Har kontaktat våran kommun då vi vill bygga ett sovrum.
Frågade hur mycket man får bygga ut utan bygglov, fick detta svar:

om tillbyggnaden underskrider 50 % av byggnadens ursprungliga byggnadsarea, så kan byggnationen
Ske utan bygglov.

Är då kass på sånt, vad menar dom med det??
 
harry73
Det var ett konstigt svar.
Generellt får man bygglovsfritt bygga ut huset med attefallsutbyggnad på 25 kvm, men då behövs det en bygganmälan
 
Myrstacken
harry73 harry73 skrev:
Det var ett konstigt svar.
Generellt får man bygglovsfritt bygga ut huset med attefallsutbyggnad på 25 kvm, men då behövs det en bygganmälan
nja så är det väl inte??
En attefallsutbyggnad får väl bara vara 15kvm medans ett fristående attefallshus däremot får vara 25kvm..
Eller?
 
F
Du får bygga ut med hälften av storleken på nuvarande byggnaden som den var i originalutförande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag misstänker att ditt hus ligger utanför detaljplan?
 
Jiji Jiji skrev:
Jag misstänker att ditt hus ligger utanför detaljplan?
Ja, det gör det
 
F Freddedan skrev:
Du får bygga ut med hälften av storleken på nuvarande byggnaden som den var i originalutförande.
Okej, om jag inte minns fel så var huset original typ 55 kvm.. sen byggde svärföräldrar ut för över 20 år sedan med 30 kvm (invändigt mått)
 
Då får du inte bygga ut utan bygglov. De 50 procenten "förbrukades" med råge av svärföräldrarnas utbyggnad.
 
1 16386 skrev:
Då får du inte bygga ut utan bygglov. De 50 procenten "förbrukades" med råge av svärföräldrarnas utbyggnad.
Okej, även fast dom hade bygglov när de byggde ut
 
R Raggarn84 skrev:
Okej, även fast dom hade bygglov när de byggde ut[/QUOTE
Nej, då krävs det nog inte bygglov för max 50%. Då kanske till och med utbyggnadens area räknas som ursprunglig area (gissar vilt) så du kan bygga ut upp till 50% av nuvarande ytan. Någon mer kunnig svarar förhoppningsvis; annars kan du väl ställa frågan till kommunen.
 
1 16386 skrev:
Nej, då krävs det nog inte bygglov för max 50%. Då kanske till och med utbyggnadens area räknas som ursprunglig area (gissar vilt) så du kan bygga ut upp till 50% av nuvarande ytan. Någon mer kunnig svarar förhoppningsvis; annars kan du väl ställa frågan till kommunen.
Jag får maila kommunen igen och se.
Första gången jag mailade så fick jag till svar:

Min bedömning är att det är en lovpliktigt åtgärd, eftersom tillbyggnaden överskrider 50 % av

byggnadens ursprungliga area. Jag har inte granskat förutsättningarna för fastigheten. Det görs

först vid en bygglovsprövning och det kan vara bra för er att känna till att det krävs ett säkerhets-

avstånd till järnvägen och en stor del av fastigheten ligger inom byggnationsfri zon. Byggnation

mot järnvägen sannolikt är olämplig. Vidare ligger fastigheten inom ett utredningsområde för

buller.
 
Det verkar som att bygglov krävs och dessutom att det kan vara svårt att få det.
 
1 16386 skrev:
Det verkar som att bygglov krävs och dessutom att det kan vara svårt att få det.
Av den info TS lämnar gör jag samma tolkning.
 
Jag mailade kommunen: "
Okej, jag kommer inte helt ihåg vad mitt hus är i storlek original, men tror det var någonstans runt 55 kvm invändigt. Sedan byggde mina svärföräldrar ut för över 20 år sedan med 30 kvm invändigt mått (de hade bygglov).

Får jag få okej från Trafikverket m.m. så borde det vara okej att bygga 20 kvm utvändig mått, då är jag ju under 50% av originala kvm (typ 27kvm är 50%)."

Idag fick jag svar: Hej Anders,

jag håller med dig i ditt resonemang och det finns tyvärr inga originalritningar i vårt arkiv, som kan ge klarhet

i hur stort huset var från början. Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
R Raggarn84 skrev:
Jag mailade kommunen: "
Okej, jag kommer inte helt ihåg vad mitt hus är i storlek original, men tror det var någonstans runt 55 kvm invändigt. Sedan byggde mina svärföräldrar ut för över 20 år sedan med 30 kvm invändigt mått (de hade bygglov).

Får jag få okej från Trafikverket m.m. så borde det vara okej att bygga 20 kvm utvändig mått, då är jag ju under 50% av originala kvm (typ 27kvm är 50%)."

Idag fick jag svar: Hej Anders,

jag håller med dig i ditt resonemang och det finns tyvärr inga originalritningar i vårt arkiv, som kan ge klarhet

i hur stort huset var från början. Lycka till med projektet!
Har byråkraterna inga ritningar är det väl bara att tacka och ta emot, du kanske kan få till 42m2 bygglovsfritt om järnvägen ej hindrar.
 
F fribygg skrev:
Har byråkraterna inga ritningar är det väl bara att tacka och ta emot, du kanske kan få till 42m2 bygglovsfritt om järnvägen ej hindrar.
Haha ja, kanske det.. men som jag kan tyda på mailet så är det bara att bygga ett sovrum på 20 kvm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.