Vill (mestadels själv) bygga ett attefallshus på tomten för tillfällig uthyrning och användning som egen gäst-stuga.
Söker inspiration och ideér kring en hustyp något som uppfyller nedanstående kriterier.
Vilken grundtyp, hustyp och "stil" bör jag satsa satsa på?
  • Enkel konstruktion - förhållandevis lätt att bygga själv med inledningsvis begränsade kunskaper
  • Tåla kompakt skugga och kunna placeras i och harmoniera med ren skog (placeras i skogsdel av trädgården med jättehöga barr- och lövträd)
  • Byggnadssätt som ej kräver bil/grävmaskin (svårtillgängligt)
  • Placeras 75m från huvudbyggnad och kraftigt LÄGRE - (behöver man pump till avlopp)?
Tar tacksamt emot idéer och inspiration
 
P plan-g skrev:
Vill (mestadels själv) bygga ett attefallshus på tomten för tillfällig uthyrning och användning som egen gäst-stuga.
Söker inspiration och ideér kring en hustyp något som uppfyller nedanstående kriterier.
Vilken grundtyp, hustyp och "stil" bör jag satsa satsa på?
  • Enkel konstruktion - förhållandevis lätt att bygga själv med inledningsvis begränsade kunskaper
  • Tåla kompakt skugga och kunna placeras i och harmoniera med ren skog (placeras i skogsdel av trädgården med jättehöga barr- och lövträd)
  • Byggnadssätt som ej kräver bil/grävmaskin (svårtillgängligt)
  • Placeras 75m från huvudbyggnad och kraftigt LÄGRE - (behöver man pump till avlopp)?
Tar tacksamt emot idéer och inspiration
Det blir nog svårt att få bygga ett attefallshus så långt från huvudbyggnad.
 
F fribygg skrev:
Det blir nog svårt att få bygga ett attefallshus så långt från huvudbyggnad.
Varför då? Det är ju i våran villaträdgård som är på knappa 4000m2.
 
75 m är inte i omedelbar närhet, och det krävs för en attefallare
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Vill (mestadels själv) bygga ett attefallshus på tomten för tillfällig uthyrning och användning som egen gäst-stuga.
Söker inspiration och ideér kring en hustyp något som uppfyller nedanstående kriterier.
Vilken grundtyp, hustyp och "stil" bör jag satsa satsa på?
  • Enkel konstruktion - förhållandevis lätt att bygga själv med inledningsvis begränsade kunskaper
  • Tåla kompakt skugga och kunna placeras i och harmoniera med ren skog (placeras i skogsdel av trädgården med jättehöga barr- och lövträd)
  • Byggnadssätt som ej kräver bil/grävmaskin (svårtillgängligt)
  • Placeras 75m från huvudbyggnad och kraftigt LÄGRE - (behöver man pump till avlopp)?
Tar tacksamt emot idéer och inspiration
Tror du behöver söka bygglov om du ska ha komplementbyggnaden 75m från huvudbyggnaden
 
Okej, tack för informationen. Jag kände inte till regeln om "omedelbar närhet".

Jag få ta ett snack med kommunen alternativt flytta attefalllaren närmare huvudbyggnaden.

Men i övrigt då?
 
F fribygg skrev:
75 m är inte i omedelbar närhet, och det krävs för en attefallare
F fribygg skrev:
75 m är inte i omedelbar närhet, och det krävs för en attefallare
Det där är en tolkningsfråga. Är säker på att det finns handläggare som tycker att 75m är inom närhet, särskild om tomten är 4000kvm. De flesta attefall ligger närmare endast för att tomterna oftast är små.
 
N Nikorasu skrev:
Det där är en tolkningsfråga. Är säker på att det finns handläggare som tycker att 75m är inom närhet, särskild om tomten är 4000kvm. De flesta attefall ligger närmare endast för att tomterna oftast är små.
Det är rättsligt prövat att 75m inte är i omedelbar närhet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det där är en tolkningsfråga. Är säker på att det finns handläggare som tycker att 75m är inom närhet, särskild om tomten är 4000kvm. De flesta attefall ligger närmare endast för att tomterna oftast är små.
Det är just det där ”om”. Är hela fastigheten att betrakta som tomt?
 
Mitt andra alternativa placering är cirka 21m från huset - jag skall i veckan höra vad kommunen tycker om detta.

Några idéer vilken hustyp att satsa på som är lättbyggt om man vill utföra mycket själv.
Timmerhus? (Har tittat lite på Polhus Adrian som är knuttimrat )
Plintgrund?
Färdig byggstomme?
 
21m från huset borde du få igenom som i omedelbar närhet, plint grund är billigt och lätt byggt men om man vill ha till ett sovloft i en Bolundare kan det ta onödigt mycket av den tillåtna höjden och platta på mark kan ge ca en halvmeter lägre hus en en plintgrund.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.