Flyttade precis in i ett 40-50 årigt hus och efter jag eldade i den murade kaminen så åkte jag bort ett dygn när jag kom hem luktade det starkt av brand i hela rummet där kaminen står. Kan det räcka att sota? Vet ej när det senast är gjort
 
Då är det nog på tiden att den blir sotad. Vad är det för skick på skorstenen, är den kontrollerad, sotad?
 
Fairlane
Sota låter generellt som en bra idé om du inte vet bör det utfördes sist. En besiktning av kaminen kanske också är lämpligt? Det kanske till och med är eldningsförbud i den?
Om det räcker eller inte vet jag inte, men det låter inte bra med brandlukt.
 
Vet som sagt inte när det är sotat sist så jag börjar där. Hyr huset får fråga hyresvärden men förra hyresgästen eldade med ved på vintern. Så eldningsförbud bör det inte vara.
 
Fairlane
Säker kan man inte vara. Jag köpte mitt hus för knappt 3 år sen och på visningen eldades det. Tidigare ägare har också eldat. Jag flyttade in och eldade i två vintrar innan jag till slut kontaktade sotaren och undrade om det inte var dags för en regelbunden sotning snart. Jag fick då veta att det inte var sotat på väldigt många år hos mig och det var eldningsförbud. De kom några dagar senare och sotade och besiktigade så nu är min eldstad ok igen och med i systemet.
 
Jag har haft lite röklukt i kåken nu när det varit lite större växlingar i temperatur mellan natt/dag. Antar att det blir lite sämre/inget drag i murstocken när yttertempen överstiger inomhustemperaturen och att det då kan bli ett litet bakvänt drag. Dock så är det mer som en förnimmelse snarare än en stark lukt.

Med det sagt så kan det däremot vara en god idé att se över hurvida sotning/brandskyddskontroll är utförd innan man fortsätter elda.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.