus ut, ångspärr bytas och ny isolering in. Men vilken bör jag välja? Skivor eller lösull? och vilken typ?
Har du kikat på detta, den så kallade Klimatvinden?
Visserligen kanske lite mer jobb med att plocka ner takteglet, men det blir kanonbra!
Läs här:
https://docplayer.se/4808150-Trygga...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du kikat på detta, den så kallade Klimatvinden?
Visserligen kanske lite mer jobb med att plocka ner takteglet, men det blir kanonbra!
Läs här:
[länk]
Ser intressant ut, men jag har ju inget "halv-plan" utan bara ett "loft" som inte går att inreda till något. Takstolar är fackverk och alltför lågt i tak. Men möjligt man kan lägga det i vindsbjälklaget? Materialet är intressant.
 
Har läst på lite om PU skum som alternativ, men får uppfattningen att det inte är ett bra alternativ. Det lutar just nu mest åt stenull i skivform då jag fått för mig att det är närmast "naturmaterial" och t ex inte avger emissioner. Om jag ska spruta in lösull krävs det luftspalter vid tak etc.
 
Kan cellplast vara ett alternativ? vill absolut inte ha någon form av organiskt material....
 
Bör jag sätta luftspaltskivor? Finns inga idag...men känns som loftet skulle må bra av lite luft....vilken lösning skulle ni rekommendera? detfinns versioner i papp men dessa håller väl inte så bra? kanske lister och en träskiva?
 
Upprivet isoleringsmaterial på vinden med synliga träbjälkar och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med borttagen isolering och gamla leksaker, synliga takstolar och rund fönsterlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med borttagen isolering och synliga träbjälkar samt en leksak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vindsutrymme där gammal isolering är utriven som visar träbjälkar och en trägolvplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går absolut framåt med utrivning av gammal isolering, men jag håller inte med de gör det själv som hävdar att det tar en dag….i alla fall inte om man är ensam om det…lite bilder. Kul detalj att jag hittade gamla leksaker som måste ramlat ur någon kartong…ganska roliga faktiskt . Några tips om luftspalter?
 
S sepani skrev:
Kan cellplast vara ett alternativ? vill absolut inte ha någon form av organiskt material....
Varför inget organiskt material?
Min lekmannamässiga inställningen är väl att hygroskopiska material, vilket organiska ofta är, är att föredra på en äldre kallvind? Behöver man inte vara hur noga som helst med att få ångspärren helt tät.
 
R Rubb skrev:
Varför inget organiskt material?
Min lekmannamässiga inställningen är väl att hygroskopiska material, vilket organiska ofta är, är att föredra på en äldre kallvind? Behöver man inte vara hur noga som helst med att få ångspärren helt tät.
främst för att jag är väldigt rädd för mögel, men just nu lutar det trots allt mot glasull….cellplast tror jag vore bra men tyvärr brandfarlig…ångspärren ska bli rör det är en stor orsak att jag byter. Vi upplever dålig luft inomhus. Idag totalt förstörd efter alla spotar….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.