Hej.
Jag har ett värmegolv (T2) i badrummet som vi la in för ca 10 år sedan som nu börjat krångla. Värmen fungerar men det verkar inte gå att styra värmen. Om den är inställd på tex 20,0 grader men värmen stiger upp till max. Senast stängde vi av den när den var uppe i över 27 grader, så varmt och gott blir det på golvet. Har testat att stänga av den helt och ha den avstängd i några dagar och sedan sätta på den igen utan att det blir någon skillnad. Har även testat att fabriksåterställa men inte heller det har hjälpt. Vid varje omstart blir det bara varmare och varmare tills vi stänger av den trots att den är inställd på 20,0.

Tips? Byta termostaten eller be en elektriker kolla på den?
 
  • T2-termostat som visar 18.6 grader på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som fel på termostaten.
Vad är det för termostat (typ/länk)? Det är inte ovanligt att dessa lämnar in efter x antal års drifttid.
Har du noterat några konstigheter med själva termostaten?
 
Fick byta termostat redan efter 5 år...
Nyare modell av termostat krävde dock inställning så att den funkade ihop med tempgivaren
 
E etompau skrev:
Låter som fel på termostaten.
Vad är det för termostat (typ/länk)? Det är inte ovanligt att dessa lämnar in efter x antal års drifttid.
Har du noterat några konstigheter med själva termostaten?
Har uppdaterat min fråga med en bild på termostaten om det hjälper.
 
Stefan Holst Stefan Holst skrev:
Har uppdaterat min fråga med en bild på termostaten om det hjälper.
Om du har ett mätinstrument kan du ju mäta på utgången från termostaten. Det verkar från din beskrivning som att den lämnar spänning till slingan oavsett inställt temp.
Det går även att kolla (mäta) att sensorn har korrekt resistans.

Det är inte svårt att byta ut termostaten.

Din bild visar att ikonen för "värme på" (stigande vågor) är aktiverad.
Kan du se om denna symbol försvinner när du vrider ner temp.inställningen?
 
E etompau skrev:
Om du har ett mätinstrument kan du ju mäta på utgången från termostaten. Det verkar från din beskrivning som att den lämnar spänning till slingan oavsett inställt temp.
Det går även att kolla (mäta) att sensorn har korrekt resistans.

Det är inte svårt att byta ut termostaten.

Din bild visar att ikonen för "värme på" (stigande vågor) är aktiverad.
Kan du se om denna symbol försvinner när du vrider ner temp.inställningen?
Ja symbolen för "värme på" försvinner när jag sänker inställd temp.
Nej något mätinstrument har jag inte tillgång till, men ska ha hit en elektriker inom någon vecka i annat ärende, då kan han ju få titta på detta med.
 
Stefan Holst Stefan Holst skrev:
Ja symbolen för "värme på" försvinner när jag sänker inställd temp.
Nej något mätinstrument har jag inte tillgång till, men ska ha hit en elektriker inom någon vecka i annat ärende, då kan han ju få titta på detta med.
Sannolikt är termostaten är defekt. Kanske ska du redan nu förbereda med en ny termostat som elektrikern kan byta.
 
  • Gilla
Stefan Holst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.