Jag ska lägga om golv i ett skapligt isolerat uterum. Jag vill lägga altangolv så att det hänger skapligt ihop med nya altanen utanför uterummet. Men jag behöver tips på oimpregnerat altanvirke? Helst inte svindyr sibirisk lärk bara….
Tack /Pelle
 
Jag uppskattar ditt mål att använda oimpregnerat.
Jag byggde på oimpregnerat trallvirke men det var svårt att få tag i. Höll i femton år ute.
Köp inte rillat, det ruttnar fortare än kvickt för vattnet kan inte rinna av.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag uppskattar ditt mål att använda oimpregnerat.
Jag byggde på oimpregnerat trallvirke men det var svårt att få tag i. Höll i femton år ute.
Köp inte rillat, det ruttnar fortare än kvickt för vattnet kan inte rinna av.
Tack. Så du hittade inte oimpregnerat i den vanliga bygghandeln? Tips på vart man kan leta?
 
Rickard.
Kärnfuru finns ju att köpa men även det är ju rätt mycket dyrare än tryckat.
 
Det bästa är att lägga tryckt där väder och vind får härja. I innedelen kan du lägga vad som helst sedan.
De tryckta blir grått med tiden och det i innedelen mörknar eller om du blandar i pigment som gör att det liknar utedelen.
 
Vanligt spontant furugolv?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vanligt spontant furugolv?
Jag är lite petig och ute efter samma form som tryckt altanvirke. Vill bara ha den oumpregnerad.
Ett besök på bygghamdemn bekräftar attt det är svårt. Antingen dyr lärk eller tryckt…
 
Kärnfuru har jag
 
V Villa1949 skrev:
Kärnfuru har jag
Tack. Ska kolla upp
 
P PellePB skrev:
Jag är lite petig och ute efter samma form som tryckt altanvirke. Vill bara ha den oumpregnerad.
Ett besök på bygghamdemn bekräftar attt det är svårt. Antingen dyr lärk eller tryckt…
Då får du beställa virke utan impregnering från ditt sågverk
 
Hedins har kärnfuru...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.