T Texan skrev:
Grönt skatteavdrag gör installatören direkt på fakturan så du behöver alltså inte ligga ute med de pengarna!
Info: [länk]
Tack för svar!
 
F
  • Gilla
MatteGbg och 1 till
  • Laddar…
R Robin Brännström skrev:
1. Jag har kvällssol mot söder och taket har en lutning på 5grader, jag har dock hört att man kan lösa detta med ställningar för att få upp lutningen. Vet dock inte hur mycket lutningen kommer att bli!

Problemet för mig som inte är så insatt i ämnet så får man ju tyvärr lita helt på säljarna vilket givetvis är en nackdel!

Hur vet man vilka säljare som är oärliga?
Hej,
Observera att solpaneler som monteras utmed taket oftast inte kräver bygglov (Boverket). Om du avser montera panelerna på en ställning (dvs inte följa takets form) så krävs troligtvis bygglov. (Detta är beroende av placering och om det finns detaljplan etc.)...
 
  • Gilla
FixarLars och 2 till
  • Laddar…
F
Cristar Cristar skrev:
Försvarsmakten undersöker och har problem med solceller och EMC. Det stör bla radiosändningar m m och det finns kollegor som undvikit solpaneler av den anledningen...
Solceller kan störa ut flygradio, Rakel, radio och signalspaning - Försvarsmakten (forsvarsmakten.se)
Men exakt varför citarr du mig med den informationen? Jag har inte efterfrågat den, jag vet vad EMC är och vet det jag anser att jag behöver veta om solceller och EMC redan.
 
Sittställning
Jag tänker att denna frågan blivit besvarad 200 ggr innan men jag vill också bidra ;)

Jag är super nära på att lägga en beställning på paneler.. det blir då 26st suntech på 9.5kw totalt och en 8kw likriktare.

Men jag undrar om jag ska eller inte ska ha optimerare, vi har något skugga kanske vid 17-18 tiden så här års men det är några löv lite sådär.. snart trillar alla löven av och det bör bli ett mindre huvudbry.

Skillnaden i offerten är 6000kr för den lilla summan känns det vettigt att ha dom trots allt ?

Vet inte riktigt hur jag ska tänka här,putts mig i rätt riktning tack :)
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag tänker att denna frågan blivit besvarad 200 ggr innan men jag vill också bidra ;)

Jag är super nära på att lägga en beställning på paneler.. det blir då 26st suntech på 9.5kw totalt och en 8kw likriktare.

Men jag undrar om jag ska eller inte ska ha optimerare, vi har något skugga kanske vid 17-18 tiden så här års men det är några löv lite sådär.. snart trillar alla löven av och det bör bli ett mindre huvudbry.

Skillnaden i offerten är 6000kr för den lilla summan känns det vettigt att ha dom trots allt ?

Vet inte riktigt hur jag ska tänka här,putts mig i rätt riktning tack :)
Känns inte som ditt pris utan optimerare kan vara korrekt om du endast behöver betala 6000:- för 26 optimerare eller hur många är det? Blir 230:-/st, ligger väl normalt på precis under 1000 lappen i inköp. Jag hade själv kunnat tänka mig att ha full koll på varenda panel men det är för att jag aldrig kan få nog av data. Dock tyckte jag inte det var värt pengarna när jag projekterade min anläggning. I mitt fall med nästan optimala förhållanden utan skuggor, skulle jag inte spara speciellt mycket (genom ett större enegiutbyte) med optimerare.
 
F
T Texan skrev:
Känns inte som ditt pris utan optimerare kan vara korrekt om du endast behöver betala 6000:- för 26 optimerare eller hur många är det? Blir 230:-/st, ligger väl normalt på precis under 1000 lappen i inköp. Jag hade själv kunnat tänka mig att ha full koll på varenda panel men det är för att jag aldrig kan få nog av data. Dock tyckte jag inte det var värt pengarna när jag projekterade min anläggning. I mitt fall med nästan optimala förhållanden utan skuggor, skulle jag inte spara speciellt mycket (genom ett större enegiutbyte) med optimerare.
Man kan ha en optimerare på två paneler med, det blir marginellt billigare. Men sen så är en SolarEdge växelriktare betydligt billigare än en växelriktare med inbyggda MPPTs så att bara lägga på optimerarnas kostnad är inte korrekt. Men det faktum att det på riktigt är stora EMC-issues på just SolarEdge (alltså anläggningar med individuell optimering) räcker väl för att avstå tycker jag. Dubbelt så många kontakter som är ett av de större problemen efter några år och att en massa elektronik dom inte sällan går sönder uppe på taket i ett individuellt väderskydd istället för i växelriktaren. Skulle ldrig tänka tanken faktiskt.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Sittställning
T Texan skrev:
Känns inte som ditt pris utan optimerare kan vara korrekt om du endast behöver betala 6000:- för 26 optimerare eller hur många är det? Blir 230:-/st, ligger väl normalt på precis under 1000 lappen i inköp. Jag hade själv kunnat tänka mig att ha full koll på varenda panel men det är för att jag aldrig kan få nog av data. Dock tyckte jag inte det var värt pengarna när jag projekterade min anläggning. I mitt fall med nästan optimala förhållanden utan skuggor, skulle jag inte spara speciellt mycket (genom ett större enegiutbyte) med optimerare.
Tja ja 26 solar edge är det men jag har lite kontakter så att säga :thinking: jag har ingen skulle större delen av dagen, det är mer framåt kvällen nu på hösten som några grenar skuggar mensolen försvinner ändå fort efter det.

F fsn skrev:
Man kan ha en optimerare på två paneler med, det blir marginellt billigare. Men sen så är en SolarEdge växelriktare betydligt billigare än en växelriktare med inbyggda MPPTs så att bara lägga på optimerarnas kostnad är inte korrekt. Men det faktum att det på riktigt är stora EMC-issues på just SolarEdge (alltså anläggningar med individuell optimering) räcker väl för att avstå tycker jag. Dubbelt så många kontakter som är ett av de större problemen efter några år och att en massa elektronik dom inte sällan går sönder uppe på taket i ett individuellt väderskydd istället för i växelriktaren. Skulle ldrig tänka tanken faktiskt.
Hade nästan glömt bort det där med emc, är det verkligen ett problem för när jag googlar snabbt så hittar jag inget direkt dagsfärskt eller så. Alla jag varit kontakt med rekomenderar optimerare .. alla säljare dock...

När du skriver individuella MPPTs och att dom inte sitter i växelriktaren känns det som jag potentiellt missar något jag borde veta.

Solar edge likriktare utan optimerare går det ?
 
F
Sittställning Forlowt skrev:
Tja ja 26 solar edge är det men jag har lite kontakter så att säga :thinking: jag har ingen skulle större delen av dagen, det är mer framåt kvällen nu på hösten som några grenar skuggar mensolen försvinner ändå fort efter det.



Hade nästan glömt bort det där med emc, är det verkligen ett problem för när jag googlar snabbt så hittar jag inget direkt dagsfärskt eller så. Alla jag varit kontakt med rekomenderar optimerare .. alla säljare dock...

När du skriver individuella MPPTs och att dom inte sitter i växelriktaren känns det som jag potentiellt missar något jag borde veta.

Solar edge likriktare utan optimerare går det ?
en optimerare är en MPPT som hanterar en panel. Då finns det ingen MPPT i SolarEdge växelriktaren. I en ”vanlig” växelriktare dinns det två eller i bland 3 MPPT som då hanterar en slinga. Nej, du kan inte ha SolarEdge växelriktare utan optimerare.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
F fsn skrev:
en optimerare är en MPPT som hanterar en panel. Då finns det ingen MPPT i SolarEdge växelriktaren. I en ”vanlig” växelriktare dinns det två eller i bland 3 MPPT som då hanterar en slinga. Nej, du kan inte ha SolarEdge växelriktare utan optimerare.
Gillar själv inte tanken på att ha en massa elektronik per panel.
Men jag har fått för mig när jag kollat på lite tub filmer från staterna att en "feature" med just solaresge/optimerare där är att man får installera allt själv eftersom spänningen hålls nere. Dvs man behöver bara en elektriker (om ens det) för att koppla in själva riktaren till nätet.
Kan ha uppfattat det fel, men hur är det här, är det någon skillnad på kraven för installation?
 
G guggen skrev:
Gillar själv inte tanken på att ha en massa elektronik per panel.
Men jag har fått för mig när jag kollat på lite tub filmer från staterna att en "feature" med just solaresge/optimerare där är att man får installera allt själv eftersom spänningen hålls nere. Dvs man behöver bara en elektriker (om ens det) för att koppla in själva riktaren till nätet.
Kan ha uppfattat det fel, men hur är det här, är det någon skillnad på kraven för installation?
Hej
Du har missuppfattat. Du får inte installera solceller, växelriktare, optimerare själv, det får endast elektriker med rätt egenkontrollprogram göra - se Elsäkerhetsverkets Kolla elektrikern.
Att spänningen hålls nere till 1 V per optimerare gör att det blir säkert för räddningstjänsten när strömmen bryts.
Jag skulle strunta i optimerare: billigare, mindre elektronik, färre felkällor, ingen EMC-risk. Du förlorar ingen produktion. Visst, övervakning på panelnivå är bra, men man behöver inte ha koll på allt. Livet är kort ändå.
Sätt inte däck på solcellerna.
 
O OlaAnd skrev:
Hej
Du har missuppfattat. Du får inte installera solceller, växelriktare, optimerare själv, det får endast elektriker med rätt egenkontrollprogram göra - se Elsäkerhetsverkets Kolla elektrikern.
Att spänningen hålls nere till 1 V per optimerare gör att det blir säkert för räddningstjänsten när strömmen bryts.
Jag skulle strunta i optimerare: billigare, mindre elektronik, färre felkällor, ingen EMC-risk. Du förlorar ingen produktion. Visst, övervakning på panelnivå är bra, men man behöver inte ha koll på allt. Livet är kort ändå.
Sätt inte däck på solcellerna.
Nej jag har inte missuppfattat utan undrade om ngt moment var tillåtet att göra själv om man använder optimerare. I staterna verkar en stor deal med just optimerare vara att de i princip får göra allt själv.
I övrigt håller jag med, ogillar för mkt elektronik som kan gå sönder, bättre att köra en riktaren med flera strängar om behovet finns.
 
R Robin Brännström skrev:
Jag vill ha solceller för att få ner elkostnaden, just nu så använder jag mig av ca 20000kwh per år. Jag bytte alla fönster och ytterdörrar samt element nu i sommar så det lär ju sjunka något med detta! Jag gillar idén med solceller också för att det blir som en bonus varje månad och kan nog sänka mina elräkningar en del!

Jag har en hel del pengar i aktier också och skulle kunna köpa offert 1 rakt av men då skulle jag mer eller mindre tömma kontot helt, därav så vill jag öka på huslånet istället!

Nån som vet om 15% av grön el bidraget betalas direkt till firman eller måste jag stå för hela kostnaden?
Kolla med din nätleverantör om de har något erbjudande på solceller, vissa kan erbjuda ganska bra betalt per kwh för det du inte kan använda själv. Eller hitta en elleverantör som är förmånlig för dig, kan tipsa om Borlänge energi. Fel elleverantör kan helt utradera den lilla peng man kan få av sina solceller och istället göra dem till en nettokostnad!

Känner själv att solceller inte var den bästa investeringen jag gjort, funderar eventuellt på att sälja hushållets ena bil och köpa en Nissan elbil istället. De ligger runt 90’ och skulle antagligen spara minst en tusenlapp per månad.

(Tesla håller värdet konstigt bra för att vara drabbade av massa småfel - en vän ”fick” en model S som förmånsbil? från sitt företag för att inte gå tillbaks till sin gamla arbetsgivare och först pajade kupévärmen i vintras och nu ska ena bakdörrens handtag bytas ut - på en knappt två år gammal bil…)

Det enda riktiga plusset är att jag sommartid kan använda Ac i kåken helt utan dåligt samvete. ;)
 
  • Gilla
Voidpointer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.