Hej!

Jag har ett sommarställe på Ljusterö. Nu tänkte jag göra ett sovloft där och har lite frågor som berör golvbjälkarna som är timmerstockar. Kommer detta att hålla? Jag har lagt in förutsättningar och bilder på en webbsida, då det blir lite renare så.
Landet - loftet
Mycket tacksam för hjälp
Mvh Magnus
 
I
Oj! Det var värre än jag trodde :) Gammalt hantverk där byggaren har haft noll kunskap om statik. Bjälkarna är tagna ur full stock och avplanade på två sidor och fullkant på de två andra. De ligger på den avplanade (lägsta) sidan. Bärigheten är därför sämre än om de varit vridna 90 grader. Det är höjden som ger motståndsmomement, inte bredden, eftersom formeln för Wx är bxh2/6.

Om huset är 4,24 m brett mellan upplagen (=L=spv) och cc-avståndet inte större än 115 cm är det dock inte hopplöst. Frågetecknet är den skarvade bjälken hiterst i bild. Vad ligger skarven på?

Ett annat frågetecken är vilken virkeskvalitet stockarna kan räknas till? Jag skulle gissa på att det är lägsta klassen (med sämsta tillåten virkespåkänning), men därom kan jag inte med säkerthet uttala mig om utan att ha sett dem på plats. Så vi får anta det för att inte göra någon glädjeberäkning.

Jag behöver också ett exakt tvärmått (i centimeter) på bjälkarna i höjdled och bredd (utan avrundade kanter) för att kunna beräkna bjälkarnas bärighet.

Vidare har du inte svarat på frågan vad du skall ha på golvet. Ska det bara utnyttjas som förråd eller kommer du att inreda rum där och göra det till boendeyta? Det senare medför krav på säkerhet (och reducerad påkänning i materialet) på ett helt annat sätt än det förra.
 
Hej!
Tackar återigen för dina kloka förslag även fast jag blir lite bortkollrad ibland. Faktum var att jag fick slå upp ordet statik!

När det gäller skarven har jag inte mycket info, annat än att den inte ligger på någonting.

Virkeskvaliteten vet jag inget om, förutom att stockarna är ca 110 år gamla. Förmodligen sämsta modellen, men de verkar inte påverkade av röta, eller djur vad jag kan se.

Tvärmåttet du eftersöker vet jag inte utan att mäta men jag kan tippa att stockarna är ca 28cm både höga och breda. Det där med utan avrundade kanter vet jag inte riktigt vad det betyder.

Gällande det som skall vara på sovloftet, så finns det förklarat i sista stycket innan första bilden.

Misstänker att jag får ta en tripp till landet i veckan. Jag har ju lite svårt att svara på frågorna.

Mvh Magnus
 
Jag föreslog detta i din andra tråd, och förstod inte varför det skulle vara några problem:

Lägg in två stycken 45x220 mellan varje golvbjälke. Fäst med balksko mot timmerväggen, samt krysskolva eller kortla eventuellt. Du får då i praktiken ett helt nytt bjälklag som klarar mycket större laster än det du har nu, plus att du får ett kortare avstånd mellan upplagen för golvet, och slipper probem med svikt i det.
 
Tack Jon_h.
Jorå, jag vet att du nämnde det. Jag har nu tänkt om, varför jag öppnade denna nya tråd.

Nu undrar jag vad krysskolva och kortla är för något? Hur fäster man bäst balkskon i timmerstocken, franskskruv eller? Size? Duger vanliga plåtbalkskor från Jula eller (det fanns upp till 167mm)? Det ser ut att endast finnas ett hål per sida som duger för större än typ M6. Eller skall ha en genomgående bult och muttra på utsidan?
/Magnus
 
En fråga till:
Jon_h: Du skriver att jag skall lägga in två 45x220 mellan varje golvbjälke. Om jag bara lägger in en, så får jag ett cc på 57,5 på det stället där det är störst avstånd. Räcker inte det bra?
/Magnus
 
Om du lägger 2st 45x220 mellan "stockarna", jämnt utspridda och justerar dem jämnt i överkant strax över högsta stocken så slipper du fästa ditt blivande golv i de allt annat än jämna stockarna, det kommer att bespara dig tid och svordomar när du ska kila upp ditt golv mot dem.
 
Precis så jag tänkte.
 
BlombergM skrev:
Nu undrar jag vad krysskolva och kortla är för något? Hur fäster man bäst balkskon i timmerstocken, franskskruv eller? Size? Duger vanliga plåtbalkskor från Jula eller (det fanns upp till 167mm)? Det ser ut att endast finnas ett hål per sida som duger för större än typ M6. Eller skall ha en genomgående bult och muttra på utsidan?
/Magnus
Googla på krysskolvning så hittar du nog en bra beskrivning. Det är ett sätt att fördela krafterna mellan flera bjälkar.

Normalt fungerar ankarspik av en längre variant alldeles utmärkt, men det skadar såklart inte att dra i ett par franska skruv också om det finns hål som de passar i.
 
Aha, ni tycker att jag skall slopa de befintliga stockarna helt. Hmm, jag fattar! Ni har säkert rätt. Svordomarna kommer att bli många om jag skall få befintliga stockar att bli jämna.
Då har jag ändå några frågor:
Skall jag använda råplan från Byggmax 45x220 med cc60, längd 424 cm? Hur mycket håller dem för? Min fråga om limträbalkar kvarstår. Annat material?
Mvh Magnus
 
Jag tycker att du ska köpa konstruktionsvirke i klass minst C24. Jag är lite tveksam till kvaliteten hos det virke du länkar till.

Alternativet skulle vara limträ, och då kanske dimension 42x225 eller 270 om du får plats med det. Men det blir dyrare och behövs nog inte om du inte har väldigt höga krav på stumhet.
 
Hej! I'm back!
Jag har uppdaterat min sida med ny info/nya frågor. Landet - loftet
Kommentera mer än gärna!
Mvh Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.