Hej!
Finns det något här som har ett el-schema över ovan termostat.
Liv påstår att de inte har kvar såna handlingar.
Söker några motstånd som ser ut på följande sätt:
 
  • En elektrisk motståndskomponent med blå kropp och guld- och svartfärgade ringar ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av ett grönt elektroniskt motstånd med vita ränder monterat på en kretskortstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade tänkt att skaffa en ny resistor med rätt ohm och sedan löda fast den och förhoppningsvis
få elementet att fungera igen. Den ena bildens resistor som är blå satt i det element som
först slutade att fungera. Öppnade sedan det andra elementets termostat och så då en
annan typ av motstånd med annan färg av någon konstig anledning.
Kretskortet såg dock lite annorlunda ut än det "första" men det är exakt samma element.
 
Motstånd går sällan sönder. Om de gör det så brukar de brännas sönder eller tydligt missfärgas.
Vad är det som gör att du menar att felet sitter i motstånden?
 
Det ser ut att vara samma märkning på dem. Kanske är det bilden som återger färgerna dåligt. För mig ser det ut som lila lila gul. Det skulle innebära 770 kohm. Men det är inget standardvärde så jag utgår ifrån att det inte stämmer. Det ser ut att vara minst 2W. Men det är svårt att säga från bara storleken. Vad får dig att misstänka att motståndet är trasigt? Har du mätt resistansen?
 
Tack Avemo och etompau för era funderingar och frågor men nu
har jag bestämt mig för att köpa två nya termostater istället och det
har jag nu också gjort och de är också installerade och passade
perfekt.
Nu har vi värme i rummet igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.