16 033 läst · 88 svar
16k läst
88 svar
Ingen slingsignal automower
Automower 310. Kom hem i veckan, roboten stannat mitt på gräsmattan och laddstationen blinkade blått. Funkat klanderfritt sedan installationen i april. Testade att sätta guidekabeln på kontakterna för begränsningsslingan där den lyste grönt på högra slingan men blinkade fortsatt blått till vänster. Drog ut alla kontakter inkl. guidekabel och strömförsörjningen till laddstationen, bytte anslutningskontakt på den vänstra slingan men fortsatt blått blinkande. Drog iväg i förtvivlan och köpte Grimsholms kabeltestare. Kom hem, slingan visade helt överallt på båda sidor, grävde upp den på flertalet ställen. Det blev kväll och massiv myggattack.
Lät den vara frånkopplad under natten, efter jobb dagen efter kopplade jag in alla kontakter igen och satte igång strömmen och vips lyste laddstationen grönt igen. Som sagt, testade slingan efter att bytt anslutningskontakt kvällen innan då den fortsatt blinkade blått. Så, känns som en natt utan ström löste det för min del. Någon som har haft samma erfarenhet?
Lät den vara frånkopplad under natten, efter jobb dagen efter kopplade jag in alla kontakter igen och satte igång strömmen och vips lyste laddstationen grönt igen. Som sagt, testade slingan efter att bytt anslutningskontakt kvällen innan då den fortsatt blinkade blått. Så, känns som en natt utan ström löste det för min del. Någon som har haft samma erfarenhet?
För min del har vi EN SKARV och det är där guidekabeln ansluter till begränsningskabeln, 3M:s skarvkontakt. Så denna skarv kan omöjligt varit orsaken till det blåa blinkandet.O olof63 skrev:
T Tobbe_G skrev:Automower 310. Kom hem i veckan, roboten stannat mitt på gräsmattan och laddstationen blinkade blått. Funkat klanderfritt sedan installationen i april. Testade att sätta guidekabeln på kontakterna för begränsningsslingan där den lyste grönt på högra slingan men blinkade fortsatt blått till vänster. Drog ut alla kontakter inkl. guidekabel och strömförsörjningen till laddstationen, bytte anslutningskontakt på den vänstra slingan men fortsatt blått blinkande. Drog iväg i förtvivlan och köpte Grimsholms kabeltestare. Kom hem, slingan visade helt överallt på båda sidor, grävde upp den på flertalet ställen. Det blev kväll och massiv myggattack.
Lät den vara frånkopplad under natten, efter jobb dagen efter kopplade jag in alla kontakter igen och satte igång strömmen och vips lyste laddstationen grönt igen. Som sagt, testade slingan efter att bytt anslutningskontakt kvällen innan då den fortsatt blinkade blått. Så, känns som en natt utan ström löste det för min del. Någon som har haft samma erfarenhet?
Eftersom du fick fast grönt sken när du kopplade om guidekabeln så ligger felet sannolikt utanför laddstationen.
Skarv/skadad kabel etc är misstänkta fel.
Om du har använt den inköpta testutrustningens kontinuitettestestfunktion så är detta en mycket osäker test, då denna utrustning ej tar hänsyn till den maximalt tillåtna slingresistansen på ca 20 ohm, och kan då indikera förbindelse på ett avsevärt högre värde och då en felaktig slinga.
Ohmmät slingan med en multimeter för exakt besked.
Tanken med att mäta slingorna med ett instrument, är att man får ett exakt besked om slingstatus, dvs ligger resistansen under ca 20 ohm eller är den högre.O olof63 skrev:
Att koppla in instrumentet på olika punkter längs kabeln är ett knöligt sätt, enklare är att använda en AM-radio och lyssna efter signalen.
Du kan ta en vanlig multimeter eller testinstrument. Sen lossa slingan. Fäst en tråd från multimetern i slingans lösa änden. Skarva på en lång tråd på andra tråden på multimetern. Tryck en vanlig nål genom änden på den långa tråden sen är det bara att prova och trycka nålen genom isoleringen på slingan på lämpliga ställen allt eftersom för att hitta hur långt bort felet ligger. Man kan gärna börja på mitten och sen halvera eftersom för att snabbt få fram ungefär var det ligger. Vill man vara noga kan man försegla hålet man tryckt genom isoleringen med tejp. lim, silicon eller vad man nu har hemma.
Jag vill inte tro på att kabeln är skadad, var noggrann när jag la ner den med ett djup runt 10 cm. Men antar att allt är möjligt, svårt att undvika att kabeln vilar på småsten under mark.E etompau skrev:Eftersom du fick fast grönt sken när du kopplade om guidekabeln så ligger felet sannolikt utanför laddstationen.
Skarv/skadad kabel etc är misstänkta fel.
Om du har använt den inköpta testutrustningens kontinuitettestestfunktion så är detta en mycket osäker test, då denna utrustning ej tar hänsyn till den maximalt tillåtna slingresistansen på ca 20 ohm, och kan då indikera förbindelse på ett avsevärt högre värde och då en felaktig slinga.
Ohmmät slingan med en multimeter för exakt besked.
Återkommer det blåa blinkandet så är väl kabeln skadad någonstans, mitt enda 3M-skarvdon har jag svårt att tänka mig att denna är bristfällig.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Automower 420 ingen slingsignal, kretskort laddstation?
Robotgräsklippare -
Ingen slingsignal Husqvarna Automower
Robotgräsklippare -
”Ingen slingsignal” Ny Automower 315 Mark II
Robotgräsklippare -
Automower 305 ingen slingsignal
Robotgräsklippare -
Automower ingen slingsignal. Grönt fast sken.
Robotgräsklippare