Hej,

Oljepannan i det hus vi köpt har rasat ihop. Vi har ej tillträtt än och nu vill ägarna diskutera hur vi skall lösa detta.

Vad har säljaren för skyldigheter i detta fall?
 
Vi har också sålt huset och då berättade mäklaren en anekdot:
I ett hus han sålt så packade torktumlaren ihop innan tillträdet och säljaren skulle vara snäll och körde iväg den till tippen. Det blev ett jäkla liv om detta och enligt mäklaren så hade han klarat sig om han bara låtit den stå kvar (trasig) i huset.
I detta fallet vet jag inte vad som gäller, för man får väl anta att säljarna vill ha lite varmvatten så länge de bor kvar...
 
Låter skumt, man köper ju huset i det skick det är vid kontraktsdagen, huset får inte förändras innan tillträdet. Så den mäklaren måste vara lite lost. Han menade att det kanske inte hade märkts och att säljaren kunde säga att den gick sönder exakt när nya ägaren skulle använda den..... fult
 
Ev fel och skador som inträffar i huset innan tillträdet/överlåtelsen står säljaren för.
 
Jag uppfattade det på samma sätt som "Bonnier". Säljaren står "risken" för huset tills du fått nyckeln. Stod om det i den hög på 2m3 papper vi valsade runt i samband med husköp/försäljning.

Jag antar att du har rätt att få pannan reparerad utan kostnad för dig, men samtidigt så kan kanske säljarna göra en "snålreparation". Bara den är hyffsat fackmässigt utförd. Definitivt förhandlingsläge; kanske vill du skjuta till pengar och byta panna istället?
 
Lassie skrev:
Jag uppfattade det på samma sätt som "Bonnier". Säljaren står "risken" för huset tills du fått nyckeln. Stod om det i den hög på 2m3 papper vi valsade runt i samband med husköp/försäljning.

Jag antar att du har rätt att få pannan reparerad utan kostnad för dig, men samtidigt så kan kanske säljarna göra en "snålreparation". Bara den är hyffsat fackmässigt utförd. Definitivt förhandlingsläge; kanske vill du skjuta till pengar och byta panna istället?

Yes det är det jag vill, men blir snabba beslut nu och det gillar jag inte. Planering av värmesystem är svårt om man inte ens bott i huset!
 
Du har ett bra läge då det finns ett befintligt rörsystem i huset, jag tycker du ska ta dit en värmepumpstekniker eller liknande som får titta och föreslå en lösning. Sen bör du be nuvarande ägaren att ta in offertförslag på rep. av bef. anläggning, och så lägger du till mellanskillnaden själv....
Lätt att säga men så borde det kunna funka kanske :)
 
bonniers förslag är väl rimligast. Eller så låter du säljaren göra en 'snålreparation' och så funderar du lite på hur du vill ha det när du bott i huset en tid. Du lär väl ändå inte fortsätta med oljeeldning - eller?

Kolla med mäklaren om ni kan komma överrens om att reparationen ska hålla minst ett år ... ? Eller åtminstone fram till vintern ... ?
 
Låter som bra förslag. Återkommer med resultatet :)
 
Efter samtal med säljaren så får jag ett mycket generöst bidrag till ny panna. Känns otroligt bra för båda parter har jag förstått, fördelen att köpa av hederliga människor! Så nu blir det luft-vatten troligtvis.
 
cameljointen skrev:
Efter samtal med säljaren så får jag ett mycket generöst bidrag till ny panna. Känns otroligt bra för båda parter har jag förstått, fördelen att köpa av hederliga människor! Så nu blir det luft-vatten troligtvis.
Off topic lite, men är det ett äldre hus med vind (med tanke på att det varit oljepanna)? Den vinden har i så fall varit van att hållas uppvärmd från skorstensstocken, något ni missar med luft-vatten. Glöm inte bort det i planeringen av nytt värmesystem!

/alacs, som valde pellets och inte bergvärme av just den anledningen
 
alacs skrev:
Off topic lite, men är det ett äldre hus med vind (med tanke på att det varit oljepanna)? Den vinden har i så fall varit van att hållas uppvärmd från skorstensstocken, något ni missar med luft-vatten. Glöm inte bort det i planeringen av nytt värmesystem!

/alacs, som valde pellets och inte bergvärme av just den anledningen
Tjena, Tack för tipset men detta hus har ingen murstock.
 
Hemmakatten
Men en skorsten måste det ju ha!! Vad är den i för material? Rostfritt stål, isolerat? På din planlösning som finns i andra trådar är det ett pannrum inritat, som enligt dig ej går att flytta (pga murstock har jag trott)., På så gamla hus brukar vara skorstenen vara murad? Om inte så är det väl möjligt att flytta/riva bort hela pannrummet och få möjlighet till helt andra planlösningar.
 
cameljointen skrev:
Tjena, Tack för tipset men detta hus har ingen murstock.
ok, oljepanna utan skorsten? Var tar röken vägen?? Oavsett murstock eller annan typ av skorsten - det blir ju fortfarande en värmeutstrålning, och om du har vind är min fråga ändå relevant.

/alacs
 
Denna diskussion är väldigt intressant men flytta den till Värme istället - nu gäller det ju inte en juridisk fråga längre.

Samtidigt är det jättefint att höra att din säljare var så tillmötesgående!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.