Hej,

Har letat bland äldre trådar men hittar inget som ger ett direkt svar på min fundering så jag kör en ny tråd.

Håller precis på att installera en terrasspool XL från Pool och fritid. 6kw värmare från Pahlén. Värmare och pump/filter ligger i samma "krets".
Jag vet att många bygger in pump/filter/värmare i en isolerad låda och jag funderar nu på om jag ska göra det samma.

Då det är tänkt att hålla badtemp året runt känns det väldigt osannolikt att det skulle behövas ett isolerat skåp runt pump och slangar för att förhindra frysning. De kommer ju att värmas upp av det varma vattnet som cirkulerar.

Jag räknar iofs inte med att köra pumpen 24/7 utan har ett temp-styrsystem som kommer göra att pumpen går några timmar per dygn. Fler timmar ju kallare ute-temp förstås.
Finns det en liten cirkulation av vattnet pga tempskillnader även om pumpen är av eller blir det stopp genom pumpen när den inte går? I så fall kanske man kan tänka sig en liten risk för frysning i pump och slang vid ett längre pumpuppehåll? Elavbrott kanske?

På sommaren misstänker jag att det kan vara rent olämpligt att ha pumpen och värmaren inbyggt och isolerat då det lär bli väldigt varmt kring pumpen vilket inte är bra för livslängden.

Vad finns det för samlade erfarenheter och tankar kring detta på forumet?

mvh
David
 
Bra fråga! Letar efter exakt liknande input.
 
D DVD skrev:
Hej,

Har letat bland äldre trådar men hittar inget som ger ett direkt svar på min fundering så jag kör en ny tråd.

Håller precis på att installera en terrasspool XL från Pool och fritid. 6kw värmare från Pahlén. Värmare och pump/filter ligger i samma "krets".
Jag vet att många bygger in pump/filter/värmare i en isolerad låda och jag funderar nu på om jag ska göra det samma.

Då det är tänkt att hålla badtemp året runt känns det väldigt osannolikt att det skulle behövas ett isolerat skåp runt pump och slangar för att förhindra frysning. De kommer ju att värmas upp av det varma vattnet som cirkulerar.

Jag räknar iofs inte med att köra pumpen 24/7 utan har ett temp-styrsystem som kommer göra att pumpen går några timmar per dygn. Fler timmar ju kallare ute-temp förstås.
Finns det en liten cirkulation av vattnet pga tempskillnader även om pumpen är av eller blir det stopp genom pumpen när den inte går? I så fall kanske man kan tänka sig en liten risk för frysning i pump och slang vid ett längre pumpuppehåll? Elavbrott kanske?

På sommaren misstänker jag att det kan vara rent olämpligt att ha pumpen och värmaren inbyggt och isolerat då det lär bli väldigt varmt kring pumpen vilket inte är bra för livslängden.

Vad finns det för samlade erfarenheter och tankar kring detta på forumet?

mvh
David

Tror inte det är några problem alls om cirkulation garanteras enligt givna cykler. Däremot lär du förlora enorma mängder energi om det är öppet mellan filterutrymmet och poolens utrymme. När det är kapslat blir det som en termos som bibehåller värmen länge.

Att det skulle bli för varmt under sommarperioden löses med ställbar ventilation. Räknar man på ekonomin på 10 års sikt, med bas av det lilla arbetet (jämförelsevis) känns det som en enkel beräkning.

Därtill behövs det bara elavbrott under ett dygn (just det dygnet ni råkar vara borta) för att delar utan cirkulation ska frysa sönder. Stora tempskiftningar i pump/slangar riskerar dessutom mindre läckage. En slang som är 40 grader jämfört med en som är 5 grader har rätt olika egenskaper. Därtill gissar jag att det finns risk för skador på värmarna om de går från extremt kallt till väldigt varmt på några sekunder, om och om igen. Det finns inget akademiskt underlag som styrker detta. Jag har generellt bara en del personligt mot material/situationer där stora temperaturskiftningar sker och där elektronik/kretskort är inblandat. Det rör även korrosion och annat.

Räkna inte med självcirkulation när värmarna inte går. Dels är ju pumpen stendöd (vilket lär ge ett motstånd för all typ av cirkulation) och därtill stiger ju bara varmt vatten tills det skiktat sig klart. Därefter kan det omöjligt ske någon form av självcirkulation.

Du har inte skrivit något om bubbelsystem. Jag utgår från att du inte har det.

Edit: inlägget skulle mot SlimS då trådskaparen förhoppningsvis redan fixat till isolering på sin installation ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.