Hej! Har köpt ett hus med bastu. Det luktar illa när man värmer upp den, och jag har fått tips att man måste byta stenarna i aggregatet efter viss tid. Tänkte testa genom att ta bort stenarna och värma. Det är väl inget problem med det?
 
Nej man behöver inte byta stenar.
Basta några ggr, kasta vatten på stenarna så blir dom "rena".
 
Avser inte personen Sten, naturligtvis
 
Så länge du bara bastar torrt är det väl kanske inget problem. Börjar du kasta vatten på ett stenlöst agg. kanske den inte mår så bra?
Äh... många kansken, jag har nog ingen aning egentligen.
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Jag är ingen expert men jag tror man skall passa sig för att köra aggregatet utan sten. När du köper en ny bastu så är instruktionerna noga med att det måste finnas ”lagom mycket” Sten i aggregatet annars finns risk för överhettning. Både om det är för glest och för tätt mellan stenarna.
 
Det är inget problem, men själva bastuupplevelsen uteblir till viss del.
Stenarna finns ju där för att lagra värme. När du kastar vatten på dem bildas det ånga som höjer luftfuktigheten i rummet. Det går inte om det inte finns sten i aggregatet.
 
Stenarna är till för att hålla en jämnare temperatur samt för att skapa ånga när du kastar bad men att värma bastun utan stenar går men du kommer inte att få någon behaglig effekt då det blir ojämnare värme samt att du inte ska kasta bad (vatten) direkt på slingorna.

Många lägger ju på oljor etc. som ska dofta gott men efter ett tag blir det avlagringar på stenarna och oljor kan härskna. Samma sak om man t.ex. använder regn- eller brunnsvatten.
Stenarna går att tvätta också, diskmedel och rotborste och sen skölja dem noggrant så brukar det bli bättre...

Bastusten kostar ju inte speciellt mycket heller... så att byta lär ju inte plåga plånboken alldeles för mycket... https://www.bauhaus.se/bastustenar-narvi-10-15-cm-20-kg
 
Har en gammal Tylö bastu här, den har aldrig varit sten i, och det verkar funka...

Om det är konstaterat att det luktar från stenarna, är det inta bara att plocka ur dom då och tvätta dom???

I följande länk kan man läsa... https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/rengora-bastu/
Rengör bastustenarna
En eller ett par gånger om året behöver bastustenarna gås igenom. Ta bort alla stenar och ersätt de som eventuellt har spruckit. Dammsug behållaren och avlägsna eventuella kalkavlagringar. Se alltid till att värmeelementen inte syns bakom stenarna.
 
Är det bara rent vatten man slår på stenen blir det ingen lukt, möjligtvis bränt damm om den inte använts på länge men försvinner efter första badet.
Att man plockar ur stenar är för att rensa bort sönderfallna stenar som blir grus i botten och stoppar luftflödet.
Har gjort det en gång på 15 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.