Jag har mycket begränsad kunskap om växter och buskar. I min kompost så har något slagit rot som jag håller på och tar bort. Det är en riktig "elaking" med en oändlig massa rötter, ett uppslag för en skräckfilm enligt mig. Kan någon berätta för mig vad det är för något.

Tack på förhand
Micke
 
  • Växt med stora gröna blad och kraftiga rötter som tränger genom kompostgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avsågade grenar och rötter av buske som blivit utgrävd, mot jordbakgrund med hacka i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som aspsly, har du någon asp i närheten som skickar rotskott eller en asp som tagits ned de senaste åren? Asp är som du skriver en "riktig elaking" och går inte att bli av med genom att enbart såga ner. Stammarna på bilden som du kapat kommer att slå många nya skott.

Jag brukar aldrig föreslå bekämpning med gift men när det gäller asp är det nog enda alternativet om man inte ringbarkat trädet några år innan det fälls.

Ecoplug som innehåller glyfosat tar död på busken. Bör göras omgående när man kapar stammarna. Tror att ecoplug är på gång att förbjudas i Sverige.
 
Tack för svaret!
Kan inte minnas att vi tagit ned någon asp i närheten. Min fru tror att busken har någon form av blommor samt bär under del av året, hon googlade på korneller. Jag håller på att försöka gräva upp hela stubben, mycket jobb (bra för kroppen!) men plötsligt så hittar man en ny rot och följer den till en ny rot osv.
Känns som det håller på att utveckla sig till någon form av kamp mellan busken och mig!
 
Uppdaterar med en bild på ett blad från växten, inser att en av mina tidigare bilder sannolikt innehöll flera växter.
Några förslag?

Ett grönt löv på en strukturerad svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett slyträd av något slag som sagt, dock inte Asp, som har betydligt rundare blad. Det spelar dock mindre roll för bekämpningen, det behandlas på samma sätt. Känner inte igen vare sig blad eller stammar från någon prydnadsbuske.
 
Jag vill inte ge mig på att artbestämma, men asp drar jag upp med rötterna. Då slipper jag ringbarka och gifter. Nu har jag i och för sig skogstomt, så om det skulle bli något litet rotskott så ser jag möjligen inte det.
 
Hehe, har en sådan som växte upp ur gruset på gårdsplanen i år. Från noll till 1,5m på en säsong! Jag som tyckte det var så häftigt så lät den växa och så säger ni att den inte är önskvärd. Buhu.
 
Den dök faktiskt upp i Primetime igår för det var trädquiz: Någon typ av sälg är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.