Hej,

Vi håller på att undersöka marken närmast en gammal skola byggd för runt (drygt?) 100 år sedan. Det är ett relativt stort trähus på 2.5 våningar.

Det har legat grus kring större delen av skolan men vi tittar nu hur det ser ut under gruset. Vid ett av hörnen hittar vi en betongkonstruktion som jag är nyfiken på. Man kan så klart fortsätta gräva men det är mycket arbete och kanske dumt att underminera något i onödan...

Någon som vet vad det här kan tänkas vara? Det ser ut som om det skulle ha varit där från början med tanke på hörnstenens placering.

Jag vet inte om det finns liknande nära andra hörn av skolan (är inte där just nu).

Rund betongkonstruktion i grus nära en byggnads hörn med avlagrad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd mark vid gammal skola som visar en betongkonstruktion med en hörnsten, omgiven av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara så enkelt som en gjutning för att ansluta stupröret för att leda bort regnvatten?
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Kan det vara så enkelt som en gjutning för att ansluta stupröret för att leda bort regnvatten?
Ja, vi har funderat lite på det alternativet och det kanske är en möjlighet. Det verkade bara så "bastant" för att leda bort vatten. Kanske får gräva vidare och se om det verkar leda bort någonstans eller fortsätta mer nedåt.

Eller om det skulle vara toppen på en stenkista eller liknande. Men gör man sådana direkt intill husgrunden? Det finns också en liten matkällare några meter ifrån det här hörnet.
 
Det kan nog vara nån som gjutit till på 30-talet. Gräv ur den lite till?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det kan nog vara nån som gjutit till på 30-talet. Gräv ur den lite till?
Ja, vi får se om vi hinner gräva lite mer där i helgen. Återkommer när jag har fått chansen att se lite mer (har inte varit där själv de senaste dagarna så jag vet inte mer än bilderna)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.