Y
Jag behöver borra genom en 150mm timmerstock för att föra genom en gängstav.

1) Bör jag använda ett plattborr eller en spiralborr

2) Ska jag välja samma diameter som gängstaven eller 1mm större?
 
Nackdelen med dom där spiralborrarna med en skruv längst fram är att dom inte är anpassade för 200 år gammalt stenhårt timmer. Skruven drar in borren fortare än vad maskinen bakom orkar skära.
4-skäriga borrar kanske funkar bättre än dom med 2 skär jag har, men en vanlig platt borr funkar också.
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
+1 på Demmpas förslag med en borr med tre skär. De är ruskigt effektiva. Hur hårt vill du att gängstaven ska sitta?
 
Se till att ha en stark borrmaskin och var lite försiktig så att du inte överbelastar den. Jag försökte med min makita borrhammare men gick bet på att smatterkopplingen inte orkade. En äldre Ferm borrhammare helt utan finesser fick rycka ut istället.
 
och samma diameter som gängstaven tycker jag. Går att knacka in med en hammare om den skulle kärva lite
 
Gängstaven går även att skruva i om man låser två muttrar mot varandra.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Borrat mkt gammal timmerstomme med just biltemas spiralborrar. Riktigt bra för pengen, mot julas som var skräp i jämförelse. Borrat med batteriborrmaskin, vilka brukar ha en ganska trevlig nerväxlingsfunktion mot hur sladd borrmaskiner av enklare slag brukar ha.

Borra hålet gärna ngn eller ett par mm större än stången, brukar vara kämpigt att få igenom annars. Ska du bänka för att få igenom, slå inte med en metallhammare då det sabbar gängorna, gummiklubba eller träbit blir bättre. Fråga mig inte hur jag vet :p
 
O Octavianus skrev:
Borrat mkt gammal timmerstomme med just biltemas spiralborrar.
Jag med. Det enda är att passa sig för överhettning.
 
Det finns vinkelborrar som är lämpliga om det är många hål som ska borras. Enstaka hål är troligtvis snällare mot maskinen med centrumborr. Jag gillar self cut varianten med skruvspets. Iom att du ej har en massa träspiral som håller emot spånet i djupa hål så går det att köra djupare utan att det går varmt eller slår stopp. Men det är bäst att mata ut några gånger medan du borrar.
 
Y
Biltemas spiralborr nämndes, samt att maskinen bör vara kraftfull.

Ser att biltemas spiralborr har sexkantsände. Blir inte risken större att det tuggas i metallerna om jag sätter sådan i vanlig chuck?

Jag har en kraftig slagborr med SDS+ och är nyfiken om det finns någon adapter för 3kant så jag inte behöver köra sönder chucken?
 
Y Yrrol skrev:
Biltemas spiralborr nämndes, samt att maskinen bör vara kraftfull.

Ser att biltemas spiralborr har sexkantsände. Blir inte risken större att det tuggas i metallerna om jag sätter sådan i vanlig chuck?

Jag har en kraftig slagborr med SDS+ och är nyfiken om det finns någon adapter för 3kant så jag inte behöver köra sönder chucken?
Det finns vanliga trebackschuckar med Sds+-bakända, ja. Så här: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/borrmaskiner/tillbehor/snabbchuck-251005/
 
Y
Fast jag har redan en avtagbar chuck, jag menar att jag söker sds+ till 6kant fäste så jag kan sätta borret direkt i adaptern.
 
Y Yrrol skrev:
Fast jag har redan en avtagbar chuck, jag menar att jag söker sds+ till 6kant fäste så jag kan sätta borret direkt i adaptern.
Chuckarna brukar ha tre kanter som fäster mot borren så det passar perfekt med sexkantfäste. Jag spekulerar att det är en av anledningarna till att man valde sexkantigt och inte åtta eller fyrkantigt…
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.