Hej

jag har fått en spricka vid duschen och undrar om det finns risk för mögel? Jag gissar på att det blev en spricka pga skyskrapan som byggs precis bredvid mig i Göteborg.

Jag ser även att det är några svarta prickar på fogen längst ner
 
  • Gilla
singh22
  • Laddar…
Mögel finns oftast i alla badrum, beroende på hur ofta och hur väl du städar :)

Den stora frågan torde vara om sprickan kommer orsaka vattenskada och du måste riva hela badrummet? :thinking:

Men det är för lite information för att säga varken bu eller bä..

Hur stor är sprickan?
Vad har du för material (under.. är fuktskyddet intakt eller har de spruckit också?)
Bor du i lgh?
Träbjälklag/betongbjälklag?

Alla fogar i badrummet andas/släpper igenom fukt.. så så länge fuktskyddet under är ok.. funkar det bra.. men om plattorna går sönder helt. kan de (om man har maximal otur) skära upp fuktskyddet och orsaka fuktskador..

Möglet tar du lättast bort när du städar.. med lite ättika (12 procentig hushållsättika).. gnugga lite med en ättiksindränkt svamp (ej gröna sidan på en disksvamp.. då kan du repa ytan.. men vit skrubbsida går.. och släta sidan går) och skölj rent med vatten :)
 
Snigla Snigla skrev:
Mögel finns oftast i alla badrum, beroende på hur ofta och hur väl du städar :)

Den stora frågan torde vara om sprickan kommer orsaka vattenskada och du måste riva hela badrummet? :thinking:

Men det är för lite information för att säga varken bu eller bä..

Hur stor är sprickan?
Vad har du för material (under.. är fuktskyddet intakt eller har de spruckit också?)
Bor du i lgh?
Träbjälklag/betongbjälklag?

Alla fogar i badrummet andas/släpper igenom fukt.. så så länge fuktskyddet under är ok.. funkar det bra.. men om plattorna går sönder helt. kan de (om man har maximal otur) skära upp fuktskyddet och orsaka fuktskador..

Möglet tar du lättast bort när du städar.. med lite ättika (12 procentig hushållsättika).. gnugga lite med en ättiksindränkt svamp (ej gröna sidan på en disksvamp.. då kan du repa ytan.. men vit skrubbsida går.. och släta sidan går) och skölj rent med vatten :)
Snigla Snigla skrev:
Mögel finns oftast i alla badrum, beroende på hur ofta och hur väl du städar :)

Den stora frågan torde vara om sprickan kommer orsaka vattenskada och du måste riva hela badrummet? :thinking:

Men det är för lite information för att säga varken bu eller bä..

Hur stor är sprickan?
Vad har du för material (under.. är fuktskyddet intakt eller har de spruckit också?)
Bor du i lgh?
Träbjälklag/betongbjälklag?

Alla fogar i badrummet andas/släpper igenom fukt.. så så länge fuktskyddet under är ok.. funkar det bra.. men om plattorna går sönder helt. kan de (om man har maximal otur) skära upp fuktskyddet och orsaka fuktskador..

Möglet tar du lättast bort när du städar.. med lite ättika (12 procentig hushållsättika).. gnugga lite med en ättiksindränkt svamp (ej gröna sidan på en disksvamp.. då kan du repa ytan.. men vit skrubbsida går.. och släta sidan går) och skölj rent med vatten :)
okej kanske är bättre om jag laddar upp en bild när jag kommer hem…

jag bor i lägenhet, i dagsläget är det väldigt oklart om något annat är skadat.
 
Så här ser det ut. Det är en spricka som går över 3 kakelbrickor
 
  • Spricka som sträcker sig över tre kakelbrickor på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka över tre grå kakelplattor i ett hörn med vit fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LOLAHAHS skrev:
Så här ser det ut. Det är en spricka som går över 3 kakelbrickor
OM det har med sprängningar att göra är det troligen inga problem. Det kan också vara så att du redan har fukt bakom tätskiktet med resultatet att underliggande konstruktion sväller och plattor börjar spricka.

Hur gammalt är badrummet? Har du kollat med styrelsen om det möjligen är fler som har problem efter sprängningsarbetet?
 
Var i badrummet befinner vi oss förresten? Utsetts denna vägg för vattenbegjutning när du duschar?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Var i badrummet befinner vi oss förresten? Utsetts denna vägg för vattenbegjutning när du duschar?
Sprickan är precis vid hörnet där duschen ligger
 
  • Spricka i kakel vid hörnet i dusch, markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krille-72 Krille-72 skrev:
OM det har med sprängningar att göra är det troligen inga problem. Det kan också vara så att du redan har fukt bakom tätskiktet med resultatet att underliggande konstruktion sväller och plattor börjar spricka.

Hur gammalt är badrummet? Har du kollat med styrelsen om det möjligen är fler som har problem efter sprängningsarbetet?
Badrummet är förresten 10 år gammal
 
L LOLAHAHS skrev:
Sprickan är precis vid hörnet där duschen ligger
Då kan det tyvärr vara så att du har en pågående fuktskada. Anmäl skadan till föreningen så fort du kan så skickar dom ut en fukttekniker som utreder skadan och gör en skaderapport
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.