Hej!

Har varit och tittat på ett hus jag verkligen gillar. I annonsen står det ”inflyttningsklart”. Dock är det otroligt fuktigt i källaren! Kalkutfällningar och färgsläpp i alla fem rum. Är oinrett och används som förråd + tvättstuga. Källarplanet har aldrig varit uppvärmt, dock finns det en vedbrännare för vattenburen uppvärmning i tvättstugan som inte använts på många år. (Vattenburna värmen är inte hel och måste åtgärdas om man vill bruka). Nu är det en luftvärmepump som värmer husets entréplan.

Taket behöver också läggas om och jag har inte råd att också dränera + fixa vattenburna värmen nu. Kan man ha en avfuktare och element och/eller värmefläktar några år tills jag hunnit spara ihop för renovering?
 
Om det är en oinredd källare med enbart oorganiskt material (sten/betong) så är det ingen fara att göra som du tänkt.

Det du däremot ska vara uppmärksam på är klimatet på vinden. Ofta bidrog spillvärmen från skorstenen till att hålla vinden i gott skick. När man sedan slutar elda finns risk för allehanda problem på vinden.

När är huset byggt?
 
Några dörrar, karmar och trösklar och hyllor som är i trä. Huset är från 50-tal.
Vinden är torr och fräsch och luktar jättegott!
 
Då är det lugnt, bara att spara på!

Välkommen till forumet förresten :D
 
K
Har huset genomgått en besiktning?
 
K Krille_90_ skrev:
Har huset genomgått en besiktning?
Nej, inte än. Vi köper såklart till det. Men ville veta mer i förväg bara.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om det är en oinredd källare med enbart oorganiskt material (sten/betong) så är det ingen fara att göra som du tänkt.

Det du däremot ska vara uppmärksam på är klimatet på vinden. Ofta bidrog spillvärmen från skorstenen till att hålla vinden i gott skick. När man sedan slutar elda finns risk för allehanda problem på vinden.

När är huset byggt?
Mäklaren sa att man borde lägga om taket (original tegelpannor) men eftersom vinden är så pass schysst undrar jag om det verkligen är nödvändigt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.