Tjenare
Som rubriken lyder, går det att på något sätt att dämpa ljudet som kommer ut från ett partytält? Har funderat lite om det går att hänga nån form av tjockt tyg i väggarna men vet inte om det fungerar.
Är ju en fördel om det inte hörs över hela stan när man är å röjer där inne
Här hos mig är det inga problem då jag bor ute i skogen men jag brukar hyra ut tältet+mig+ljud å ljusutrustning å då är man rätt ofta i villaområden
Nån som har nån idé?
TR
 
Spontant känns det som det du själv redan tänkt på, tyg.
Min första tanke var ett par/tre tjockare filtar som hängs upp med lite luft emellan.
Bör ta en del.
 
I praktiken. Nej.
 
MathiasS MathiasS skrev:
I praktiken. Nej.
Inte?
 
Nåt tror jag händer för jag märker tydlig skillnad när jag drar på med PA:t inne i partytältet jämfört med att jag bara står å blastar rakt ut i luften
 
Det är klart det blir någon skillnad men inte så att grannarna låter bli att bli förbannade....
 
När jag hyrt folk för liknande aktiviteter från större eventföretag och vi verkligen ville dämpa, så var det lösa väggar av något som såg ut som inklädda dyra asfaboards som ställes upp i lämplig riktning.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vad va det för events å hur ställde man upp dom?
Om asfaboard är vad jag tror att det är så har jag mängder av såna liggandes här på gården. Så då skulle jag klä tältets väggar med dom?
Det är ju bra att hitta nån lösning för ljud tar ju sig hur långt som helst om det inte bromsas. Vet att inför en festival så testade jag ett nytt PA å då sa folk att ljudet hördes klart å tydligt 1.5km bort...
 
Ok, jag borde nog inte skrivit asfaboard, då det säkert var något helt annat. Men de var lätta att bära och kändes väldigt luftiga.

Den gången jag har närmast i minnet var en europatour i golf, där spelet inte skulle störas trots att det var en massa saker som lät högt rätt nära. Då ställdes det upp ett antal skärmar som överlappande täckte ljudets väg från oväsendet till spelet. Det funkade tillräckligt bra, vilket var tur då plan B var att schakta upp en bullervall för just den veckan.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Det kan inte ha varit nån form av skumplast eller frigolit?
 
Bra fråga. Det var klätt i tyg och såg väl ut som de skivor som sitter på väggar och i tak i kontor, skolor och annat där man vill dämpa.
 
Innan du hänger upp något för uthyrning så kolla brandklassning på materialet.

Du har förenklat tre frekvensområden som dämpas olika men hyr du ut ljud så har du antagligen koll på det. Lågfrekventa ljud är svårast att få bort (snarare kräver mer material för dämpning) och med en mobil lösning blir det inte smidigt.

Enklaste sättet är att inte dra upp volymen så mycket.
 
När de byggde den temporära saluhallen på Östermalm hade de byggt en smal promenad-passage nära ingången till den riktiga saluhallen. När jag gick där en gång när de slamrade rätt mycket från bygget, märkte jag att det plötligt blev mycket tystare. Jag hajade till och backade. Då var ljudet högt igen. Ett steg fram och det blev dovare/tystnade markant. Skillnaden var en sned plexiglasskiva uppe på kanten av plywood(?) väggen. Den såg inte så kraftig ut men verkade funka förvånansvärt dämpande genom att, som jag förstod det, rikta ljudet så det studsade åt annat håll. Kanske kan vara en idé att rikta det typ uppåt? Men någon som är bättre på ljud kan säkert förklara om detta kan hjälpa. Som tidigare sagts så dämpas ju inte lågfrekventa ljud så lätt, så bas från högtalare vet jag inte om det går att reflektera effektivt åt annat håll?
 
Placering av högtalare kan göra rätt mycket för hur mycket musik sprider sig. Så högtalare högt som riktar ljudet rakt ner skulle jag tro dämpar mer än tungt tyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.