P
Den här tråden är en utbruten off topic diskussion från tråden Saker som vi har glömt bort att de har funnits.

/Moderator

------------------------



AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Polisen går aldrig kring med helautomatvapen pga att de inte får längre. Förr hade alla MP5 helautomatläge.
Alla? Jag har sett poliser på stan väldigt många gånger, men aldrig beväpnade med MP5-or.
 
Redigerat av moderator:
P pmd skrev:
Alla? Jag har sett poliser på stan väldigt många gånger, men aldrig beväpnade med MP5:surprised:r.
Det är ju rätt vanligt här i Stockholm. De skyddar olika skyddsobjekt och grejer. Annars är det väl just vid incidenter där vapen är inblandade som den i Luleå i filmen jag länka (var soft air gun den gången). Piketen har alltid förstärkningsvapen i bilen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Automateld är som sagt enbart användbart i närstrid och det är ju faktiskt där våra poliser oftast befinner sig när de använder sina vapen.
https://polisen.se/om-polisen/polis...enheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Totala antalet ingripanden där polisen avlossar ett vapen är i snitt ca 35 per år. Över 90% av gångerna används pistol.
Utifrån dina inlägg kan man få för sig att dom springer runt och sparkar in dörrar och skjuter hela dagarna med automatvapen.


Cirkeldiagram som visar polisens vapenanvändning med 92% pistoler och 8% förstärkningsvapen under 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]

Totala antalet ingripanden där polisen avlossar ett vapen är i snitt ca 35 per år. Över 90% av gångerna används pistol.
Utifrån dina inlägg kan man få för sig att dom springer runt och sparkar in dörrar och skjuter hela dagarna med automatvapen.


[bild]
Har jag aldrig sagt. sluta lägg ord i min mun. Dock de gånger de gör det går det ofta fel pga undermålig utbildning. De skjuter mycket mindre med sina vapen än vi sportskyttar. Jag bor tex nära där den förståndshandikappade pojken som blev mördad för några år sedan av polis.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har jag aldrig sagt. sluta lägg ord i min mun.
Ok. Jag ber om ursäkt. Du skrev att det är väldigt vanligt att polisen sysslar med närstrid och att Automateld är något man gör i närstrid. Men jag missuppfattade nog.
 
useless useless skrev:
Ok. Jag ber om ursäkt. Du skrev att det är väldigt vanligt att polisen sysslar med närstrid och att Automateld är något man gör i närstrid. Men jag missuppfattade nog.
Nej har jag aldrig skrivit. jag har sagt de gånger de använder sina vapen är det närstrid som gäller. Och närstrid är enda tillfället helautotomateld är effektivt. Förutom i handen på svensk polis då :crysmile:
 
Ja det vore ju konstigt om den vanliga polisen avlossar skott som inte är i närstrid...
Sällan dom leker snipers hoppas jag
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
En annan granne som är polis på nån form av chefsnivå hade ingen aning om övningen, så det kan dyka upp en insatsstyrka när som helst utan förvarning. Vilket jag inte har nåt problem med, ser gärna att polisen har resurser.
 
V Ville_Vessla skrev:
En annan granne som är polis på nån form av chefsnivå hade ingen aning om övningen, så det kan dyka upp en insatsstyrka när som helst utan förvarning. Vilket jag inte har nåt problem med, ser gärna att polisen har resurser.
Personligen ser jag ju helst att polisens resurser sätts in där de gör mest nytta, istället för på olika onödiga "falska" utryckningar.

Jag minns att det var en ganska het debatt efter Lars von Triers film "idioterna", där man låtsades vara personer med begåvningsvariation (eller vad nu den korrekta termen är i år), som hamnade i en massa olika situationer och tog polis och räddningstjänstens resurser "i onödan", så att säga.
Och en hel del "konstnärliga" själar gjorde likartade saker som i filmen, fast i verkligheten.
Jag tillhörde den sidan av debatten som tyckte det var ett urdumt tilltag - tänk om den där polisstyrkan hade kunnat avstyra en våldtäkt eller ett mord, om de inte varit upptagna med ett falsklarm?
 
B b8q skrev:
Personligen ser jag ju helst att polisens resurser sätts in där de gör mest nytta, istället för på olika onödiga "falska" utryckningar.

Jag minns att det var en ganska het debatt efter Lars von Triers film "idioterna", där man låtsades vara personer med begåvningsvariation (eller vad nu den korrekta termen är i år), som hamnade i en massa olika situationer och tog polis och räddningstjänstens resurser "i onödan", så att säga.
Och en hel del "konstnärliga" själar gjorde likartade saker som i filmen, fast i verkligheten.
Jag tillhörde den sidan av debatten som tyckte det var ett urdumt tilltag - tänk om den där polisstyrkan hade kunnat avstyra en våldtäkt eller ett mord, om de inte varit upptagna med ett falsklarm?
Absolut, men dom måste väl öva ibland på okända(för dom) ställen för att kunna utföra sitt jobb på bästa sätt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Här är en IPC-kollega som pratar om polisen och MP5
IPC?

Menar du PPC eller IPSC? Jag trodde du skrev fel första gången, men nu har du skrivit IPC två gånger och mig veterligen finns det ingen skytteform som kallas IPC.

Mvh,
Vän av ordningen
 
S svanstrom skrev:
IPC?

Menar du PPC eller IPSC? Jag trodde du skrev fel första gången, men nu har du skrivit IPC två gånger och mig veterligen finns det ingen skytteform som kallas IPC.

Mvh,
Vän av ordningen
ops. såklart ska det stå IPSC (dynamiskt skytte)
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju rätt vanligt här i Stockholm. De skyddar olika skyddsobjekt och grejer. Annars är det väl just vid incidenter där vapen är inblandade som den i Luleå i filmen jag länka (var soft air gun den gången). Piketen har alltid förstärkningsvapen i bilen.
Ja, det låter rimligt, men det låter inte rimligt att alla poliser hade MP5-or förr.

Det är väl f.ö. oftast bevakningsbolag som vaktar skyddsobjekt?
 
P pmd skrev:
Ja, det låter rimligt, men det låter inte rimligt att alla poliser hade MP5-or förr.

Det är väl f.ö. oftast bevakningsbolag som vaktar skyddsobjekt?
Av någon anledning stog det alltid polis med MP5 och vakta vid en adress på Nybrogatan förr när jag bodde på Östermalm. Vette fan vad de gjorde där. Och nej all polis har det inte, du måste utbilda dig på det
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej har jag aldrig skrivit. jag har sagt de gånger de använder sina vapen är det närstrid som gäller. Och närstrid är enda tillfället helautotomateld är effektivt. Förutom i handen på svensk polis då :crysmile:
Eftersom polisen sällan eller aldrig hamnar i strid så är det inte heller närstrid det handlar om när polisen avlossar ett vapen.

Strid handlar om att oskadliggöra sin fiende så effektivt som möjligt. Det bästa är om fienden blir svårt skadad utan att dö, men om den dör så är det fullt acceptabelt. Inga hänsyn tas till om fienden blir skadad eller dennes fortsatta livsöde som eventuellt invalidiserad.

Polisen har en helt annat uppdrag. Det finns ingen fiende att oskadliggöra, men det finns ett hot att avvärja. En polis ska avvärja hotet med minsta möjliga våld och med minsta möjliga skada på personen som utgör ett hot.

Polisen sysslar inte med strid.
 
  • Gilla
Gårdsboende och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.