Hej

Vi ska göra en köksrenovering där vi behöver riva en vägg mot vardagsrummet!

Väggen i sig tror vi inte är bärande eftesom lägenheten ovan rivit samma vägg.. Men vi är förstås inte säkra och behöver förmodligen göra någon form av utredning antar jag.

Kan de som ska renovera köket hjälpa oss med det?

Ett annat problem är ju att föreningen ju måste godkänna renoveringen innan vi börjar så man kan ju inte kalla in hela byggteamet för utredningen heller innan man fått godkänt. Men föreningen kräver ju också att man ska skicka in byggplanen och handlingar etc..

Så det är lite hönan o ägget känns det som. Sist men inte minst vem kan man anlita för att eventuellt undersöka om en vägg är bärande? Har för mig att jag sett det någonstans men kommer ej på namnet
 
BirgitS
Du behöver en byggnadskonstruktör. Dock kan du ofta få hjälp med att avgöra om det är en bärande vägg i forumet om du lägger upp planlösning för hela våningsplanet och berättar när huset är byggt. Ibland kan det behövas fler ritningar också.

Första steget är väl att kontakta styrelsen för det kan ju tänkas att en utredning gjordes inför ombyggnaden ovanpå och att den kom fram till att väggen inte är bärande på något våningsplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.