Hejsan,

Jag undrar om det är möjligt att öka ventilationen på min fläkt, den är väldigt svag just nu och när jag t.ex. kokar något så blir det blött överallt. Jag frågade min förening och han berättade att det var möjligt att man kan justera ett litet spjäll. Skickar bild på hur min fläkt ser ut nedan , vet någon hur man fixar detta?
 
  • Kök med en undermonterad köksfläkt ovanför en spishäll där en kastrull och stekpanna står.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti bild av fläktskydd och fläkthjul täckt av fett och smuts, i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delen av en köksfläkt med smutsig yta och synbart reglage för spjälljustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Nja, det går nog bara att justera grundventilationen lite när spjället är stängt, inget som ökar flödet när spjället är öppet. Då måste fläktmotorn på taket ökas isf.
 
Handyman 1 skrev:
Nja, det går nog bara att justera grundventilationen lite när spjället är stängt, inget som ökar flödet när spjället är öppet. Då måste fläktmotorn på taket ökas isf.
Tack för svaret, ska man be föreningen öka fläktmotorn? För det han svarade mig att jag själv skulle fixa ett eget spjäll men jag förstod inte riktigt detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.