Har grävd brunn ungefär 5 meter under min hydropress, vattenkranarna sitter ungefär 3 meter över min hydropress.
Vilket tryck bör jag ha i hydropressen för att få rimligt tryck i vattenkranarna? Upplever att vi har lågt tryck i kranarna idag.
 
B
Jag har 2 bars tillslagstryck, runt 4-4.5 bar frånslagstryck. Förtrycket i blåsan (med avstängd pump och trycklös vattensida är knappt två bar).

Jag tycker det funkar bra.
 
  • Gilla
Bertil Johansson1
  • Laddar…
B Bertil Johansson1 skrev:
Har grävd brunn ungefär 5 meter under min hydropress, vattenkranarna sitter ungefär 3 meter över min hydropress.
Vilket tryck bör jag ha i hydropressen för att få rimligt tryck i vattenkranarna? Upplever att vi har lågt tryck i kranarna idag.
Hydropress
Hydropress har ett membran inuti som skiljer luft och vatten. Det betyder att luft inte försvinner i samma hastighet som i en hydrofortank.

För att kontrollera trycket måste du göra systemet trycklöst. Stäng av pumpen och öppna en kran tills det inte kommer vatten.

När systemet är trycklöst skall trycket i tanken vara 0,3 bar under det inställda tillslagstrycket. Pumpa in/släpp ut luft för att nå det önskade trycket.
 
L lostinsweden skrev:
Hydropress
Hydropress har ett membran inuti som skiljer luft och vatten. Det betyder att luft inte försvinner i samma hastighet som i en hydrofortank.

För att kontrollera trycket måste du göra systemet trycklöst. Stäng av pumpen och öppna en kran tills det inte kommer vatten.

När systemet är trycklöst skall trycket i tanken vara 0,3 bar under det inställda tillslagstrycket. Pumpa in/släpp ut luft för att nå det önskade trycket.
Så långt är jag med men min fundering gällde vattentrycket i kranarna. Hydropressen står ca tre meter under första kranen, upplever dåligt tryck. Hur mycket vågar jag skruva upp hydropressen till?
 
B
B Bertil Johansson1 skrev:
Så långt är jag med men min fundering gällde vattentrycket i kranarna. Hydropressen står ca tre meter under första kranen, upplever dåligt tryck. Hur mycket vågar jag skruva upp hydropressen till?
Vad har du för tryck i dag då i systemet?

Pumpen kan ju vara begränsande, du lär ju ställa in frånslaget på ett såpass högt tryck att pumpens lyfthöjd överstiger frånslagstrycket. Annars kommer den aldrig slå ifrån pumpen.

Min pump t.ex. har 66m lyfthöjd max. Jag har ungefär 10 meters höjdskillnad mellan hydropressen och grundvattenytan. Så jag bör ju ha ett frånslag som är mindre än 55m Vp (ca 5.5 bar), därav att jag slår ifrån på ca 4.5 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.