Är i full gång med mitt altanbygge och har grävt hål för plintar.

Var förbi Bauhaus och skulle köpa gjutrör när jag ser att det blir billigare med färdiga plintar...
Gjutrör 40pix
Betong 50kr (räcker väl till ett rör per säck)
Armeringsgärn, betonskor osv...

+ en massa extraarbete i tid.

Färdig plint modell stor 70kr.

Vad är bäst? Fördelar nackdelar osv.
Jag antar att en fördel är att man kan gjuta högre plintar, men det gär väl att avhjälpa med en träplint ovanpå den vanliga?

Om man nu bestämmer sig för att gjuta, vilken dimension skall man ha på röret? På vissa ställen så blir det ca ½ meter ovan jord.
 
Gjutrör på byggmax 80 cm 25 kr
Betong 25 kg räcker til ett rör : 40 kr
Betongskor 20 kr
Summa: 80 kr
Jg har precis gjutit och jag tycker fördelen är att man inte behöver gräva eexkat där plnten ska vara. Dessutom kan man variera höjden. Min mark var stenhårs så jag hade inte kunnat gräva så djupt som krävdes för att få ner en färdig plint
 
Färdiga plintar är väldigt smidigt. Det föredrar jag alla gånger om det inte finns något direkt hinder för det. Nackdelen är att det blir lite mer bök med att gräva ner dem exakt och man får hålla på lite för att få dem lodräta. Ett tips är att göra en enkel "träplint" som stämmer i mått med betongplinten. Den är lättare att lyfta upp och ner ur hålet när du justerar.
Vill man nu gjuta själv rekommenderar jag att man borrar med jordborr istf att gräva. Sparar ryggen en hel del.
 
köpte 700mm plintar igår.
Nur är bara frågan - hur långt skall de ner i backen?

Marken sluttar lite, skall man se till att plintarna kommer vågrät (mao gräva ner dem olika långt) eller skall man gräva ner alla lika mycket? (ca 500mm)?
 
Plinten måste ner i marken för att fylla sin funktion. Det fungerar inte att ha några 65 cm ner och någon 15 cm ner. Höjdskillnaden får du istället fixa med olika längd på stolparna du fäster i plintarna!

//Anders
 
  • Gilla
alcsverige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.