Tjena
På jakt efter laser.
Ska kakla, sätta innerväggar, nytt kök, badrum etc då jag är mitt uppe i ett husbygge (nybygge).
Tips på laser? Grön eller röd laser? Funderar på en bosch professional gcl 2-15, duger den? Eller bör man satsa på nåt dyrare? Eller duger de enklare bosch grön? Hur är utvecklingstakten på laser? Blir de omoderna om några år till förmån för bättre grejer?
 
Jag har haft en enkel Bosch PCL-20 i flera år och använt den till det mesta du räknar upp. Det jag noterat är att den är inte så bra på avstånd över 8-10 meter då linjen dels blir för suddig och dels för svag (man får mäta i mörker om man ska vara ute och med såna längder). Och ibland har jag saknat en 360-funktion, men oftast går det bra att bara vrida lasern också.
 
Unna dig en Bosch 3-80 CG, då har du så du klarar dig framöver.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Om jag kan välja så föredrar jag att få röd laser i ögonen framför grön. Vilket en får då och då om man använder den mycket. Därför ser jag inget större behov av grön för inomhusbruk.
 
Snailman
Har skaffat en grön laser 4D från Banggood för drygt en femhundring, den har två horisontella strålar och två vertikala, den ena horisontella är väldigt nära golvet.

fjärkontroll, stor gänga under lasern för stativ, följer med ett litet trebent stativ, detta behövs även om man har ett stort stativ med stor gänga för att kunna vrida lasern runt , även en metallplatta för att fästa på väggen för att sätta fast en vägghållare med magneter, detta är justerbart i höjdled med en skruv, så även i sidled.
Även med ett metallsplattform som är ställbar i höjdled

uppladdningsbart batteri med laddare för eu kontakt.

Det den saknar är väl att den inte går att använda i icke nivellerat läge (vad jag kunnat märka)
Inte säker på om den går att använda med mottagare (har tre mottagare, men bara för röd laser) men den verkar ha ett inne och ett uteläge och den lyser olika starkt då så jag tror att ena läget blinkar snabbt

16 line 360 horizontal vertical cross 3d green light laser level self-leveling measure super powerful laser beam Sale - Banggood.com

Film här där den visas

(218) جهاز أساسي لكل مهندس مدني و معماري و إنشائي و مقاول و عامل - YouTube


Grön laser 4D med två horisontella och två vertikala strålar, inkluderar tillbehör och bärkasse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör själv med en Bosch som du länke. Funkar ypperligt att göra det ni kräver. Dock inte utomhus då lasern är för svag för det. När man väl har inhandalt en laser undrar man varför man inte gjorde det tidigare :)!
 
Snailman Snailman skrev:
Har skaffat en grön laser 4D från Banggood för drygt en femhundring, den har två horisontella strålar och två vertikala, den ena horisontella är väldigt nära golvet.

fjärkontroll, stor gänga under lasern för stativ, följer med ett litet trebent stativ, detta behövs även om man har ett stort stativ med stor gänga för att kunna vrida lasern runt , även en metallplatta för att fästa på väggen för att sätta fast en vägghållare med magneter, detta är justerbart i höjdled med en skruv, så även i sidled.
Även med ett metallsplattform som är ställbar i höjdled

uppladdningsbart batteri med laddare för eu kontakt.

Det den saknar är väl att den inte går att använda i icke nivellerat läge (vad jag kunnat märka)
Inte säker på om den går att använda med mottagare (har tre mottagare, men bara för röd laser) men den verkar ha ett inne och ett uteläge och den lyser olika starkt då så jag tror att ena läget blinkar snabbt

16 line 360 horizontal vertical cross 3d green light laser level self-leveling measure super powerful laser beam Sale - Banggood.com

Film här där den visas

(218) جهاز أساسي لكل مهندس مدني و معماري و إنشائي و مقاول و عامل - YouTube


[bild]
Hur väl stämmer den? Har du verifierat våg och lod mot något känt?
Har den våg rät linje både i topp och botten som det ser ut som på bilden? (och kanske som 16-linjers antyder?)

Verkar ju prisvärd om den är korrekt i vetikal och horisont.
 
B konunge87 skrev:
Tjena
På jakt efter laser.
Ska kakla, sätta innerväggar, nytt kök, badrum etc då jag är mitt uppe i ett husbygge (nybygge).
Tips på laser? Grön eller röd laser? Funderar på en bosch professional gcl 2-15, duger den? Eller bör man satsa på nåt dyrare? Eller duger de enklare bosch grön? Hur är utvecklingstakten på laser? Blir de omoderna om några år till förmån för bättre grejer?
För att dra upp raka linjer inomhus på normala inomhusavstånd funkar vad som helst med önskad precision. Vill du ha den utomhus och/eller på längre avstånd så börjar pris och färg göra skillnad. Ska du göra lite större jobb och inte vill flytta på den kanske en roterande laser är väst. Om du inte har behov av att se själva linjen så finns det detektorer man kan använda till de flesta modeller för att kunna mäta även i lite svårare förhållanden.
Utvecklingen går väl inte framåt så snabbt att en bra laser blir omodern direkt. Däremot blir ju all teknik billigare och billigare, så en bra märkeslaser för 10 år sedan har kanske samma prestanda som en billig kineskopia idag.
 
Snailman Snailman skrev:
Har skaffat en grön laser 4D från Banggood för drygt en femhundring, den har två horisontella strålar och två vertikala, den ena horisontella är väldigt nära golvet.

fjärkontroll, stor gänga under lasern för stativ, följer med ett litet trebent stativ, detta behövs även om man har ett stort stativ med stor gänga för att kunna vrida lasern runt , även en metallplatta för att fästa på väggen för att sätta fast en vägghållare med magneter, detta är justerbart i höjdled med en skruv, så även i sidled.
Även med ett metallsplattform som är ställbar i höjdled

uppladdningsbart batteri med laddare för eu kontakt.

Det den saknar är väl att den inte går att använda i icke nivellerat läge (vad jag kunnat märka)
Inte säker på om den går att använda med mottagare (har tre mottagare, men bara för röd laser) men den verkar ha ett inne och ett uteläge och den lyser olika starkt då så jag tror att ena läget blinkar snabbt

16 line 360 horizontal vertical cross 3d green light laser level self-leveling measure super powerful laser beam Sale - Banggood.com

Film här där den visas

(218) جهاز أساسي لكل مهندس مدني و معماري و إنشائي و مقاول و عامل - YouTube


[bild]
Ja, den var billig.
Jag ville köpa en Kina-laser men med så hög kvalitet som möjligt. Hittade att Huepar har flera modeller som säljs i USA, vilket jag möjligen övertolkade till att de är ett mer ok märke. Men är nöjd med min. Har dock inte testat den mot någon riktigt dyr.
Jag köpte denna:
https://m.aliexpress.com/item/1005001602461442.html
Dock kostade den då ”bara” 1700kr.
Tog ut och körde den i skogen på natten och då lyste den typ upp hela skogen :D Kanske överdriver en smula men skulle mäta höjdskillnad typ 30 meter bort och det syntes bra iaf. Dock blir man ju lite rädd att den inte skulle bli godkänd här och är för stark och kan skada ögonen.
Men kanske även mer kända märken syns bra på natten? Är ju dock ett fåtal användningsområden som passar att utföra när det är mörkt... Får pröva den i dagsljus utomhus någon dag.
 
Det är ju det där med att "billiga" lasrar kan ha dåliga eller obefintliga IR-filter, och att spillet kan vara betydelsefullt både i vinkel och intensitet - så ögonen kan ta rejält med stryk även utan att den synliga strålen träffar. Operatören kan ju använda skyddsglasögon, men vad händer med en nyfiken tredjeperson...?
 
siggebo siggebo skrev:
Det är ju det där med att "billiga" lasrar kan ha dåliga eller obefintliga IR-filter, och att spillet kan vara betydelsefullt både i vinkel och intensitet - så ögonen kan ta rejält med stryk även utan att den synliga strålen träffar. Operatören kan ju använda skyddsglasögon, men vad händer med en nyfiken tredjeperson...?
Intressant! Trodde felaktigt att de byggde på en grön led med bara grön våglängd, men läser nu att de ofta/alltid? bygger på en IR-laser som de dubblar frekvensen på. Det var ju lite läskigt. Gissar att möjligen röd-kina laser därför är säkrare?
Hur mäter man IR själv på enklast sätt? Borde i och för sig möjligen i alla fall synas med digitalkamera?
 
Snailman
Det lilla trebenta stativet som följde med har i botten invändig grov gänga, men i toppen har den utvändig klen kameragänga, men det följer med en adapter som gör om den klena gängan till utvändig grov gänga (så lasern kan skruvas fast). Lasern har på ovansidan invändig klen kameragänga och väggstativet har utvändig klen kameragänga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.