Jag har gjutit en bänkskiva i betong till vårt blivande utekök.

På grund av stress vid gjutningen så har det på vissa ställen blivit en hel del porer/håligheter i ytan. Hur behandlar jag dessa på bästa sätt? Kan man fylla/spackla dem på något sätt innan impregnering? (Jag ska såklart slipa ytan också innan impregnering).

Och vilken produkt rekommenderas till impregneringen för maximalt skydd? Vill helst inte göra ytan för mörk.

Gjuten betongbänkskiva med porer på ett träbyggt utekök, placerad på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Val av produkt för porfyllning beror på vilken ytaden ska ha färdig
 
Okej, för mig som nybörjare, vilken yta rekommenderas? Jag vill i första hand ha hög motståndskraft mot smuts och att den håller länge utan att spricka/bli porös eller liknande… om den är blank eller matt, ljus eller mörk är sekundärt :)
 
Ingen som har tips?

Gärna en länk till var jag köper bra impregnering åtminstone, vet inte alls vad jag bör ha :thinking:
 
Betong spricker inte eller blir porös när det ligger som gångplattor (i alla fall inte de första 30-40 åren) och en bänkskiva som torkar från alla sidor när den blir fuktig bör klara sig ännu bättre.
Jag skulle undersöka om det finns någon olja som är lämplig men en betongskiva utomhus kommer att bli smutsig och kommer aldrig att hålla kökstandard för renhet. Oljan är i så fall mest till för att jämna ut blivande oljefläckar i förtid och skydda mot mindre spill sv annat. Något som är enkelt att förnya är kokt linolja men jag vet inte om det är det bästa för betong eller om det finns mer bearbetade varianter som funkar bättre.
Precis som vid trä så lägg på ett tjockare lager som får sjunka in och torka sen bort överflödet någon gång i timmen under en dag. Sen tunna lager som torkas bort inom någon timme en gång per dag tills önskad yta är uppnådd. Jag har bara testat på ett mindre föremål och det blev vattenavvisande men jag la inte på så många lager och var i en annan skala så det är inte direkt överförbara på en hel skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.