Det finns en del väldigt smarta beslag för limträ. Svenskt Trä ger ut en tidskrift som heter "Trä". Där har jag sett en del exempel. Du hittar tidningen på deras hemsida. Den är gratis att ladda ner.
 
  • Gilla
akeson
  • Laddar…
Jag har sovit på saken, och diskuterat med resten av hushållet, och det lutar mot att vi kör med 6 m spännvidd som vi tänkte från början. En bärlina mitt i rummet tar för mycket av "flowet" i vårt tycke.
Jag kollade också en gång till på Svenskt Trä, och nu hittade jag dimensionerna som @bossespecial föreslog i inlägg #11 :oops:

Så 66x270 för takbalkar, sen väljer jag mellan 66x315 eller 66x270 för bärlinorna.
Eftersom jag tänkte skruvlimma en 45x45 på bärlinorna som balkarna läggs upp på, blir 270+45=315, och då linjerar balkarna med bärlinorna på ovansidan.
Alternativt
66x315, då kan jag utöver upplägget på 45x45 regeln, även jacka balkarna på ovansidan av bärlinan och täcka med en 45x45 till mellan balkarna..
Se bilderna hur jag tänker de två alternativen.

Är något uppenbart bättre än det andra?

Tack för hjälpen!
 
  • Schematisk bild som visar takbalk och bärlina med en regel på 45x45 mm i en byggkonstruktion.
  • Illustration av takbalk och bärlina med en påskruvad regel 45x45 som byggkonstruktionsexempel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart bättre med alternativ 2.

Men har ni verkligen tänkt färdigt kring överhäng?
Är du medveten om hur det ser ut i nederkant på dörrarna vid perioder som nu, med blötsnö och is som fryser fast?
 
K
Willian brukar rita upp ritningar enligt önskemål och beräkna stommen efter de dimensioner de har. Sedan kan man välja att köpa virket från dem som lösvirke eller helt enkelt köpa det på annan plats. Då får du en bra skiss som passar deras produkter (tak,glas) samt bra tips.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Självklart bättre med alternativ 2.
Ja, det låter rimligt. Jag fick dock fel på dimensionerna när jag skrev alternativen. Alternativ två skulle vara en 66x270 eller 90x270 bärlina, annars får jag ju inte ihop det på ovansidan.

GoForIt GoForIt skrev:
Men har ni verkligen tänkt färdigt kring överhäng?
Är du medveten om hur det ser ut i nederkant på dörrarna vid perioder som nu, med blötsnö och is som fryser fast?
Jag tror iaf att jag tänkt färdigt :thinking:
En granne har uterum helt utan överhäng, och de har aldrig haft problem. Frågan har även kommit upp då jag diskuterat med Willab, och de såg inga större problem. Inte heller en annan uterumsbyggare, som byggt ett antal uterum i sydvästra Skåne såg några problem. Kanske för att det i 9 fall av 10 kommer nederbörd från sidan här. Skulle det bli problem de 3 gånger per decennium snön ligger mer än 2 dagar får jag helt enkelt bita ihop de dagarna. :rofl:
 
Redigerat:
K Erik Deste skrev:
Willian brukar rita upp ritningar enligt önskemål och beräkna stommen efter de dimensioner de har. Sedan kan man välja att köpa virket från dem som lösvirke eller helt enkelt köpa det på annan plats. Då får du en bra skiss som passar deras produkter (tak,glas) samt bra tips.
Det hade jag ingen aning om, och då har vi ändå varit och pratat med dem i Båstad två gånger, och i Danmark en gång. Tål att tänkas på!
 
K
A akeson skrev:
Det hade jag ingen aning om, och då har vi ändå varit och pratat med dem i Båstad två gånger, och i Danmark en gång. Tål att tänkas på!
Det kan ju ha förändrats då de ritade i CAD förut men nu i 3D program vilket kanske skapar begränsningar.
 
  • Gilla
akeson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I så fall tror jag att du kan gå ner till 42x180 (normalt minsta dimensionen) på takbalkarna. Jag vet inte om @bossespecial har någon annan uppfattning? Vad är det som hindrar att du minskar ner djupet till 5 m och istället gör det motsvarande yta längre?
Lite sen på bollen, men jag är inte av någon annan uppfattning:p
 
Hej!
Jag tackar för all input med några bilder nu när uterummet är färdigt. Vi blev väldigt nöjda och tycker att det kompletterar huset fint. Alltid svårt med bilder, men upplevs inte som särskilt klumpigt eller stort i verkligheten.

Nytt uterum med trägolv och stora glaspartier visar anslutningen till trädgården och utemöblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställt uterum i glas anslutet till ett vitt hus med träterrass och uteplatsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat uterum med glaspartier och terrass anslutande till vitt enfamiljshus under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Düsseldorff och 15 till
  • Laddar…
Supersnyggt. Jag sparar tråden tills jag ska bygga uterum :)
 
Tjusigt! Jag är väldigt imponerad!
 
Snyggt, hur har du löst golvet. Endast trall eller isolering under?
 
L Luugen skrev:
Snyggt, hur har du löst golvet. Endast trall eller isolering under?
Från botten: några extra reglar, asfaboard, 100 mm cellplast, svart vindduk (för att den vita cellplasten inte ska synas genom springorna) och sist lärktrall.

Utanför uterummet körde vi vanlig tryckt trall.

Kul med alla positiva reaktioner! Svarar gärna om ni har fler frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.