Vilket alternativ verkar bäst?

  • Alt 2

    0 Röster 0,0%
  • Alt 3

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    8
Hej,

Radhuset totalrenoveras och elradiatorerna skall bytas mot luft/luftvärmepump.
Dock har jag fått 3 olika förslag från experter om vart jag skall placera innedelen, se pdf.

Alt 1: En enhet på bottenplan och en enhet på andravåning (värme o kyla på båda plan, 2st separata pumpar)
Alt 2: Blåser värme till bottenplan samt andravåning via trapp och samtidigt kunna få lite kyla till andravåning.
Alt 3: Låta varma luften sugas upp i trappan till andravåning med Airmove 2.0 placerad i sovrum 2 och på så vis få en cirkulation. Cirkulationen är bra för luftkvaliten. (Skall dock inte kunna ge någon kyla till andravåning, isåfall komplettera med portabel AC eller en till luft/luftvärmepump i sovrum 1).

Mitt mål är att förhoppningsvis inte behöva använda elradiatorer samt att kunna få åtminstone lite kyla till övervåningen. Om det bästa är två enheter så är kostnaden OK för mig.

Dock är experterna som jag pratat med inte överens om hur man får till det på bästa sätt. (Frånluft och tilluft är dock synkat mellan dem).

Är det någon som har bra synpunkter eller ett annat upplägg? Helst inte dyrare än 2st luft/luftvärmepumpar.

(En röst underlättar oxå mitt val, mycket att välja just nu när allt skall renoveras:thinking::worried:)
 
A
G Graphite skrev:
Hej,

Radhuset totalrenoveras och elradiatorerna skall bytas mot luft/luftvärmepump.
Dock har jag fått 3 olika förslag från experter om vart jag skall placera innedelen, se pdf.

Alt 1: En enhet på bottenplan och en enhet på andravåning (värme o kyla på båda plan, 2st separata pumpar)
Alt 2: Blåser värme till bottenplan samt andravåning via trapp och samtidigt kunna få lite kyla till andravåning.
Alt 3: Låta varma luften sugas upp i trappan till andravåning med Airmove 2.0 placerad i sovrum 2 och på så vis få en cirkulation. Cirkulationen är bra för luftkvaliten. (Skall dock inte kunna ge någon kyla till andravåning, isåfall komplettera med portabel AC eller en till luft/luftvärmepump i sovrum 1).

Mitt mål är att förhoppningsvis inte behöva använda elradiatorer samt att kunna få åtminstone lite kyla till övervåningen. Om det bästa är två enheter så är kostnaden OK för mig.

Dock är experterna som jag pratat med inte överens om hur man får till det på bästa sätt. (Frånluft och tilluft är dock synkat mellan dem).

Är det någon som har bra synpunkter eller ett annat upplägg? Helst inte dyrare än 2st luft/luftvärmepumpar.

(En röst underlättar oxå mitt val, mycket att välja just nu när allt skall renoveras:thinking::worried:)
Klart som f-n att två pumpar är den bästa lösningen alltid. de två andra förslagen är sniklösningar typ går det så gård det!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det två innedelar till samma utvändiga fläkt?
Senast jag frågade en installatör om Luft/luft och sa att jag ville ha kyla på 3 ställen sa han att det gick med en och samma utedel för alla tre.
 
Ja, det finns multisplitmaskiner med två eller fler innedelar.

H Hank_Ö skrev:
Är det två innedelar till samma utvändiga fläkt?
Det korrekta är att det är två invändiga fläktar till samma värmepump ute. Det är ju i utedelen allt väsentligt sitter.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Alternativ 1 helt klart, 2 separata.

Alternativ 2 risk att det blir ett luftlås i trappan och ingen eller väldigt lite luft går emellan.
Alternativ 3 risk för dålig luft, sovrum ska ha tilluft
 
H Hank_Ö skrev:
Är det två innedelar till samma utvändiga fläkt?
Senast jag frågade en installatör om Luft/luft och sa att jag ville ha kyla på 3 ställen sa han att det gick med en och samma utedel för alla tre.
De rekommendationerna som jag har fått så säger alla att det är bättre att ha två helt separata pumpar om man vill ha två inomhusenheter. Lite dyrare att installera men de pumpar som har en utomhusenhet till två inomhusenheter har sämre verkningsgrad (av någon anledning) så installationskostnaden tjänar man in i lägre driftkostnader med 2+2 enheter. Verkar som utvecklingen går snabbare på singelenheterna.
 
Ja, enda fördelen med en multisplit är att det bara blir en skrymmande utedel. Kan man stå ut med flera utedelar så är det i princip alltid bättre. Dels är 'singelmaskinerna' billigare, dom behöver inte gå lika hårt, det blir kortare rördragning eftersom man kan placera respektive utedel i anslutning till innedelen, går nånting sönder så har man fortfarande en värmepump som fungerar, etc...
 
Också rekommenderas väl separata maskiner om man ska kyla, blir mycket bättre kyleffekt och billigare drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.