Hej, föräldrarnas laddstation började blinka och meddelandet var ju att det inte var någon signal genom slingan. Risken att den skulle ha gått av någonstans senaste tiden var mycket liten men vi gick en runda och letade där det kan ha grävts senast.

Vi hittade inga problem men jag köpte mig ändå en enkel slingtestare för säkerhets skull, den fick signal och visade att slingan inte var av någonstans.

Någon nämnde att det säkert är kretskortet i laddstationen som var trasigt, kanske åska? Händer ju att man inte är hemma och kan dra ut när det åskar ibland t.ex.

Jag köpte ett nytt och satt i det men det gjorde ingen skillnad. Där är jag nu och undrar om ni har några andra idéer innan man får bita i det sura äpplet och bara lämna in den för felsökning istället.

Tack på förhand.
 
C
Nummer ett är att resistansmäta slingan med ett mätinstrument.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
"Slingtestare" är ett otillförlitligt instrument. De kan indikera förbindelse på en slinga med förhöjd resistans.
Som sagt, resistansmät slinga för exakt besked om status (R <= 20 ohm).

Gör även en testslinga med någon meter kabel och koppla till laddare och iakttag statusdioden.

Allt detta bör/ska göras innan inköp av nytt kretskort görs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chran och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nummer ett är att resistansmäta slingan med ett mätinstrument.
E etompau skrev:
"Slingtestare" är ett otillförlitligt instrument. De kan indikera förbindelse på en slinga med förhöjd resistans.
Som sagt, resistansmät slinga för exakt besked om status (R <= 20 ohm).

Gör även en testslinga med någon meter kabel och koppla till laddare och iakttag statusdioden.

Allt detta bör/ska göras innan inköp av nytt kretskort görs.
Okej, det visste jag faktiskt inte, får ta och göra det och återkomma. Jag glömde säga att jag även har testat med en testkabel på en meter ca, och då fick jag fast ljussignal. Detta gjorde jag när det gamla kretskortet satt i.
 
C Chran skrev:
Okej, det visste jag faktiskt inte, får ta och göra det och återkomma. Jag glömde säga att jag även har testat med en testkabel på en meter ca, och då fick jag fast ljussignal. Detta gjorde jag när det gamla kretskortet satt i.
Låter tyvärr som du har köpt ett nytt kretskort i onödan.

De beröringsfria pennorna är gjorda för att söka telekablar, men har nu funnit ett nytt användningsområde, och säljs av firmor som pysslar med tillbehör till gräsklipparna.

Kontinuitetsfunktionen i pennorna tar ej hänsyn till att slingresistansen i beg.kabeln får vara max ca. 20 ohm, och indikerar glatt kontakt för större resistansvärde vilket då kan lura användaren till att tro att slinga är hel och felfri.

Du bör kolla upp skarva och kontakter på slingan, de kan ge förhöjd slingresistans.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.