S Stefan1972 skrev:
nä det värsta är ändå de som ockrar på riktigt. Tanter i innerstan som fått betala 3000kr för en armatur till köksbänken och som inget vet och kan. Där har vi det största problemet.
Att sälja produkter med priser från en prislista är ganska normalt även om det kan diskuteras ibland. Ahlsells prislista är ju egentligen ingen prislista för kosumentförsäljning men det är ju lätt att använda den till det.....
Vad är prislistan till för egentligen?
 
GlennB GlennB skrev:
Varför inte ? är det inte bättre att ta betalt för det man faktiskt gör ? utför en tjänst ? istället för att leka försäljare av material med hittepåpriser ?



MÅNGA, läs trådarna här tex.

Närstående och bekanta har blivit blåsta på exakt det sättet, dom tar det på löpande, vet timpriset och fpår sen en rejält saltad materialnota istället, inte schysst.



Tyvärr finns det gott om hantverkare som har höga priser men ändå är oseriösa så priset är ett trubbigt sätt att avgöra vem som är bra och vem som är dålig.
Seriöst...jag fattar inte vart du vill komma nånstans...
Du far med egna teorier som endast går ut på att smutskasta hantverkare.
Det finns flera sätt att undvika de som är oseriösa.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Snittlönen är 35400kr. Inte alls dåligt för ett arbete med så pass kort utbildning.

Men det är inte vad det handlat om. Det handlar om fula prissättningssystem.
Murare har också bra lön. Men hur många rörisar/murare orkar jobba efter de är 60 år? Många går i förtid för att de är helt totalslut i kroppen. Med det i beräkningen blir inte pensionen så bra längre. Jag var i yrket i knappt tio år. Fick byta yrke efter dubbla diskbråck. Många har problem med både axlar, rygg och knän redan vid fyrtio års ålder. Men trots det kämpar de allra flesta vidare tills det inte går längre.
 
A andersmc skrev:
Men hur lång är garantin? Sex månader? Ett år? Tre år?

Menar du att garantivillkoren står på kvittot?
Vad säjer konsumentköpslagen?
En blandare typ FMM och Mora har 5 års garanti på sina armaturer.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Inte är det en avvikelse enligt Säker Vatten att materialet är inköpt av kunden?
näe jag kanske uttryckte mig plumpt. menar att man skriver in i säker vatten-intyget att kunden tillhandahöll material själv. det gör jag både där och i arbetsbeskrivningen som medföljer fakturan.
 
Här har vi en liten elfirma och en Rörfirma som uppmärksammat problemen med höga materialpriser.

https://www.vvsforum.se/2018/10/vi-maste-borja-ifragasatta-grossisternas-priser/

Här har vi resultaten från Resp bolag:

https://www.allabolag.se/5590019690/solhojden-vvs-ab

https://www.allabolag.se/5566491451/din-elektriker-i-stockholm-ab

Båda bolagen skulle behöva förbättra sina resultat. För rörmokaren är läget ganska akut.

Jag hoppas verkligen båda företagen klarar att leva vidare.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Här har vi en liten elfirma och en Rörfirma som uppmärksammat problemen med höga materialpriser.

[länk]

Här har vi resultaten från Resp bolag:

[länk]

[länk]

Båda bolagen skulle behöva förbättra sina resultat. För rörmokaren är läget ganska akut.

Jag hoppas verkligen båda företagen klarar att leva vidare.
Jag vet att det inte är samma sak, men Ratsit-katalogen säger att det inte är jättesynd om någon av personerna bakom företagen, så vi bör kunna vara lugna å deras vägnar.;)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Här har vi en liten elfirma och en Rörfirma som uppmärksammat problemen med höga materialpriser.

[länk]

Här har vi resultaten från Resp bolag:

[länk]

[länk]

Båda bolagen skulle behöva förbättra sina resultat. För rörmokaren är läget ganska akut.

Jag hoppas verkligen båda företagen klarar att leva vidare.
Så ett företag inom varje branch skulle vara någon form av bevis? Är underlaget statistiskt säkerställt?
 
M MartinP666 skrev:
Så ett företag inom varje branch skulle vara någon form av bevis? Är underlaget statistiskt säkerställt?
Jag påstod ingenting med inlägget. Om du läser artikeln så förstår du att detta är 2 företag som försöker gå emot strömmen bland företag som jobbar på konsumentmarknaden. Det finns självfallet fler företag med samma affärsidé.

Jag har tidigare lagt upp en artikel om en rörfirma Norröver som också försökte arbeta med mindre marginaler på material. Han hade en högre timpenning än konkurrenterna och upplevde en tuff marknad. Men han kämpade på och enligt artikeln hade han inga planer på att återgå till den gamla affärsmodellen.

Affärsmodellerna hos de flesta vvs, el,vent, lås företag är helt snedvridna. Dom tjänar alldeles för mycket pengar på materialet. Det vet både dom själva och branschen om. Inom Lås är det ASSA som styr med järnhand så låsföretagen kan bara åka med på räkmackan och konkurrensen är försummande liten. Iaf i Stockholm.

Det är ingen lätt uppgift att ställa om en fungerade affärsidé när mer eller mindre alla konkurrenter arbetar likadant. Lägger man därtill att konsumentmarknaden är en liten del av den totala marknaden så är nog receptet på förändring att den övriga marknaden sätter ner foten och kräver förändring. Jag kan tyvärr inte se att det är på G.

Jag driver ett byggföretag och har avtal med flera el och rörfirmor. Jag tvingas acceptera att dessa firmor har en betydligt högre marginal på material än vad vi har. Samtidigt ser jag att dessa företag inte tjänar mer pengar än vad vi gör på sista raden. Då förstår jag att om dom ska sänka marginalerna på materialet så måste dom öka marginalerna på arbetet. Eller effektivisera sin verksamhet. I dagens dokumentationssamhälle så ägnas det mindre och mindre tid till arbete tyvärr. Jag brukar ibland jämföra med sjukvården som dokumenterar så mycket att dom knappt har tid med sina kunder.
Lägger vi därtill utbildningar, ATF timmar, kollektivavtal som ska följas mm så blir tiden för arbete hos kund mindre och mindre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag påstod ingenting med inlägget. Om du läser artikeln så förstår du att detta är 2 företag som försöker gå emot strömmen bland företag som jobbar på konsumentmarknaden. Det finns självfallet fler företag med samma affärsidé.

Jag har tidigare lagt upp en artikel om en rörfirma Norröver som också försökte arbeta med mindre marginaler på material. Han hade en högre timpenning än konkurrenterna och upplevde en tuff marknad. Men han kämpade på och enligt artikeln hade han inga planer på att återgå till den gamla affärsmodellen.

Affärsmodellerna hos de flesta vvs, el,vent, lås företag är helt snedvridna. Dom tjänar alldeles för mycket pengar på materialet. Det vet både dom själva och branschen om. Inom Lås är det ASSA som styr med järnhand så låsföretagen kan bara åka med på räkmackan och konkurrensen är försummande liten. Iaf i Stockholm.

Det är ingen lätt uppgift att ställa om en fungerade affärsidé när mer eller mindre alla konkurrenter arbetar likadant. Lägger man därtill att konsumentmarknaden är en liten del av den totala marknaden så är nog receptet på förändring att den övriga marknaden sätter ner foten och kräver förändring. Jag kan tyvärr inte se att det är på G.

Jag driver ett byggföretag och har avtal med flera el och rörfirmor. Jag tvingas acceptera att dessa firmor har en betydligt högre marginal på material än vad vi har. Samtidigt ser jag att dessa företag inte tjänar mer pengar än vad vi gör på sista raden. Då förstår jag att om dom ska sänka marginalerna på materialet så måste dom öka marginalerna på arbetet. Eller effektivisera sin verksamhet. I dagens dokumentationssamhälle så ägnas det mindre och mindre tid till arbete tyvärr. Jag brukar ibland jämföra med sjukvården som dokumenterar så mycket att dom knappt har tid med sina kunder.
Lägger vi därtill utbildningar, ATF timmar, kollektivavtal som ska följas mm så blir tiden för arbete hos kund mindre och mindre.
Jag köper din argumentation, absolut. Det gäller kanske för dessa företag att hitta ett bra sätt att kommunicera sitt upplägg till sina potentiella kunder, så att dessa inser att siffran på sista raden inte kommer att bli högre utan snarare lägre då ROT-avdraget blir större, samt att modellen är ärligare.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag påstod ingenting med inlägget. Om du läser artikeln så förstår du att detta är 2 företag som försöker gå emot strömmen bland företag som jobbar på konsumentmarknaden. Det finns självfallet fler företag med samma affärsidé.

Jag har tidigare lagt upp en artikel om en rörfirma Norröver som också försökte arbeta med mindre marginaler på material. Han hade en högre timpenning än konkurrenterna och upplevde en tuff marknad. Men han kämpade på och enligt artikeln hade han inga planer på att återgå till den gamla affärsmodellen.

Affärsmodellerna hos de flesta vvs, el,vent, lås företag är helt snedvridna. Dom tjänar alldeles för mycket pengar på materialet. Det vet både dom själva och branschen om. Inom Lås är det ASSA som styr med järnhand så låsföretagen kan bara åka med på räkmackan och konkurrensen är försummande liten. Iaf i Stockholm.

Det är ingen lätt uppgift att ställa om en fungerade affärsidé när mer eller mindre alla konkurrenter arbetar likadant. Lägger man därtill att konsumentmarknaden är en liten del av den totala marknaden så är nog receptet på förändring att den övriga marknaden sätter ner foten och kräver förändring. Jag kan tyvärr inte se att det är på G.

Jag driver ett byggföretag och har avtal med flera el och rörfirmor. Jag tvingas acceptera att dessa firmor har en betydligt högre marginal på material än vad vi har. Samtidigt ser jag att dessa företag inte tjänar mer pengar än vad vi gör på sista raden. Då förstår jag att om dom ska sänka marginalerna på materialet så måste dom öka marginalerna på arbetet. Eller effektivisera sin verksamhet. I dagens dokumentationssamhälle så ägnas det mindre och mindre tid till arbete tyvärr. Jag brukar ibland jämföra med sjukvården som dokumenterar så mycket att dom knappt har tid med sina kunder.
Lägger vi därtill utbildningar, ATF timmar, kollektivavtal som ska följas mm så blir tiden för arbete hos kund mindre och mindre.
Det är flera här i tråden som vittnar om att offentliga kunder inte accepterar upplägget som är på privatmarknaden. Så uppenbarligen hjälper det inte att de säger ifrån.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
O Olof B skrev:
Seriöst...jag fattar inte vart du vill komma nånstans...
Du far med egna teorier som endast går ut på att smutskasta hantverkare.
Det finns flera sätt att undvika de som är oseriösa.
Seriöst, jag vet inte vad det är du inte förstår..

Jag smutskastar bara hantverkare som blåser kunder och har ett fult upplägg hur dom debiterar.

Men du får gärna upplysa om hur man undviker dom som är oseriösa ? ..-Det enda sättet jag känner till är att gå på rekommendationer, men då gäller det att man kan hitta nån som kan rekommendera en hantverkare inom just det skrået man behöver.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Snittlönen är 35400kr. Inte alls dåligt för ett arbete med så pass kort utbildning.

Men det är inte vad det handlat om. Det handlar om fula prissättningssystem.[/QUOTE

34500 är ju dåligt :)
 
B
D Daniel 109 skrev:
Snittlönen är 35400kr. Inte alls dåligt för ett arbete med så pass kort utbildning.

Men det är inte vad det handlat om. Det handlar om fula prissättningssystem.
Styrs lönen bara av längden på utbildningen

Kan inte alla hemmapularproffs lägga upp lite bilder på sina mästerverk så vi får se att rörisar inte behövs:)

Så fixar jag popcorn sålänge!
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
B
Bart Bart skrev:
Jag biter mig i tungan hårt ...

Men, det är inte hjärnkirurgi. Med lite hjälp klarar vilken normalbegåvad person som helst av att göra det rörpularn gör. Så tack alla hantverkare som gnäller här. Jag hoppas fler gör som jag och löser det mesta på egen hand.
Är du normalbegåvad ?

Lägg upp dina mästerverk
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.