D Daniel 109 skrev:
Det förekommer inga matningar med 400V utan nolla. Så en speciell variant för ren 400V är onödig. Det finns inte tillräcklig efterfrågan för det.
Kanske missförstår jag det du skriver...
Men det finns massor med spisar i Sverige som är kopplade till 3fas 400V helt utan nolla.
Min nuvarande tex.

Men du kanske syftar på induktionsspisar?

Söker man på tex prisjakt eller pricerunner så hittar man induktion som ska ha 400V Men jag tror de är feldeklareade.
 
Nej, jag syftar på fastighetsanslutningar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lyfter den här gamla tråden då jag har funderat på en ny spis i 2 år nu.
Velat fram och tillbaka mellan karamikhäll, gas och induktion.

Har mer och mer börjat överväga induktion trots en enda fördel, snabbare uppvärmning och resten bara nackdelar.
Men vi har 16A huvudsäkringar och spisen säkrad 3x16A.
Lagar ofta mycket mat, sås, kött som steks, något i ugnen etc.

Finns det verkligen absolut inga induktionsspisar som kan matas med trefas 400V?
Hört om de där huvudsäkringen går tex på morgonen när motorvärmaren går och frukostgröten ska kokas på spisen etc
Vi har en Bosch induktionsspis och en Goranje båda är trefas. Minns inte modellnummer på någon av dem.

Har inte hittat någon som helst nackdel med induktion.
 
Trefas hällar är udda. Alla vanliga med fyra zoner går på en eller två faser. Är det mer än fyra zoner är det ofta möjligt att ansluta tre faser.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lyfter den här gamla tråden då jag har funderat på en ny spis i 2 år nu.
Velat fram och tillbaka mellan karamikhäll, gas och induktion.
Jag håller med Reez nedan:
R reez skrev:
Jag rekommenderar induktion alla dagar i veckan. Enda nackdelen jag sett på drygt 10 är är den initiala, att inte alla befintliga kärl fungerade.
Som sagt var, håller med Reez alla dagar om året!

Vi har nu flyttat till en lägenhet efter 10 år i nytt hus med induktionshäll.
Nu värmer hustrun vattnet i en vattenkokare när hon skall koka ett par ägg på vår IR-spis, för den värmer vattnet till kokning så otroligt långsamt.
Och har man kastruller mm som inte har lite järn/stål i botten så finns det en plåtplatta att köpa, som man lägger på hällen och ställer aluminiumkastrullen på.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu värmer hustrun vattnet i en vattenkokare när hon skall koka ett par ägg på vår IR-spis, för den värmer vattnet till kokning så otroligt långsamt.
Ni är väl pensionärer? Hur bråttom har ni?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ni är väl pensionärer? Hur bråttom har ni?
Tja, förväntad återstående livslängd och så...
Man vill ju inte dö hungrig :worried:
 
  • Haha
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag syftar på fastighetsanslutningar.
Ja det finns ju alltid trefas med nolla och skyddsjord i "proppskåpet"/säkringscentralen.

Men framdraget till spisen finns det inte alltid nolla.
 
E Edlunn skrev:
Vi har en Bosch induktionsspis och en Goranje båda är trefas. Minns inte modellnummer på någon av dem.

Har inte hittat någon som helst nackdel med induktion.
Alla induktionsspisar jag har kollat på har anslutning för tre faser.
Men spisarna är inga 400V spisar för det, varje platta samt ugnen matas med en fas/230V.
 
Vit, fristående spis med keramikhäll och öppen ugnslucka som visar interiören och grillgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av specifikationstabell för ugn med funktioner och energiklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om det stämmer...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Troligen inte. Vad står det i manualen angående den elektriska inkopplingen?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Tack för info. Lite sidospår, men när kan det bli så att noll-strömmen blir större än högsta värdet på en fas? Frågar kanske dumma frågor men eftersom jag jobbar med teknisk drift och stöter på mycket elfrågor utan att själv ha en el-relaterad utbildning som grund.
Om ena fasen belastas med en starkt kapacitiv last medan den andra fasen belastas med en starkt induktiv last. Teoretiskt kan då strömmen i nollan bli summan av de två fasernas ström.

Ett annat fall är övertoner från elektronik och liknande. Tredje övertonen i varje fas adderas i nollan. Förr kunde det vara problem i stora datorhallar. Idag har alla datorer PFC.

Inget av detta är relevant i bostäder. Man har inte sådana laster i den omfattning som krävs för att det ska bli problem.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Nu tolkar jag kanske dig fel, men om plattorna är induktiva och ugnen resistiv, tar strömmarna ut varandra ändå?
Induktionsplattor belastar nätet i stort sett resistivt, elektroniken hackar upp den oglättade strömmen.

Protte
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.