D Daniel 109 skrev:
Du tar betalt för tiden du lägger på att handla, sedan lägger du på ett rejält påslag för att du handlar och tycker att det är konstigt när kunderna inte gillar upplägget?
vår praxis är 10% påslag på vad vi betalar för materialet. inte så konstigt tycker jag.
 
  • Gilla
jonas_da och 7 till
  • Laddar…
Byggare bob 76 skrev:
Till helgen så ska jag gå ut och äta en köttbit, jag tror jag tar med lite eget kötttill kocken
haha, ja det vore nåt!!!
 
  • Gilla
Solvillan och 1 till
  • Laddar…
K
B Boan skrev:
ingen betalar ju det där
Det är nog förvånandsvärt många som betalar det där. Jag är en av de som inte bråkar om priset.

95% av alla arbeten gör jag själv, men måste jag anlita någon pga. tidsbrist så bråkar jag inte om priset...
 
B
K Kallebo skrev:
Det är nog förvånandsvärt många som betalar det där. Jag är en av de som inte bråkar om priset.

95% av alla arbeten gör jag själv, men måste jag anlita någon pga. tidsbrist så bråkar jag inte om priset...
sant.. men surt. Fick hjälp byta ett relä till elpatron, just relät tog de dubbelt för.. men totalt 1000kr inkl arbete… var ju ändå helt ok…. Men ska man göra större jobb är det ju bra förhandla en á prislista
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken variant har du fått installerad?

[länk]

Är det 22mm x400mm med RSK 5060877 så kan jag handla den på jobbets konto för under 140:- plus moms.

Påslag blir ju alltid ett hett ämne tråkigt nog.

Vad har ni för avtal?
Och jag kan sno den och lägga på tjugo spänn....
 
R robbiecruise skrev:
Vad var det för längd på de då? Om den var 1 meter så kostar ju den 740 kr i den dimension du anger. Sen vill han ju ha betalt för att åka och köpa den med samt så ger han garanti på de komponenter han köper. Köper du de själv och han installerar den så gäller garantin endast för installationen och inte för komponenter. Detta glömmer många men det kan vara värt att veta.
Jag är själv rörmokare.
Men ta då betalt för jobbet istället för att ta fantasi summor på materialet!
 
  • Gilla
jim_b och 5 till
  • Laddar…
B
Det konstiga är att när vi anlitar elektriker snickare, rörmokare, kyltekniker etc på jobbet så är materialpåslagen rimliga i %, och baserade på riktiga inköpspriser (eftersom alla inköpare vet att ahlsell med flera kör med sina hittepåprislistor).

Men när man anlitar samma yrkeskategorier privat så vill de ofta ha dubbla priset på materialet.

Det är bara ett sätt att få upp timlönen utan att göra det öppet.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
jim_b och 10 till
  • Laddar…
R robbiecruise skrev:
han tar en högre timdebitering bara. inte så konstigt.
hur ofta kommer du med egna hårprodukter till frisören? vad är skillnaden?
Lika ofta som frisören presenterar en nota á.

Kod:
-----------------------------------
1 Frisering            250      250
1 Stol                  75       75
1 Kappa                 50       50
1 Schampo               90       90
1 Specialverktyg sax    80       80
2 Spray                 75      150
1 Gel                   80       80
===================================
                    Summa       775
                     Moms       193,75
               Att Betala       968,75
 
  • Gilla
  • Älska
Oldjoe och 12 till
  • Laddar…
Krilleman
O Olof B skrev:
Och jag kan sno den och lägga på tjugo spänn....
Vad bidrar du med i denna text? :thinking:
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar hur många gånger historien ska upprepa sig. Någon kund blir fetblåst på ockerpåslag på material och en handfull nya medlemmar som är hantverkare kommer till branschens undsättning och ska förklara det rimliga i att något man kan köpa för 200spänn i en webbutik faktiskt måste kosta 850 när den installeras av en hantverkare.

vi får höra historier om marginalen på mjölk, köttbiten till restaurangen, garantier, det är ahlsells fel osv osv. Finns det någon dålig ursäkt vi inte hört förut. Varenda en som försöker försvara detta drar branschen i skiten, gång på gång på gång.

*Alla*, utan undantag glömmer totalt bort vad de flesta som i någon form säljer saker gör hela tiden - nämligen att man funderar på hur kunden uppfattar det man gör.

det spelar ingen roll att det är högre marginal på mjölk på ica. Det som sker här är jämförbart med att mjölken kostar 10kr när du handlar den själv men 60kr om du beställer hem en matkasse. Ocker kallas det.

...och @Byggare bob 76 som först ifrågasätter varför kunden inte tar reda på vad priset är och sedan stolt berättar att han dagligen har denna dialog med sina kunder om att saker är dyrt..... det har inte slagit dig att DU kan lämna ett tydligt pris till kunden så att denne slipper känna sig så missnöjd att han måste ifrågasätta priset?
 
  • Gilla
  • Älska
martin.sveg och 40 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Lika ofta som frisören presenterar en nota á.

Kod:
-----------------------------------
1 Frisering            250      250
1 Stol                  75       75
1 Kappa                 50       50
1 Schampo               90       90
1 Specialverktyg sax    80       80
2 Spray                 75      150
1 Gel                   80       80
===================================
                    Summa       775
                     Moms       193,75
               Att Betala       968,75
Man betalar ju alltid för hela förpackningen, enligt annan tråd, så den där schampoposten ska nog höjas till 500 för att vara rätt. :D
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vad bidrar du med i denna text? :thinking:
Fråga dej själv vad ditt inlägg bidrar med..
Vilka förmåner du har privat och vad du ev. kan handla den för hjälper väl inte trådskaparen.
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
O Olof B skrev:
Fråga dej själv vad ditt inlägg bidrar med..
Vilka förmåner du har privat och vad du ev. kan handla den för hjälper väl inte trådskaparen.
givetvis gör det det. Vi ser ju svart på vitt vad en vanlig röris egentligen betalar för det som mot kund kostar 10ggr mer.
 
  • Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
Byggare bob 76 skrev:
Till helgen så ska jag gå ut och äta en köttbit, jag tror jag tar med lite eget kötttill kocken
Så du skulle inte reagera på om restaurangen av någon anledning skriver på notan att köttbiten kostat 400 kr när du vet att den kostat 80 kr? Alltså att de blåste dig? Att de uppträtt bedrägligt?
Sedan tillkommer kostnader för kock, servitör, diskare m.m.
 
  • Gilla
mabr006 och 3 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Lika ofta som frisören presenterar en nota á.

Kod:
-----------------------------------
1 Frisering            250      250
1 Stol                  75       75
1 Kappa                 50       50
1 Schampo               90       90
1 Specialverktyg sax    80       80
2 Spray                 75      150
1 Gel                   80       80
===================================
                    Summa       775
                     Moms       193,75
               Att Betala       968,75
Du har glömt att debitera några timmar frisörbil för att hämta schampot hos grossisten.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
senap och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.