Jag bygger mig en egen ljusramp till badrumsspegeln och ska ha fyra infällda downlights i den. Nu funderar jag på om man brukar använda matt eller klart glas i detta sammanhang? Spottarna kan köpas med vilketsom.

Jag har klarglas i köket och är nöjd med ett, frågan är om man vill ha ett mattare glas i badrummet - jag skulle kunna tänka mig att det ger mindre skarpa skuggor?
 
Hej, jag har mattglas i mina ljusramper på toaletterna och vill, efter 30 sekunders eftertanke ;), rekommendera just matterad belysning.

I köket kör jag med klarglas och där är det motiverat med den typen av belysning.

Jag vill minnas att jag även bytte från 20W lampor till 10W för att få ett behagligare sken vid speglarna.

PS. Bara som ett tips. Det räcker långt med 2 spots per 60cm. Nu kanske du har toksnickrat klart redan?:rolleyes:
 
Tack för ditt svar.

Kanske är matt glas det bästa valet då.

Angående antalet så tror jag att fler är bra för att minska skuggorna och jag går hellre ner från 20 till 10W om det blir för mycket än att ställa mig och såga nya hål i ljusrampen när frugan gnäller på ljuset.....

Jag tror jag kör på 4x20W (på 90 cm) med matt glas med option på att montera 10W lampor om det blir för ljust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.