Fogarna mellan kakelskivorna i mitt kök ser tråkiga ut. Vill fräscha upp dom genom att måla dom vita, går det?

Vad ska man tänkå på.... typ grundarbete, vilken slags färg osv.

Tacksam för all hjälp!
 
toker78 skrev:
Fogarna mellan kakelskivorna i mitt kök ser tråkiga ut. Vill fräscha upp dom genom att måla dom vita, går det?

Vad ska man tänkå på.... typ grundarbete, vilken slags färg osv.

Tacksam för all hjälp!
Finns en färdig produkt för att fräscha upp just kakelfogar. Hör i en kakelaffär, minns dessvärre inte vad den hette.
 
Du tänker kanske på Fogrent av märket Tileguard? Har för mig att de dessutom gör en sort färg för att infärga fogar, men jag har förstått att den vita inte fungerar särskilt bra.
 
Har oxå funderat på detta med att måla skaskiga fogar... Är det helt uteslutet att ta färg som går till bruk/cement? Ngn halvblank sort som blir hyffsat lätt att torka av?
 
Det fungerar säkert.
 
jon_h skrev:
Du tänker kanske på Fogrent av märket Tileguard? Har för mig att de dessutom gör en sort färg för att infärga fogar, men jag har förstått att den vita inte fungerar särskilt bra.
Tror inte det var Tileguard jag tänkte på, det ska finnas en annan produkt. Istället för att måla hade jag nog försökt gröpa ur den gamla fogen lite och lagt i ny. Har själv en gång målat fogar och det blev inte speciellt bra. Jag maskade då med maskofix innan jag målade. Det som framförallt inte såg bra ut var att det inte såg levande ut, så som en fog brukar göra i viss mån.
 
Produkten heter Fogfinish! Finns i ett flertal kulörer.
Anders
 
Fogfinsih funkar rätt bra men jag testade att måla en fog i badrum med väggfärg avsedd för våtutrymme och det ser mkt bra ut.
 
Jag vet i och för sig inte hur bra idé det är att måla fogarna i ett våtutrymme med en tät färg. Det sker ju normalt en fuktvandring upp genom fogarna, och jag är inte helt hundra på att man bör stoppa den.
 
jon_h skrev:
Jag vet i och för sig inte hur bra idé det är att måla fogarna i ett våtutrymme med en tät färg. Det sker ju normalt en fuktvandring upp genom fogarna, och jag är inte helt hundra på att man bör stoppa den.
Det har du helt rätt i. Men jag testade bara en kort sträcka en bit upp (ej ner mot golvet). Men du väckte tanke om att det kanske är en riktigt dålig idé att måla fogar även i kök. Har man otur kan fukten stå och stampa i nedre kanten. Men jag tror inte det är någon fara i ett kök i alla fall, inte mycket vatten att tala om
 
Nej, jag tror inte heller att det är någon fara i ett kök.
 
Jag testade Tileguard i köket och det blev skapligt. Körde två varv, fogarna var 27 år gamla och det blev en enorm skillnad, men detaljstuderar man fogarna ser det inte riktigt hundra ut.

Kändes lagomt med de få plattor jag har ovanför diskbänken, tror flammigheten framträder ännu mer i t.ex. ett badrum där det blir fler med omfattande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.