T
Automower 310. Kom hem i veckan, roboten stannat mitt på gräsmattan och laddstationen blinkade blått. Funkat klanderfritt sedan installationen i april. Testade att sätta guidekabeln på kontakterna för begränsningsslingan där den lyste grönt på högra slingan men blinkade fortsatt blått till vänster. Drog ut alla kontakter inkl. guidekabel och strömförsörjningen till laddstationen, bytte anslutningskontakt på den vänstra slingan men fortsatt blått blinkande. Drog iväg i förtvivlan och köpte Grimsholms kabeltestare. Kom hem, slingan visade helt överallt på båda sidor, grävde upp den på flertalet ställen. Det blev kväll och massiv myggattack.
Lät den vara frånkopplad under natten, efter jobb dagen efter kopplade jag in alla kontakter igen och satte igång strömmen och vips lyste laddstationen grönt igen. Som sagt, testade slingan efter att bytt anslutningskontakt kvällen innan då den fortsatt blinkade blått. Så, känns som en natt utan ström löste det för min del. Någon som har haft samma erfarenhet?
 
Samma här, haft liknande strul. Rycktetill sist upp 10 m där jag skarvat friskt genom åren. Funkade sedandirekt med ny kabel. Detektorn hittar aldrig dessa dåliga skarvar tyvärr.
 
T
O olof63 skrev:
Samma här, haft liknande strul. Rycktetill sist upp 10 m där jag skarvat friskt genom åren. Funkade sedandirekt med ny kabel. Detektorn hittar aldrig dessa dåliga skarvar tyvärr.
För min del har vi EN SKARV och det är där guidekabeln ansluter till begränsningskabeln, 3M:s skarvkontakt. Så denna skarv kan omöjligt varit orsaken till det blåa blinkandet.
 
Skumt, men kabeln kan också vara skadad utan att den är av… jättesvårt att mäta sig fram. har du eller någon varit i närheten av slingan ochgrävt, tunga grenar mm kan ha skadat den.
 
T
Var ytterst noggrann vid installation för att just undvika framtida bekymmer, kantskärare för spårning och sedan knivfodral (finns en separat tråd om detta lifehack ). Så skumt, laddstationen kanske bara hade en dålig dag.
 
T Tobbe_G skrev:
Automower 310. Kom hem i veckan, roboten stannat mitt på gräsmattan och laddstationen blinkade blått. Funkat klanderfritt sedan installationen i april. Testade att sätta guidekabeln på kontakterna för begränsningsslingan där den lyste grönt på högra slingan men blinkade fortsatt blått till vänster. Drog ut alla kontakter inkl. guidekabel och strömförsörjningen till laddstationen, bytte anslutningskontakt på den vänstra slingan men fortsatt blått blinkande. Drog iväg i förtvivlan och köpte Grimsholms kabeltestare. Kom hem, slingan visade helt överallt på båda sidor, grävde upp den på flertalet ställen. Det blev kväll och massiv myggattack.
Lät den vara frånkopplad under natten, efter jobb dagen efter kopplade jag in alla kontakter igen och satte igång strömmen och vips lyste laddstationen grönt igen. Som sagt, testade slingan efter att bytt anslutningskontakt kvällen innan då den fortsatt blinkade blått. Så, känns som en natt utan ström löste det för min del. Någon som har haft samma erfarenhet?

Eftersom du fick fast grönt sken när du kopplade om guidekabeln så ligger felet sannolikt utanför laddstationen.
Skarv/skadad kabel etc är misstänkta fel.

Om du har använt den inköpta testutrustningens kontinuitettestestfunktion så är detta en mycket osäker test, då denna utrustning ej tar hänsyn till den maximalt tillåtna slingresistansen på ca 20 ohm, och kan då indikera förbindelse på ett avsevärt högre värde och då en felaktig slinga.
Ohmmät slingan med en multimeter för exakt besked.
 
Det där är intressant, jag undrar hur jag ohmmäter en kabel utan att koppla på mig sektionsvis med clips som då kräver att jag skalar av en bit försiktigt utan att ta av kärnan ?
 
O olof63 skrev:
Det där är intressant, jag undrar hur jag ohmmäter en kabel utan att koppla på mig sektionsvis med clips som då kräver att jag skalar av en bit försiktigt utan att ta av kärnan ?
Tanken med att mäta slingorna med ett instrument, är att man får ett exakt besked om slingstatus, dvs ligger resistansen under ca 20 ohm eller är den högre.

Att koppla in instrumentet på olika punkter längs kabeln är ett knöligt sätt, enklare är att använda en AM-radio och lyssna efter signalen.
 
T
Köpte Grimsholms kabelkit, och kan säga att deras skarvdon är rena rama skiten. Fått byta 3 st på några månader på samma ställe, kablarna åker ur skarvdonet.

Någon som testat Biltemas skarvdon?
 
Du kan ta en vanlig multimeter eller testinstrument. Sen lossa slingan. Fäst en tråd från multimetern i slingans lösa änden. Skarva på en lång tråd på andra tråden på multimetern. Tryck en vanlig nål genom änden på den långa tråden sen är det bara att prova och trycka nålen genom isoleringen på slingan på lämpliga ställen allt eftersom för att hitta hur långt bort felet ligger. Man kan gärna börja på mitten och sen halvera eftersom för att snabbt få fram ungefär var det ligger. Vill man vara noga kan man försegla hålet man tryckt genom isoleringen med tejp. lim, silicon eller vad man nu har hemma.
 
T
E etompau skrev:
Eftersom du fick fast grönt sken när du kopplade om guidekabeln så ligger felet sannolikt utanför laddstationen.
Skarv/skadad kabel etc är misstänkta fel.

Om du har använt den inköpta testutrustningens kontinuitettestestfunktion så är detta en mycket osäker test, då denna utrustning ej tar hänsyn till den maximalt tillåtna slingresistansen på ca 20 ohm, och kan då indikera förbindelse på ett avsevärt högre värde och då en felaktig slinga.
Ohmmät slingan med en multimeter för exakt besked.
Jag vill inte tro på att kabeln är skadad, var noggrann när jag la ner den med ett djup runt 10 cm. Men antar att allt är möjligt, svårt att undvika att kabeln vilar på småsten under mark.
Återkommer det blåa blinkandet så är väl kabeln skadad någonstans, mitt enda 3M-skarvdon har jag svårt att tänka mig att denna är bristfällig.
 
T
T Thomas' skrev:
Köpte Grimsholms kabelkit, och kan säga att deras skarvdon är rena rama skiten. Fått byta 3 st på några månader på samma ställe, kablarna åker ur skarvdonet.

Någon som testat Biltemas skarvdon?
Jag har kört Biltemas på sistone och tycker att de funkar
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Måste prova detta! Tips är annars att köpa den lite grövre slingkabeln istf standard, går inte av lika lätt.
 
Jag har exakt samma problem med slingan efter ett blixtnedslag.
Blir tvungen att byta 200 meter (1/3 av slingan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.