Hej,

Jag håller på att renovera tvättstugan och söker råd gällande befintliga rörgenomföringar i golv. Vad jag kan läsa mig till säger reglerna att det inte får förekomma vid nybyggen men kan behållas vid renovering. Självklart vill man ju ha en lösning som minimerar risken för vattenläckage samtidigt som man inte vill göra massa åtgärder som i slutändan inte hjälper så mycket.

Tvättstugan är 2x2m och är på bottenvåning på gjuten platta med isolering, med vattenburen värme i golvet. I den står förutom tvättmaskin även bergvärmepump med varmvattenberedare. Det finns två golvbrunnar, ena under pumpen längs ena väggen och andra under vask längs andra väggen. Rörgenomföringar i golv sker i hörnet vid pumpen där färskvatten kommer in och rören till borrhålet för bergvärmen kommer upp, samt vid den andra brunnen där färskvatten till vask kommer upp. Se bilder samt ritning på golvvärmen.

Kan man behålla dessa rör eller behöver de åtgärdas? Huset är byggt 2000 och jag vill tro att det är bra byggt. Tätskikt ska sätta på nytt och befintliga vattenrör är omgärdade av tomrör så det borde det gå att sätta tätskikt emot utan risk för rörelser, tänker jag.

Andra lösningar som jag läst mig till är att bila upp och dra in rören genom vägg. Detta påverkar dels värmegolvet men framförallt ser jag det som svårt att leda om rören till borrhålet utan att skarva dessa under mark. De känns rätt solida men jag har inte tagit bort isoleringen kring dom. En lättare lösning är att gjuta en klack runt rören så att de kommer upp högre än golvet. Förutom att vara mer jobb så snor det lite mer plats och ger fler vinklar och hörn i tätskiktet.

Vad anser ni? Låta det vara och sätta nytt tätskikt emot, bila upp och försöka dra om rören till vägg eller gjuta en klack?

Tack på förhand!
 
  • Öppet utrymme med synliga isolerade rör och kabeldragning längs en vägg under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av golvvärmesystem från ThermoTech visar fördelning av slingor och placering av golvvärmefördelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av en tvättstuga med en bergvärmepump och rörinstallationer, inklusive isolerade rör, genomföringar och vattenmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprocess av tvättstuga med synliga rörgenomföringar i golv och tomrör vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte förbjudet med rör genom golv i tvättstuga, det är helt ok!
Klack har aldrig varit godkänt så det kan du glömma!
Det du skall tänka på är att ha minst 10 cm mellan rören, 6 cm minst ut från vägg för tätskiktet skull.
Vill du göra helt enligt regelboken så är det inte räfflat rör som skall upp genom betongen utan det skall vara en slät variant typ 50 mm avlopp, för manschettens skull.
 
E egge80 skrev:
Det är inte förbjudet med rör genom golv i tvättstuga, det är helt ok!
Klack har aldrig varit godkänt så det kan du glömma!
Det du skall tänka på är att ha minst 10 cm mellan rören, 6 cm minst ut från vägg för tätskiktet skull.
Vill du göra helt enligt regelboken så är det inte räfflat rör som skall upp genom betongen utan det skall vara en slät variant typ 50 mm avlopp, för manschettens skull.
Stort tack för svar! Jag tar med mig det i snack med plattsättaren. Måtten du anger blir kanske inte helt lätt att få till men vi får se vad man kan göra. Kan man ha ett större slätt rör där flera räfflade rör går upp eller behöver man ha ett för varje? Ser att det finns anpassade rör just för genomföringar. Följden av det senare blir nog att 10 cm mellan rören är omöjligt. 6 cm från vägg går väl att ordna genom att bila och leda om, även om det gärna undviks. Kanske ett litet pris för att slippa en utsatt del i tätskikt dock!
 
Säkert vatten beskriver hur genomföringarna skall utföras dock finns enligt mig ingen risk i plattan (platta på mark??) om läckage uppstår kommer vattnet att rinna till brunnarna och även om du har typ bakfall och vatten når genomföringarna så blöter du friggen under plattan lite vilket inte har någon betydelse.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Säkert vatten beskriver hur genomföringarna skall utföras dock finns enligt mig ingen risk i plattan (platta på mark??) om läckage uppstår kommer vattnet att rinna till brunnarna och även om du har typ bakfall och vatten når genomföringarna så blöter du friggen under plattan lite vilket inte har någon betydelse.
Det är mycket riktigt platta på mark. Ditt svar är ju det man vill höra men jag uppskattar alla olika åsikter så får man i slutändan ta ett kalkylerat beslut. Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.