Hej bästa forumet,

I min förra tråd hjälpte ni mig med ventilationen som blev en het punkt i min renoveringsansökan till styrelsen. Jag ville bygga en rak vägg för att göra om min lilla 1a till 2a, efter många otrevliga mejl, saker som jag blev kallad samt 5000 kr för tekniker och uttalande så godkände dem till slut - vad skönt tänkte jag (hade fel fortsätt läs...)!

I ritningen som ventilationsteknikerna gjorde hade dem kryssat för en vägg som håller upp den nuvarande "ventilationenslådan", vilket jag uppfattade att den inte behövs. Tänkte därmed kanske riva vägg A för frigöra förvaringsutrymme, när man bor så litet. Utöver det så finns det en annan vägg B på cirka 10 cm som verkar innehålla något mystiskt i sig, pga sin form (se bild nedan). I en del av den vägg tänkte jag placera sovrumsdörren.

När man knackar på både väggarna låter det mjukt som gipsvägg. Jag beställde våningsritningar från bygg- och platstjänsten och där existerade inte ens vägg B (se bild nedan), samt framkommer det inte om vägg A är bärande. Tog hit både en snickare och elektriker (kostar pengar), dem visste inte innehållet (ingen el i alla fall), vi misstänkte vattenrör och kollade på VVS-ritningen, fanns inget där. Både hantverkarna hänvisade till att fråga föreningen - dem måste veta.

Självklart lyssnar jag på experterna och ställer en allmän fråga till föreningen, men då brakar helvetet loss!!! Jag blir dumförklarad igen, och dem otrevligt svaren trillar in "hur ska vi veta vad du har i dina väggar", osv. Nu hotar dem med att dra in ansökan. Utöver det kräver dem nu jag tar dit en byggnadsinstuktör den här ansökan har kostat mig enormt mycket pengar utan dess like. Jag har trott att regelverket säger icke-bärande väggar får man ändra på och det är mer en formalitet att informera föreningen.

Kan ni snälla hjälpa mig, är väggarna bärande? / Ledsen kyckling :cry:

Planritning med markering av vägg A och inzoomad bild av vägg B i ett rum med okänd funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk VVS-ritning av en lägenhet med markerade väggar och ventilationssystem, samt ett teknikerutlåtande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag har trott att regelverket säger icke-bärande väggar får man ändra på och det är mer en formalitet att informera föreningen.
Ja, ibland skall man inte fråga för mycket och riskera att väcka den björn som sover...
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, ibland skall man inte fråga för mycket och riskera att väcka den björn som sover...
Precis. Känner mig så dum!!
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej bästa forumet,

I min förra tråd hjälpte ni mig med ventilationen som blev en het punkt i min renoveringsansökan till styrelsen. Jag ville bygga en rak vägg för att göra om min lilla 1a till 2a, efter många otrevliga mejl, saker som jag blev kallad samt 5000 kr för tekniker och uttalande så godkände dem till slut - vad skönt tänkte jag (hade fel fortsätt läs...)!

I ritningen som ventilationsteknikerna gjorde hade dem kryssat för en vägg som håller upp den nuvarande "ventilationenslådan", vilket jag uppfattade att den inte behövs. Tänkte därmed kanske riva vägg A för frigöra förvaringsutrymme, när man bor så litet. Utöver det så finns det en annan vägg B på cirka 10 cm som verkar innehålla något mystiskt i sig, pga sin form (se bild nedan). I en del av den vägg tänkte jag placera sovrumsdörren.

När man knackar på både väggarna låter det mjukt som gipsvägg. Jag beställde våningsritningar från bygg- och platstjänsten och där existerade inte ens vägg B (se bild nedan), samt framkommer det inte om vägg A är bärande. Tog hit både en snickare och elektriker (kostar pengar), dem visste inte innehållet (ingen el i alla fall), vi misstänkte vattenrör och kollade på VVS-ritningen, fanns inget där. Både hantverkarna hänvisade till att fråga föreningen - dem måste veta.

Självklart lyssnar jag på experterna och ställer en allmän fråga till föreningen, men då brakar helvetet loss!!! Jag blir dumförklarad igen, och dem otrevligt svaren trillar in "hur ska vi veta vad du har i dina väggar", osv. Nu hotar dem med att dra in ansökan. Utöver det kräver dem nu jag tar dit en byggnadsinstuktör den här ansökan har kostat mig enormt mycket pengar utan dess like. Jag har trott att regelverket säger icke-bärande väggar får man ändra på och det är mer en formalitet att informera föreningen.

Kan ni snälla hjälpa mig, är väggarna bärande? / Ledsen kyckling :cry:

[bild]
[bild]
Tänk på att det i inte är din lgh, därav att dom är intresserade.
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Det som vent.teknikern kryssat över är tilluftsdonet uppe vid taket EJ väggen.
Kan vara så att det ligger en balk ovan öppningen vid vägg B.

Vägg A är inte bärande i mina ögon.
Men vägg B kan vara det, kan vara en pelare vid det konstiga hörnet.
 
fgo fgo skrev:
Det som vent.teknikern kryssat över är tilluftsdonet uppe vid taket EJ väggen.
Kan vara så att det ligger en balk ovan öppningen vid vägg B.

Vägg A är inte bärande i mina ögon.
Men vägg B kan vara det, kan vara en pelare vid det konstiga hörnet.
Hur vet jag om dem är bärande? Styrelsen vet tydligen ingenting, ska det verkligen vara så? Vilken yrkesgrupp kan man kontakta för hjälp.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur vet jag om dem är bärande? Styrelsen vet tydligen ingenting, ska det verkligen vara så? Vilken yrkesgrupp kan man kontakta för hjälp.
En byggingenjör/konstruktör löser det där åt dig.
Nu vet jag inte var i svearike du har lägenheten. Men gå in på sbr.se så kan du säkert hitta någon i din närhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
En byggingenjör/konstruktör löser det där åt dig.
Nu vet jag inte var i svearike du har lägenheten. Men gå in på sbr.se så kan du säkert hitta någon i din närhet.
Vet du hur mycket jag kommer behöva trycka ut :(? Bor i Stockholm
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur vet jag om dem är bärande? Styrelsen vet tydligen ingenting, ska det verkligen vara så? Vilken yrkesgrupp kan man kontakta för hjälp.
Varför skulle ”styrelsen” som är dina grannar veta mer om konstruktionen av din lägenhet än du själv som bor i den?
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur vet jag om dem är bärande? Styrelsen vet tydligen ingenting, ska det verkligen vara så? Vilken yrkesgrupp kan man kontakta för hjälp.
Vill bara poängtera att styrelsen är dina grannar som gör uppdraget som ett ideellt arbete (med eller utan symboliskt arvode). Oftast får nya oerfarna medlemmar för sig att det är någon yrkesgrupp, och har orimliga förväntningar, som om det vore ett heltidsarbete. Jag hade fört de mer tekniska diskussionerna med fastighetsskötaren, om ni har någon extern sådan. De brukar kunna fixa fram en konstruktör som kan undersöka. På din kostnad såklart.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Då du bor i Stockholm skulle jag börja med att logga in på Stadsbyggnadskontoret och söka rätt på konstruktionsritningarna för fastigheten och specifikt då ditt våningsplan. Men baserat på de ritningar och fotot du lagt upp finner jag det närmast uteslutet att en bärande vägg inne i din lägenhet inte skulle vara av betong. Då det saknas list vid vägg B undrar jag om det inte är något som byggts senare, av en tidigare ägare.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det är komplicerat att bygga om, jobbar man inte professionellt med sådant måste man själv ta reda på vad som gäller vare sig det är bärande väggar eller ventilation. Samtidigt så lär man sig något på varje projekt :)

Min dotter flyttade hemifrån i våras, hon håller också på att lära sig om bärande väggar och hur hon ska göra för att ta reda på det. Hon har också lärt sig att olika väggar innebär olika sätt att hänga upp tavlor. Och att styrelsen inte kan så hemskt mycket mer än henne.. Än så länge tror hon i alla fall att mamma kan :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vet du hur mycket jag kommer behöva trycka ut :(? Bor i Stockholm
Med tanke på timpenningen som entreprenörer ligger på i sthlm så skulle jag inte bli förvånad på +1000kr/h. Men det vet säkert andra bättre.

Det är omöjligt att sitta här med de underlag ovan och säga med säkerhet ifall vägg b är bärande eller ej. Antingen försöker du hitta K-ritningar och delar.
Dock skulle jag vara restrektiv med att lita till 100% på någon som du inte vet ifall de har kunskaperna och erfarenheten som krävs.
Därav sbr.se.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad säger regelverket kring icke bärande väggar måste jag verkligen anlita en konstruktör som ska ge ett uttalande för riva 10 cm vägg?

Sen kunde varken styrelsen, externa förvaltare eller ritningarna på bygg/platstjänst säga om det är bärande vägg. Är det verkligen så att ingen vet? Låter jätte konstigt, kan köpa att styrelsen inte vet men förvaltaren då? Eller ingen har koll på bärande väggar när man bygger i Stockholm?
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Nissens
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vad säger regelverket kring icke bärande väggar måste jag verkligen anlita en konstruktör som ska ge ett uttalande för riva 10 cm vägg?

Sen kunde varken styrelsen, externa förvaltare eller ritningarna på bygg/platstjänst säga om det är bärande vägg. Är det verkligen så att ingen vet? Låter jätte konstigt, kan köpa att styrelsen inte vet men förvaltaren då? Eller ingen har koll på bärande väggar när man bygger i Stockholm?
Men, varför öpnnar du inte bara väggen och ser efter?
Det går ju ofta att se om en vägg är bärande om man ser hur den är byggd.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.