Hej,

Jag går i tankarna om att riva bort en bärande vägg för att få ett större vardagsrum. Jag vet att väggen är bärande då halva väggen fram till entré-hallen redan är riven och avväxlad med en bit tågräls sedan säkert 60-70 år tillbaka.
Iallafall så är tanken att riva hela väggen samt entre-hallen och skulle behöva lite hjälp med att beräkna. Jag har använt verktyget här https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931 för att kolla lite beräkningar. Dock är där lite parametrar som på vårt hus som inte riktigt motsvarar vad som finns i verktyget. Vårt hur är ett gammalt hus med brutet tak vilket det inte finns några val för i verktyget såklart.

Iallafall, väggen jag vill ta bort är 370cm lång som syns i ritningen. Huset är i tegel och jag skulle hemskt gärna vilja fälla in balken i väggen istället för att ställa på pelare om möjligt (det är så den befintliga kortare balken redan är monterad).
Beräkningarna jag fått fram via verktyget ovan säger att jag skulle kunna använda en 90x360 GL30c limträbalk och få en deformation på 11mm, men jag vill hellre ha en stålbalk då det sannolikt kommer bygga mindre.

I ritningen syns det att det är väggar på våningen ovanför på samma ställe som de jag ska ta bort på undervåningen. Dessa finns inte där längre utan dom är flyttade något och inte längre i tegel, så den tyngden är inte där.

Bjälklaget ovan är träbjälklag med bjälkar om ca 100x220mm som ligger med ungefär 100cm cc, det är lite si och så med mellanrummen. Ovanpå är det spontat trägolv.

Huset är 7 meter brett, där är ca 2,6 meter i takhöjd och väggen är ca 3 meter in från ena sidan. Hålet jag vill ta upp är 370cm och sträcker sig ifrån gaveln på huset fram till väggen där trappan vilar på ritningen.

Uppskattar all hjälp jag kan få.
 
  • Ritningar av ett hus med markerad bärande vägg på 370cm som planeras att tas bort för att skapa större rum, samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du precisera vilka väggar som finns nu och var tågrälsen ligger. Vilket är materialet i mellanväggarna? Tegel eller plank? Är det ombyggt till enfamiljshus?
 
J justusandersson skrev:
Kan du precisera vilka väggar som finns nu och var tågrälsen ligger. Vilket är materialet i mellanväggarna? Tegel eller plank? Är det ombyggt till enfamiljshus?
Huset är nu för tiden ett enfamiljshus, så vi äger och bor i hela huset. Jag ska se om jag kan vara tydlig.
Ritning av enfamiljshus med markering där en vägg tagits bort och ersatts av tågräls för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På nederplan är vänstra delen av väggen helt borta och uppburen av vad som såg ut som en bit tågrälsbit när vi arbetade med golven på ovanvåningen. Så cirka 2,5 meter ungefär.
Ritning av nedre våningen i ett enfamiljshus med markerade områden för renovering, inklusive borttagna väggar och balkplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resterande av väggarna som vi vill ta bort är tegel. Ytterväggarna är också tegel.

Denna bit räls/balk som sitter där nu är ju tänkt att tas ner, riva de markerade väggarna ovan och skaffa en längre balk och sätta hela vägen över (370cm)

Ritning av en husvåning med markerade väggar i rött som ska rivas eller förstärkas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På övre plan så var markerade väggar tidigare i tegel, dessa är också sedan länge rivna och den vertikala på bilden flyttad ca 20 cm mot trappan. Den horisontella väggen på övervåningen är på samma ställe som på ritningen men numera träregelvägg med vad jag tror är 45x95 reglar och vad jag kan se med regelfinnare så verkar det ligga med cc45.
Detta på övervåningen vill vi alltså inte göra något med, utan jag bara ger denna information om ifall att det skulle påverka eventuell bärighetsberäkning för balken på nedre plan, då jag antar att en tegelvägg väger en hel del mer än en träregelvägg.
 
Väggars egenvikt är liten i förhållande till tak- och bjälklagslaster, där den så kallade nyttiga lasten från personer och inredning är den dominerande faktorn. I Helsingborg är inte heller snölasterna så stora, särskilt inte med ett brutet tak. Att ytterväggarna är murade tegelväggar behöver du inte berätta, däremot är det lite ovanligt med 1/2-stens tegelväggar som hjärtväggar. Jag ska försöka kommentera mer lite senare. Ritningarna är föredömliga.
 
  • Gilla
Leadslead och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väggars egenvikt är liten i förhållande till tak- och bjälklagslaster, där den så kallade nyttiga lasten från personer och inredning är den dominerande faktorn. I Helsingborg är inte heller snölasterna så stora, särskilt inte med ett brutet tak. Att ytterväggarna är murade tegelväggar behöver du inte berätta, däremot är det lite ovanligt med 1/2-stens tegelväggar som hjärtväggar. Jag ska försöka kommentera mer lite senare. Ritningarna är föredömliga.
Nä någon vidare snö har vi inte här, tillsammans med den dåliga isoleringen i dessa gamla hus så töar oftast snön bort innan den hinner lägga sig på taken. Att det var ovanligt med mellanväggar som är murade var jag inte medveten om. Så är flertalet hus byggda i detta område. Överskott på tegel kanske vid byggtillfället

Jag har tagit en bild på hur allt ser ut i verkligheten. Den gula markeringen är där rälsen/balken är såklart, och den röda markeringen är där vi vill ta bort väggen.
Interiör av gammalt hus med gult märkt balk och röd märkt vägg som ska tas bort, vitmålade väggar och fönster med blyinfattat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Patrik Gralov Holmberg skrev:
Att det var ovanligt med mellanväggar som är murade
Så uttryckte jag mig inte. Bärande mellanväggar som bara är en halvsten tjocka är ovanligt. Normalt är de en helsten tjocka. Mellanväggar i murat tegel är kolossalt vanligt.
 
J justusandersson skrev:
Så uttryckte jag mig inte. Bärande mellanväggar som bara är en halvsten tjocka är ovanligt. Normalt är de en helsten tjocka. Mellanväggar i murat tegel är kolossalt vanligt.
Ah förstår jag dig r'tt i att du menar att det inte är vanligt att hjärtväggarna är så tunna som 1/2 tegelsten?
 
Lasten på hjärtväggen är runt 15 kN/m. Tar man hänsyn till att balken ska ersätta en hjärtvägg (dvs ett primärt bärverk) och att spännvidden är 3,7 m så blir lägsta möjliga limträbalk 215x315. (Det finns fler men högre varianter) Ett stålalternativ är HEA 200. Med inklädnad blir inte höjdskillnaden avgörande stor. De monteringsmässiga fördelarna med limträ överväger enligt min uppfattning. Balken måste oberoende av typ vila på två pelare som i sin tur ska stå på källarväggen. Alla varianter av limträpelare duger. Valet bör göras med hänsyn till balkens dimensioner. Eftersom åtgärden kräver bygganmälan med konstruktionsberäkning föreslår jag att du kontaktar en lokal konstruktör.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lasten på hjärtväggen är runt 15 kN/m. Tar man hänsyn till att balken ska ersätta en hjärtvägg (dvs ett primärt bärverk) och att spännvidden är 3,7 m så blir lägsta möjliga limträbalk 215x315. (Det finns fler men högre varianter) Ett stålalternativ är HEA 200. Med inklädnad blir inte höjdskillnaden avgörande stor. De monteringsmässiga fördelarna med limträ överväger enligt min uppfattning. Balken måste oberoende av typ vila på två pelare som i sin tur ska stå på källarväggen. Alla varianter av limträpelare duger. Valet bör göras med hänsyn till balkens dimensioner. Eftersom åtgärden kräver bygganmälan med konstruktionsberäkning föreslår jag att du kontaktar en lokal konstruktör.
Jag tackar för svar.
En lokal konstruktör kommer anlitas när det väl är dags. Vill bara reka lite.
Hur kommer det sig att man inte kan fälla in balken i väggen så att den vilar på teglet? Befintlig balk är ju monterad på detta vis.
 
Det kanske man kan, men det är inget man kan beräkna på distans. Man måste känna till kvalitet på tegel och bruk. Punktlasten blir dessutom högre än med nuvarande balk.
 
J justusandersson skrev:
Det kanske man kan, men det är inget man kan beräkna på distans. Man måste känna till kvalitet på tegel och bruk. Punktlasten blir dessutom högre än med nuvarande balk.
Okey, då förstår jag. Jag tackar för all din hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.