Här är mitt lilla kök i min lägenhet i vindsvåningen. Jag planerar en renovering och funderar på om jag vill ändra planlösningen. Det som stör mig är att det finns en "klump" på golvet bredvid kylskåpet, så jag är tvungen att planera runt det. Jag pratade med grannen som bor bredvid och har förstått att där i "klumpen" ligger rör för hans avlopp i hans kök.

Jag som är väldigt ignorant när det gäller bygg undrar om det skulle funka att flytta min diskho dit. Då kan min diskho använda samma rör för avloppet som grannen redan använder. Är det något som skulle göra renoveringen mycket krångligare och dyrare?
Kök i vindsvåning med diskho, kylskåp och en upphöjning på golvet markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Litet kök med kylskåp och en framträdande "klump" på golvet bredvid, tänkt för renovering.
 
Hur gammalt är huset? Den där trappstegsformade saken skulle kunna vara en murad ventilationskanal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jaha?! Jag har faktiskt ventilering precis ovanpå, så det låter som en klok teori. Då är det kanske inte grannens avlopp som vi trodde. Huset var byggt 1938, och denna våning som var förråd blev lägenheter i 2005.
BeVlLEKE7g10hASthJngHc7vIC31eLRVSDSqxgOHwaqDdIYvauETKmJKk4eGScnVP2GHm8plC7ZYMVwYafuPmKjp0RFvhbtJDtlhiK8FDvgrCLfWLiwG9DEmmsGXxNa2o9QXwBk18UGgf06tnf9j2Nmgtj5-AiB9B2L-HFsGRntvqXIoGLDB0GAJNvilMUczLMQaqzMxiwjuytqmURkX2H8c14qk-h71cx7Q5bAhFtyGlfC4DzYI0XiERQjqYPlLgxBZQKJcJdtjQMvBOnMO3CVaiBzvkkJUUM6ufxrwpUQQvavIQotKH2T7x8l0YRAtTtguEg_PE9hawBvtDqMujQUhEtRZFomjABYyf8vQteQlkN-beGZk8-7M7N-y_QVNSsQFXRV18B1J6JCyztXITrd46Nxki4Vo4hz8PFpjL7jhXnQ0Cs3Pt-ABMYlI0pIFhG5keTqrBN4GhPAcstxJQ5mFyMmHiKZiehcQ817wSPdPSi-1ekknZ2g3YoJ-aBOaac2IWl8ONLXxv44vHLvHDkZlJqPF1Su8FoxIRZqUBE3-gtLPWb4inRRTP2WazY2aEjJoOZkoiaYG4u4h-bGL_Sigj1DDIh3k_CEuaSwS5AmcGuLBfGXFUSeyGcwi_ra8GbZzgmgtAf34sWpfW5TbXEK57JsJl0CBQYPlS2URxGb98e1-0eEe8n7FDOAHKdMOY2ceE1FWgvmJNHbrhwD3IZo_=w966-h1287-no
 
BirgitS
Kommunens avdelning för bygglov kan ha ritningar från ombyggnaden 2005 där ventilation, vatten, avlopp mm. finns med om nu inte BRF-styrelsen har det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunens avdelning för bygglov kan ha ritningar från ombyggnaden 2005 där ventilation, vatten, avlopp mm. finns med om nu inte BRF-styrelsen har det.
De hade bara originalritningar från 1938. :-/
 
BirgitS
Det måste väl finnas ett bygglov för ombyggnaden.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Stadsbyggnadskontoret sade bara att de har "inget ansvar" för ritningar som saknas.
 
Men gjordes inredningen av vinden med bygglov?
 
1 16386 skrev:
Men gjordes inredningen av vinden med bygglov?
Det skulle jag hoppas, men finns det ett sätt att reda ut det? Jag flyttade in några månader sen. Styrelsen också består av folk som inte har bott här så länge och de vet inte. Kvinnan på Stadsbyggnadskontoret sade att hon inte har ritningarna men verkade inte tycker det var så konstigt att de saknas. Hon var mest fokuserad på att förklara att Stadsbyggnadskontoret inte har ansvar för att ha koll på dem.
 
  • Ledsen
remrag
  • Laddar…
Du bör nog börja med att ställa just den frågan till Stadsbyggnadskontoret - inte om ritningar finns utan be dem om hjälp att ta fram alla bygglovshandlingar som finns för fastigheten. En bostad som är ett svartbygge är inte en rolig situation.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Du bör nog börja med att ställa just den frågan till Stadsbyggnadskontoret - inte om ritningar finns utan be dem om hjälp att ta fram alla bygglovshandlingar som finns för fastigheten. En bostad som är ett svartbygge är inte en rolig situation.
Som sagt, de har inte dem och de påstår att det inte är deras ansvar att ha dem kvar. Varför tror du att det är svartbygge? Är det något märkligt med "klumpen" som ser ut som svartbygge?
 
BirgitS
Klumpen ser väl ut som att den har funnits där sen huset byggdes mer, typ del av murstock.

Frågan var väl mer om din lägenhet är ett svartbygge av föreningen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vad vi menar är att om vinden gjordes om till bostäder/lägenheter utan att bygglov var beviljat är de inte godkända bostäder. Man får inte bo i dem, och de är därmed närmast värdelösa. Det absolut mest troliga är att bygglov finns, men det bör du ta reda på så snart som möjligt. Om bygglov saknas lär du fortfarande ha möjlighet att reklamera till säljaren - du skrev ju att du flyttade in för några månader sedan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
curiousindeed curiousindeed skrev:
Det skulle jag hoppas, men finns det ett sätt att reda ut det? Jag flyttade in några månader sen. Styrelsen också består av folk som inte har bott här så länge och de vet inte. Kvinnan på Stadsbyggnadskontoret sade att hon inte har ritningarna men verkade inte tycker det var så konstigt att de saknas. Hon var mest fokuserad på att förklara att Stadsbyggnadskontoret inte har ansvar för att ha koll på dem.
Finns det ingen i BRF eller någon som bott i byggnaden då ombyggnaden gjordes som har mer koll? Det borde finnas gamla protokoll från BRFs möten och sammankomster någonstans. Där kan det stå ngt om ombyggnaden och när/hur det beslutades.

Samhällsbyggnadskontoret brukar ha ordning på sina arkiv så det förvånar mig att de inte har bygglovet för ombyggnaden. De borde åtminstone ha beslutet om bygglov/anmälan även om ritningar saknas. Jag tycker du ska kontakta kommunen för att få klarhet. En lägenhet ska ha slutbesked för att få användas som bostad.

https://www.byggahus.se/forum/threads/de-koepte-laegenheter-som-ingen-far-bo-i.349338/
 
Redigerat:
  • Gilla
16386
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Köksinredningen och vitvarorna skriker senaste sekelskiftet så jag kan förstå om det är svårt att hitta någon som vet hur det tekniska löstes för typ 1999 eller 2004. Det var ju ändå kring 20 år sedan.

Men för att komma tillbaka till frågan så lär det precis som har konstaterats vara en murad ventilations- eller rökgaskanal. Det torde gå att sätta en diskho där genom att dra rör till stammen till vänster. Gör du dig av med den gamla spisen och skaffar häll och inbyggnadsugn så finns ju en annan flexiilitet vad gäller rördragning under köksskåpen.
 
  • Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.