Hej,
är det någon här som har dragit in fiber själv från tomtgräns? Då får ni gärna dela med er era erfarenheter och vilket material ni använde.
 
Jag vet att tre av grannarna skulle göra det när det drogs i området.
Det slutade i samtliga tre fall att fiberleverantören stod och grävde.

Bäst är. Som jag förstod det:

Se till att du får den dukt som fiberleverantören använder. Sen förlägger du den i ett annat rör på 40 cm djup.
Då kan fibernissarna bara koppla på "sin" dukt och blåsa i den
 
jag har hört att vissa lyckas hela vägen dock, utan att blanda in fibernissarna
 
Du ska fråga den fiberoperatör som levererar anslutning till dig hur du ska göra.
Och även stämma av var på fastigheten anslutning ska göras.
I regel inga problem om du gör det och på rätt sätt.
Är det ett nytt fibernät eller en efteranslutning? Vet du var anslutning mot fibernätet kan/ska göras?
 
Det blir en efteranslutning. "Pinnen" som markerar anslutningspunkt finns på min tomt.
 
Redigerat:
Det bästa är att beställa och vid projektering be att få göra grävning utifrån hur det ska utföras med rätt material.
 
Jag grävde själv, fick dukt och märkband från leverantören. Hyrde minigrävare, grävde, lade dukt hela vägen från tomtgräns till där jag ville ha medieomvandlaren. Inga konstigheter
 
  • Gilla
rakarör
  • Laddar…
Myrstacken
Jag byggde nytt hus förr året och jobbar som elektriker..
Jag gjorde all el själv givetvis i huset och tänkte dra in fiber med men nej,,,
Det fick jag inte..
Fastän jag förklarat att jag dragit fiber tusentals gånger samt svetsat den och t om har en fibersvets på firman.
Nix nix nix.. Leverantören dvs telia öppen fiber krävde att deras entrepenörer gjorde detta.
Men eftersom jag vet hur dessa många gånger gör och att jag ville ha ner alla rör i marken fram till huset eftersom dessa skulle hamna under min privata väg.
Så ville jag ju inte att fibergossarna kommer senare och gräver sönder min väg för att lägga ner sin fåniga fiber..
Därför drog jag gul markslang under vägen (tillsammans med annan slang samt avlopp och vatten) som de senare kom och drog sin duct i och blåste fiber..
för att jag skulle få deras rabatt när dom körde sin kampanj kom dom tidigare än vad huset var klart och jag förklarade för dom att dom inte kan skruva upp utrustningen men det var dom tvugna till så han skruvade upp det på omålad gipsvägg tog kort för att registrera jobbet färdigt..
När han åkt plockade jag ner allt och satte upp det själv 4 veckor senare där jag ville ha utrustningen.
 
Tack för alla svar. Då hoppas jag på att min leverantör är lite mer flexibel än Telia. Faktum är att deras klumpiga tillvägagångsätt är själva anledningen till att vi avvaktat så länge.
 
H
R rakarör skrev:
Hej,
är det någon här som har dragit in fiber själv från tomtgräns? Då får ni gärna dela med er era erfarenheter och vilket material ni använde.
Tyvärr, brukar fiberleverantören ta fullt betalt iallafall. Vet att någon frågade, fibern och skåp stod i tomtgränsen, husägaren ville gräva själv, det var inte tillåtet och priset var detsamma iallafall, oavsett sträcka. Kommunen har ett enhetspris.
 
Ok, återstår att se. Det är ju väldigt olyckligt och korkat får man tycka i så fall.

Kort och gott borde det rimligtvis inte kosta något alls eftersom man ändå betalar en månadsavgift, men man får väl tacka de brillianta människorna bakom.

Vi har ju klarat oss bra med 4G hitills, och snart kommer 5G och Starlink.
 
richardtenggren
Vi fick en rulle duct vid varje tomtgräns, då det troligtvis grävdes nerviga samband med kommunalt VA. Så alla fick ombesörja grävning själva här :)
 
Grävde ner ett 50 rör på tomten från en telefonstolpe, in i källaren, satte kabelkanal, borrade hål upp genom golvet dit jag ville ha grejerna.
De drog in/ monterade utan problem.
Skulle fått luftledning annars, utmed gamla telefontråden, då fibern hängde i telefonstolparna.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Hos oss ingick grävning på tomten. Nu hade jag lagt en slang för tele redan så de slapp gräva på vår tomt. Däremot begärde jag 10 meter extra av deras smala fiberslang så kunde jag dra den via flexslang till platsen jag ville ha fiberkonverteraren på. De som inte sa till fick ju dosan godtyckligt placerad av installatören nära ett eluttag mitt på väggen i hallen eller liknande.
 
Redigerat:
Jag förberedde med gult 50mm rör in i huset på rätt plats. Fick på så sätt in det in det i en liten garderob där alla nätverksprylar hänger. Jag vet dock de entreprenörer som vägrat dra duct i gul slang. Det korrekta sättet är att köpa grön slang för fibern. Bland det billigare som jag har hittat är https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-50-42-gron-50m/

Gräv gärna ner slangen på minst 40cm, gärna 60cm. Och återfyll med typ stenmjöl närmast slangen så att det inte ligger några stenar som trycker sönder den i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.