Är oense med elektrikern om hur min fristående bastu och framtida förråd ska få el. Jag tycker det vore bäst med en separat central/undercentral i relax i bastu, elektrikern vill bygga ut huvudcentralen.

Bor i nybyggt hus och elektrikern har installerat hela anläggningen. Mellan HC och bastu är det förberett med en 5g6, ca 30 m lång.

Bastun är vedeldad och behovet i den sträcker sig till belysning inne och på fasad, några uttag på fasad samt trefasuttag för vedklyv. Får frun som hon vill blir det i framtiden utespa i anslutning till bastun.

Jag kommer under behöva uttag+belysning i ytterligare en byggnad (kallförråd) som enklast kan matas från bastun.

Jag hade som sagt tänkt mig en separat central i bastun med en grupp för 3-fas, 1-2 grupper för uttag och belysning, samt plats för bygga ut för framtida förråd och utespa. Elektrikern vill säkra upp allt i HC.

Mina kunskaper norr om 12V likström är mycket begränsade, men är ändå tveksam till varför elektrikerns förslag skulle vara att föredra trots att han påstår sig ha förberett HC.

Tacksam för input, tips och kompetensutveckling…
 
B
Ta en diskussion med elektrikern och be han motivera? Ta med tankarna om spabad.

Jag kan tycka att det är snyggare att ha en undercentral såsom du föreslår, och kanske enklare i framtiden både vid felsökning och ev. Utökning.

Rent generellt är det väl ingen höjdare med massa centraler, men så länge man håller sig till typ 1 central per byggnad blir det ju ganska enkelt att förstå anläggningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack, ska ta ett omtag med elektrikern. Han är införstådd med utespa och utökning med flera byggnader.
Finns inte hur mycket plats som helst i HC. Framförallt inte med ytterligare JFB för tillkommande grupper.

Är en central per byggnad icke önskvärt för att man går via huvudcentralen eller är det generellt no-no? Har ett garage med matning direkt från mätarskåpet. Min tanke har varit att ha just en central i varje byggnad för att inte komplicera. Carporten är strömlös idag och till den är det förberett matning direkt från mätarskåpet. Har jag gjort galet även i det fallet?
 
Det finns inga sådana regler. Man får ha hur många centralen man vill. Det som styr är ett visst avstånd till någon del av byggnader där man vill ha el till olika syften. Där tjänar man helt enkelt på en huvudledning och en liten elcentral framför ett antal gruppledningar. Din bastu låter som en klockrent exempel på där man vill ha en central.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.