Vi har blivit erbjudna att köpa en begagnad Höganäs vedspis. Hur vet man i vilket skick den är ? Hur renoverar man en gammal vedspis (ca 1930-tal) och vem kan göra sådant ? Kan man göra själv ? Hur är det med kvalité och verkningsgrad om man jämför med en ny vedspis ? Fördelen skulle vara att vi får en större spis för mindre pengar.
 
Höganäs vedspis -hur ser den ut?
gaia
 
Den är ca 80 cm bred och står på fötter. Luckorna är emaljerade (?) med någon typ av emaljsknoppar. Sedan är det skilt eldstad med kran ovanför där man kan elda för att värma vatten.
Vi har bestämt oss för att vi inte vill ha den typen av modell.

Men rent allmänt, hur skall man veta i vilket skick en begagnad vedspis är ?
Tips på bra modell att köpa ? Renoverade spisar som finns t.ex. på NB, kan man säga att de är lika "bra" som nytillverkade ?
 
Fick en gång en bra tips av en spisrenoverare som sa att dom storre modeller har stått i finrummen och var inte använda så ofta och är oftast i renoverbar skick medan dom små som värmde vardagsutrymmen eldades varje dag och kan vara rätt slitna. Slitage syns mest i eldstaden ... eller ringar och spisplattor på en kökspis annars är gjutjärn oslittbar. Man ska i stället titta efter sprickor i gjutjärnet som tål inte hårda slag, kolla om luckorna slutter tätt i stängt lägge och om det inte är allmänt sönderrostat. Jag fick också veta att dansk gjutjärn har bättre yttfinish eftersom danska gjuterier hade tillgång till finare sand till gjutformer.
Vad som är riktigt och vad som är hans reklam för dom gamla kaminer han hade till salu för du avgjora efter egen sunt förnuft. Jag trodde på honom (men köpte min kamin på annan ställe) .... och allt han berättade faktiskt stämde.

Det finns en mängd med modeller ....
Titta i första hand efter om det är en kamin för ved eller för kol/koks. Dom för kol/koks har som oftast små påfyllningsluckor, mindre plats för bränsle i eldstaden som är mer som en djup hål som man fyller uppifrån och har alltid en asklåda. Det ställer till när man vill elda ved i en sån.
Vedkaminer har mer plats för ved och avlång eldstadsutrymme så det passar att lägga i långa vedbitar. Med tanke på gjutjärnets tyngd så kan den magasinera en del värme. Dom värmer rummen snabbare än kakelugn och lagrar mer värme än en plåtkamin :).
En bra gjutjärnkamin har långa rökgasgångar i sin konstruktion som höjer verkningsgraden och ger låg vedförbrukning. Den ska ha luftventil att reglera tilluften med.
Jag vågar påstå att många gamla gjutjärnskaminer har bättre konstruktion än dom flesta av modern tid. Gamla byggdes inte bara till pryddnad men också för att avge värme med så små förluster som möjligt. Dom var inte heller byggda för att lasta 50 liter ved på en gång och strypa luften för att laddningen skall brinna hela kvällen utan tillsyn men snarare att man stoppar en pinne i brassan då och då när man går förbi ;).
Lycka till med köpet
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.