25 972 läst · 112 svar
26k läst
112 svar
VVS:are vägrar berätta RSK nummer på använda produkter ok?
sant.. men surt. Fick hjälp byta ett relä till elpatron, just relät tog de dubbelt för.. men totalt 1000kr inkl arbete… var ju ändå helt ok…. Men ska man göra större jobb är det ju bra förhandla en á prislistaK Kallebo skrev:
Men ta då betalt för jobbet istället för att ta fantasi summor på materialet!R robbiecruise skrev:Vad var det för längd på de då? Om den var 1 meter så kostar ju den 740 kr i den dimension du anger. Sen vill han ju ha betalt för att åka och köpa den med samt så ger han garanti på de komponenter han köper. Köper du de själv och han installerar den så gäller garantin endast för installationen och inte för komponenter. Detta glömmer många men det kan vara värt att veta.
Jag är själv rörmokare.
Det konstiga är att när vi anlitar elektriker snickare, rörmokare, kyltekniker etc på jobbet så är materialpåslagen rimliga i %, och baserade på riktiga inköpspriser (eftersom alla inköpare vet att ahlsell med flera kör med sina hittepåprislistor).
Men när man anlitar samma yrkeskategorier privat så vill de ofta ha dubbla priset på materialet.
Det är bara ett sätt att få upp timlönen utan att göra det öppet.
Men när man anlitar samma yrkeskategorier privat så vill de ofta ha dubbla priset på materialet.
Det är bara ett sätt att få upp timlönen utan att göra det öppet.
Lika ofta som frisören presenterar en nota á.R robbiecruise skrev:
Kod:
-----------------------------------
1 Frisering 250 250
1 Stol 75 75
1 Kappa 50 50
1 Schampo 90 90
1 Specialverktyg sax 80 80
2 Spray 75 150
1 Gel 80 80
===================================
Summa 775
Moms 193,75
Att Betala 968,75
Jag undrar hur många gånger historien ska upprepa sig. Någon kund blir fetblåst på ockerpåslag på material och en handfull nya medlemmar som är hantverkare kommer till branschens undsättning och ska förklara det rimliga i att något man kan köpa för 200spänn i en webbutik faktiskt måste kosta 850 när den installeras av en hantverkare.
vi får höra historier om marginalen på mjölk, köttbiten till restaurangen, garantier, det är ahlsells fel osv osv. Finns det någon dålig ursäkt vi inte hört förut. Varenda en som försöker försvara detta drar branschen i skiten, gång på gång på gång.
*Alla*, utan undantag glömmer totalt bort vad de flesta som i någon form säljer saker gör hela tiden - nämligen att man funderar på hur kunden uppfattar det man gör.
det spelar ingen roll att det är högre marginal på mjölk på ica. Det som sker här är jämförbart med att mjölken kostar 10kr när du handlar den själv men 60kr om du beställer hem en matkasse. Ocker kallas det.
...och @Byggare bob 76 som först ifrågasätter varför kunden inte tar reda på vad priset är och sedan stolt berättar att han dagligen har denna dialog med sina kunder om att saker är dyrt..... det har inte slagit dig att DU kan lämna ett tydligt pris till kunden så att denne slipper känna sig så missnöjd att han måste ifrågasätta priset?
vi får höra historier om marginalen på mjölk, köttbiten till restaurangen, garantier, det är ahlsells fel osv osv. Finns det någon dålig ursäkt vi inte hört förut. Varenda en som försöker försvara detta drar branschen i skiten, gång på gång på gång.
*Alla*, utan undantag glömmer totalt bort vad de flesta som i någon form säljer saker gör hela tiden - nämligen att man funderar på hur kunden uppfattar det man gör.
det spelar ingen roll att det är högre marginal på mjölk på ica. Det som sker här är jämförbart med att mjölken kostar 10kr när du handlar den själv men 60kr om du beställer hem en matkasse. Ocker kallas det.
...och @Byggare bob 76 som först ifrågasätter varför kunden inte tar reda på vad priset är och sedan stolt berättar att han dagligen har denna dialog med sina kunder om att saker är dyrt..... det har inte slagit dig att DU kan lämna ett tydligt pris till kunden så att denne slipper känna sig så missnöjd att han måste ifrågasätta priset?
Man betalar ju alltid för hela förpackningen, enligt annan tråd, så den där schampoposten ska nog höjas till 500 för att vara rätt.redarn skrev:
Så du skulle inte reagera på om restaurangen av någon anledning skriver på notan att köttbiten kostat 400 kr när du vet att den kostat 80 kr? Alltså att de blåste dig? Att de uppträtt bedrägligt?Byggare bob 76 skrev:
Sedan tillkommer kostnader för kock, servitör, diskare m.m.
Du har glömt att debitera några timmar frisörbil för att hämta schampot hos grossisten.redarn skrev: