Känns som om isodränskivan går lite för lågt upp på fasaden. Men ser annars propert ut. Tror som tidigare att du själv får ombesörja att rätt lutning på tomten blir gjord. Dessutom kan dwt ju vara så att det är målat med felaktig färg på betongväggarna i källaren, där ska man vara försiktig och tillse att man har en färg som andas för hur mycket du än dränerar så finns det fukt i marken...
Men kan ju även vara som så att dräneringsrören ligger för högt upp, men det vet vi ju inte..
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Är det ett rör för kallvatten som ligger på golvet mot väggen där det är så mycket färgsläpp?

Jag tycker det ser ut som att fukten kan vara kondensvatten från röret.

Rent formellt kanske inte dräneringen är helt 100%
Men jag tror inte det är den är största boven.

Med lerjord, tjäle och snabbt smältande snö så hjälper inte dränering, ytvattnet behöver ledas bort för att undvika den ofrivilliga poolen.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
M
ARJU ARJU skrev:
Är det ett rör för kallvatten som ligger på golvet mot väggen där det är så mycket färgsläpp?

Jag tycker det ser ut som att fukten kan vara kondensvatten från röret.
Radiatorrör till ettrörssystemet. Standard på Mockfjärds elementhus från 60-70-talet.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…

Bästa svaret

M
Av det man kan se på bilderna så är dränskivorna och listen satta för långt ned under mark där du har grävt upp. När man återfyllt så gör sättningarnas rörelse att täcklisten dras med ned och viker sig så tätheten mot väggen försvinner.

Sedan verkar undanfallet från huset vara extremt dåligt med tanke på pölen på gräsmattan. Några 2-3cm per meter minst brukar vara standard för lutning ut från huset. Hade jag varit i dina kläder så hade jag som första åtgärd grävt fram listen på dom ställena som du vet kan åsamka problem, dvs. där som fallet är som sämst från huset och där listen ligger djupt. Försök sedan göra rent där listen sitter, personligen hade jag köpt fler skivor, ny list, fått upp hela konstruktionen till 5-10cm under marknivå, tätat med sillicon, satt fast listen med cc15. Sedan fyllt med singel/makadam upp till färdig mark, så man får en remsa med 20-30cm singel/makadam från huslivet. Detta gör att när det regnar mycket och gräsmattan inte orkar svälj vid tex. tjäle så rinner eventuellt vatten som kanske närmar sig huset enbart fram tills makadamen och sedan rakt ned. Regnvatten som träffar huset rinner inte längre bakom listen utan på listen och ut från huset.

Detta borde rimligtvis lösa det akuta problemet. Och om det inte gör detta så ligger problemet längre ned, dvs. man har inte isolerat ordentligt där sulan möter plattan, missat lägga plast över fogen, rören ligger för högt osv. Men då pratar vi om en helt ny dränering, 3-4000kr/m.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Det ska definitivt inte ledas ner vatten närmast huset. Det ska återfyllas med jord hela vägen upp, precis som det står i monteringsanvisningarna.
 
  • Gilla
rouff och 3 till
  • Laddar…
M
mexitegel mexitegel skrev:
Det ska definitivt inte ledas ner vatten närmast huset. Det ska återfyllas med jord hela vägen upp, precis som det står i monteringsanvisningarna.
Makadam är bättre! Jord ovanför täcklisten innebär att putsen suger fukt och frostspricker på vintern.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Jättestort tack till alla som tar sig tid att skriva. Uppskattas verkligen!


Lite status och frågetecken att reda ut:

Jag pratade med den besiktningsman som gjorde husbesiktningen när vi köpte huset, han fick massor med bilder och vi hade ett bra samtal. Hans slutsats är att dräneringen är fel och det är värt att gå vidare med detta som dolt fel.
Den 14:e kommer en dräneringsfirma hit och ska ge ett utlåtande, samt offert, till försäkringsbolaget.

Lutningen på tomten...
Vår besiktningsman nämnde ingenting om det, alltså han tyckte inte att det luta så mycket att det va värt att nämna. Här kommer en bild;
Trädgård med lätt lutning mot ett hus, barnvagn och lekställning syns, grävt område vid vit säck nära husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se en lätt lutning från vänster mot huset, och den pölen från tidigare bilder var ungefär vid barnvagnen. Men skulle ändå säga att det är ganska platt fram till huset sen.

Lägg också märke till att vi har en vattenutkastare precis ovanför där jag har grävt upp (vid vita säcken). Jag och frugan kan svära på att den aldrig har stått o droppat eller läckt. Den har suttit där i ca 3 år och barnen är för små för att ens kunna starta den.
Sen kan den mycket väl vara en bidragande orsak till att fuktproblemet just syns där, eftersom varje gång vi stänger av ventilen så rinner det ut en-två deciliter vatten pga trycket i trädgårdsslangen.

Men efter jag grävde upp kunde vi enkelt konstatera att dräneringen är faktiskt fel oavsett. Besiktningsmannen sa även att vattenutkastaren inte kan vara orsaken till fuktproblemet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Av det man kan se på bilderna så är dränskivorna och listen satta för långt ned under mark där du har grävt upp. När man återfyllt så gör sättningarnas rörelse att täcklisten dras med ned och viker sig så tätheten mot väggen försvinner.

Sedan verkar undanfallet från huset vara extremt dåligt med tanke på pölen på gräsmattan. Några 2-3cm per meter minst brukar vara standard för lutning ut från huset. Hade jag varit i dina kläder så hade jag som första åtgärd grävt fram listen på dom ställena som du vet kan åsamka problem, dvs. där som fallet är som sämst från huset och där listen ligger djupt. Försök sedan göra rent där listen sitter, personligen hade jag köpt fler skivor, ny list, fått upp hela konstruktionen till 5-10cm under marknivå, tätat med sillicon, satt fast listen med cc15. Sedan fyllt med singel/makadam upp till färdig mark, så man får en remsa med 20-30cm singel/makadam från huslivet. Detta gör att när det regnar mycket och gräsmattan inte orkar svälj vid tex. tjäle så rinner eventuellt vatten som kanske närmar sig huset enbart fram tills makadamen och sedan rakt ned. Regnvatten som träffar huset rinner inte längre bakom listen utan på listen och ut från huset.

Detta borde rimligtvis lösa det akuta problemet. Och om det inte gör detta så ligger problemet längre ned, dvs. man har inte isolerat ordentligt där sulan möter plattan, missat lägga plast över fogen, rören ligger för högt osv. Men då pratar vi om en helt ny dränering, 3-4000kr/m.

Jag bara undrar hur sättningar skall dra med sig listen nere när listan skall sitta direkt ovanpå sista skivan?
Skivorna ska stå på dräneringen
Menar du då att dränering ska sätta sig och skivor och list sjunker med efter?

Och hur ska tät list lösa det ”akuta” problemet när problemet ligger 1,5 meter ner under mark undrar jag?

Förklara gärna
 
M
B Björkdahl skrev:
Jag bara undrar hur sättningar skall dra med sig listen nere när listan skall sitta direkt ovanpå sista skivan?
Skivorna ska stå på dräneringen
Menar du då att dränering ska sätta sig och skivor och list sjunker med efter?

Och hur ska tät list lösa det ”akuta” problemet när problemet ligger 1,5 meter ner under mark undrar jag?

Förklara gärna
Jag förstår att det är svårt för en lekman att ta in vilka krafter som materialsättningar innebär. Först och främst så är dränskivorna inte speciellt högt tryckklassade, vem som hellst som jobbat med dräneringsskivor och isolerat en bottenplatta kan instämma på skillnaden mellan tryckklasserna. Dränskivorna håller mao. inte upp listen, plockar man bort listen och ställer sig på skivan så går den sönder. En mans vikt är i sammanhanget inget jämfört med jordens tyngd när denna börjar sätta sig. När jorden pressar ned listen så viker sig flärpen som sitter an mot väggen och bildar en kanal där vatten som rinner på fasaden samlas upp och rinner mellan skivan och väggen. Ganska precis exakt det man vill förhindra med listen.

En tät list flyttar således vattnet ut från väggen, vilket innebär att om skivor och dränering är korrekt monterade så fungerar dess kapillärbrytande funktion som tänkt. Annars blir det som en båt utan tak när det regnar, spelar ingen roll hur tätt skrovet är, regnar det så får man vattnet inuti båten ändå.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag förstår att det är svårt för en lekman att ta in vilka krafter som materialsättningar innebär. Först och främst så är dränskivorna inte speciellt högt tryckklassade, vem som hellst som jobbat med dräneringsskivor och isolerat en bottenplatta kan instämma på skillnaden mellan tryckklasserna. Dränskivorna håller mao. inte upp listen, plockar man bort listen och ställer sig på skivan så går den sönder. En mans vikt är i sammanhanget inget jämfört med jordens tyngd när denna börjar sätta sig. När jorden pressar ned listen så viker sig flärpen som sitter an mot väggen och bildar en kanal där vatten som rinner på fasaden samlas upp och rinner mellan skivan och väggen. Ganska precis exakt det man vill förhindra med listen.

En tät list flyttar således vattnet ut från väggen, vilket innebär att om skivor och dränering är korrekt monterade så fungerar dess kapillärbrytande funktion som tänkt. Annars blir det som en båt utan tak när det regnar, spelar ingen roll hur tätt skrovet är, regnar det så får man vattnet inuti båten ändå.
Jag älskar antaganden, som i det här fall att jag skulle vara lekman och inte förstår ”materialsättningar” innebär

Haha jösses

Du borde nog läsa på lite mer kring funktionen om dessa produkter innan du drar jämförelse med tak över en båt

Tänker inte ens diskutera det här vidare då du inte har någon koll
Ditt förslag hade både kostat tid och pengar i onödan när problemet ligger i dräneringen

Något jag påpekade i tidigare inlägg samt att TS s besiktningsman påpekade exakt samma sak. Dräneringen.

Skaffa dig kunskap och läs på innan du ger någon tips och försöker felsöka.

Hälsningar ”lekmannen”
 
M
B Björkdahl skrev:
Jag älskar antaganden, som i det här fall att jag skulle vara lekman och inte förstår ”materialsättningar” innebär

Haha jösses

Du borde nog läsa på lite mer kring funktionen om dessa produkter innan du drar jämförelse med tak över en båt

Tänker inte ens diskutera det här vidare då du inte har någon koll
Ditt förslag hade både kostat tid och pengar i onödan när problemet ligger i dräneringen
Oj lekman var visst en öm tå!
Jag har jobbat med markarbeten i +30 år så lite har man snappat upp. Vad arbetar du själv med?

Dom allra flesta omdräneringar jag har gjort så ligger inte problemet i själva dräneringen, rören är väldigt sällan problematiken, det är matjord mot huskonstruktionen, inte sällan planteringar, vattenavrinning mot huset istället för ifrån osv. Har man fyllt organisk material eller lera mot en källarevägg så krymper sväller jorden om vartannat beroende på årstid. Inte sällan blir det 5-10mm spalt mellan väggen och jorden, när det då kommer en rejäl regnskur så fyller man spalten med vatten och huset kan då liknas vid att stå i en pool.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.