B Boan skrev:
Får du huset i gåva med motprestation som är Max 85% av taxeringsvärdet året innan slipper ni lagfartsavgift, bara 875kr (tror jag), ni övertar då deras ”ingångsvärden” inför framtida försäljning och skatt.
Sen kan ni ge dem mer gåva om ni önskar. Men frikopplar juridiskt.
Men ni åker på mer skatt sen helt enkelt, så det får tas i beaktande
Smart upplägg, eller? Man sparar 1,5% i lagfartskostnad vid köpet, men åker istället på 22% skatt på mellanskillnaden på föräldrarnas köpeskilling och kommande köpeskilling vid en senare försäljning :thinking:.
 
B
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Smart upplägg, eller? Man sparar 1,5% i lagfartskostnad vid köpet, men åker istället på 22% skatt på mellanskillnaden på föräldrarnas köpeskilling och kommande köpeskilling vid en senare försäljning :thinking:.
A aweste00 skrev:
Exakt som vi gjorde.
Jag har gjort klart för mina syskon att det inte går att klaga i efterhand och dom förstår det. Men det kan kanske vara bra att skriva ett avtal ändå.

Det enda krånglet jag haft var en lite omvänd situation, i våras var jag tvungen att renovera fasaden för 200.000:-, morsan tyckte att hon sålt ett risigt hus och fick dåligt samvete och kom med en större summa i kontanter. Jag sa att jag visste om att renoveringen var förestående när jag köpte huset och ville inte ha pengarna men morsan är envis och det går inte att ifrågasätta hennes beslut när dom väl är fattade. Det slutade med att jag gav mina syskon en tredjedel var och sa inget till morsan.
om det är lägre belopp

absolut så kommer man totalt sett aldrig undan skatten, den skjuts upp, och det får man kompensera i gåvobeloppen. Men du slipper lagfartsavgift för EN transaktion. Såhär görs alla arvsskiften vid gårdar osv, så inget konstigt
 
B Boan skrev:
om det är lägre belopp

absolut så kommer man totalt sett aldrig undan skatten, den skjuts upp, och det får man kompensera i gåvobeloppen. Men du slipper lagfartsavgift för EN transaktion. Såhär görs alla arvsskiften vid gårdar osv, så inget konstigt
Rätt dålig ekonomi att spara 1,5% för att senare betala 22% i skatt, oavsett hur mycket man krånglar med gåvor och grejer. Har man inte råd med stämpelskatten är det inte läge för affär öht. Innan de 1,5% ska upp på bordet ska de jobbiga 100% (köpeskillingen) upp på bordet...
Dessutom har TS ett syskon som säkerligen inte vill se TS överöst med gåvor och skattetrixande, utan att själv kompenseras.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Rätt dålig ekonomi att spara 1,5% för att senare betala 22% i skatt, oavsett hur mycket man krånglar med gåvor och grejer. Har man inte råd med stämpelskatten är det inte läge för affär öht. Innan de 1,5% ska upp på bordet ska de jobbiga 100% (köpeskillingen) upp på bordet...
Dessutom har TS ett syskon som säkerligen inte vill se TS överöst med gåvor och skattetrixande, utan att själv kompenseras.
Även om man nog kan hålla det för otroligt så kan det ju hända att framtida regeringar inte är lika giriga. En del människor är nog beredda att spela på det, speciellt eftersom den uppskjutna skatten "riskerar" att inte drabba dem sjäva, utan arvingarna.
Att man försöker minimera förluster behöver ju inte heller med automatik innebära att ts syskon inte blir rättvist kompenserade.
 
B
Lostmoose Lostmoose skrev:
Även om man nog kan hålla det för otroligt så kan det ju hända att framtida regeringar inte är lika giriga. En del människor är nog beredda att spela på det, speciellt eftersom den uppskjutna skatten "riskerar" att inte drabba dem sjäva, utan arvingarna.
Att man försöker minimera förluster behöver ju inte heller med automatik innebära att ts syskon inte blir rättvist kompenserade.
klart den uppskjutna skatten sen kommer drabba, men det är inte skatten det handlar om, det är ju att du slipper de 1.5%…. I den transaktionen.
 
Nissens
B Boan skrev:
det är ingen gåvoskatt i Sverige….
Tack för upplysningen, men jag ser inte vad det har med min fråga om vem som skall stå för underhållet att göra…
 
B
Nissens Nissens skrev:
Tack för upplysningen, men jag ser inte vad det har med min fråga om vem som skall stå för underhållet att göra…
Inget som hindrar ”hyresgästen” från att ge underhåll i gåva….
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Även om man nog kan hålla det för otroligt så kan det ju hända att framtida regeringar inte är lika giriga. En del människor är nog beredda att spela på det, speciellt eftersom den uppskjutna skatten "riskerar" att inte drabba dem sjäva, utan arvingarna.
Att man försöker minimera förluster behöver ju inte heller med automatik innebära att ts syskon inte blir rättvist kompenserade.
Det är fortfarande ett dåligt råd till TS att försöka spara in på kaffepengar (ja, stämpelskatten/lagfartskostnaden är kaffepengar i fastighetsköpsammanhang) för att senare åka på en rejäl skattesmäll den dag hon själv säljer fastigheten. Det går inte att bygga sina fastighetsaffärer idag på fromma förhoppningar om att någon riksdagsmajoritet i en okänd framtid ska ta bort vinstskatten vid fastighetsförsäljning!
 
B
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är fortfarande ett dåligt råd till TS att försöka spara in på kaffepengar (ja, stämpelskatten/lagfartskostnaden är kaffepengar i fastighetsköpsammanhang) för att senare åka på en rejäl skattesmäll den dag hon själv säljer fastigheten. Det går inte att bygga sina fastighetsaffärer idag på fromma förhoppningar om att någon riksdagsmajoritet i en okänd framtid ska ta bort vinstskatten vid fastighetsförsäljning!
Det är ju ingen ”skattesmäll” om det tas med i beräkningen på gåvan… skärp er nu. Såhär görs alla övertag från föräldrar till barn på gårdar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det är ju ingen ”skattesmäll” om det tas med i beräkningen på gåvan… skärp er nu. Såhär görs alla övertag från föräldrar till barn på gårdar.
Du gör ju hur du vill när du överlåter dina stora, dyra släktgårdar till dina barn. Men i det här fallet rör det sig om ett vanligt hus, TS vill köpa huset till marknadsvärde och det finns dessutom ett syskon som inte ska missgynnas (eller uppleva sig orättvist behandlad).
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är fortfarande ett dåligt råd till TS att försöka spara in på kaffepengar (ja, stämpelskatten/lagfartskostnaden är kaffepengar i fastighetsköpsammanhang) för att senare åka på en rejäl skattesmäll den dag hon själv säljer fastigheten. Det går inte att bygga sina fastighetsaffärer idag på fromma förhoppningar om att någon riksdagsmajoritet i en okänd framtid ska ta bort vinstskatten vid fastighetsförsäljning!
Att det i alla lägen skulle vara ett dåligt råd och att det "inte går" att göra fastighetsaffärer baserat på framtida förhoppningar om gynnsammare skattetryck håller jag inte riktigt med om. Är man medveten om, och tar med alla parametrar i beräkningarna så tycker jag att man själv kan få bedöma vad som passar bäst just nu och vilka chanser man vill ta.
För övrigt tycker jag att verkar kaffet vara ganska dyrt på sina håll;)
 
C
A aweste00 skrev:
Jag har gjort klart för mina syskon att det inte går att klaga i efterhand och dom förstår det. Men det kan kanske vara bra att skriva ett avtal ändå.
Är inte så säker på att man kan förhindra syskonen från att klaga i efterhand. Som bröstarvinge tror jag inte man formellt sätt kan avsäga sig ett framtida arv.
 
Nissens Nissens skrev:
Och föräldrarna skall stå för underhåll menar du?
jag menar ingenting alls. mm... täcker resten som kan uppkomma.

är mitt i en boförsäljning med trilskande bröder och syster så .. är rätt ajour med problematiken...
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Nissens
M MagicFingers skrev:
jag menar ingenting alls. mm... täcker resten som kan uppkomma.

är mitt i en boförsäljning med trilskande bröder och syster så .. är rätt ajour med problematiken...
Aha, ok. Ja i sådana sammanhang glöms ofta underhållskostnaderna bort…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.