Vi har flyttat in i ett 60-talsradhus som "moderniserades" kanske någon gång på 80-talet genom att originalluckor och -lådor byttes ut mot hiskeligt fula i masonit med beigerosa plastfilm på. Stommarna är kvar så vi skulle gärna vilja byta tillbaka till luckor och lådor som passar bättre med husets tidsanda.

Lådorna bör vara av den smalare sorten, bredd 25 cm. Gissar att luckorna följer nån sorts standardmått.

Söker i hela Skåne.
 
U
Vi har ett kök från 60-talet som skall rivas nu.
Är du intresserad så får du ta de luckorna du vill ha

dock beläget strax söder om Stockholm

Kök från 60-talet med träluckor och röda kakelplattor redo att rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har ett kök från 60-talet som skall rivas nu.
Är du intresserad så får du ta de luckorna du vill ha

dock beläget strax söder om Stockholm

[bild]
Tack för svar! Vet dock inte hur jag skulle kunna frakta det från Stockholm så får tyvärr stå över.
 
BirgitS
Har du kollat på om luckbytesföretagen har något som kan passa dig?

Sen bör du nog specificera när på 60-talet, eftersom köket i inlägg 2 inte alls ser ut som ett 60-tals kök för mig som växte upp med kök från början av 60-talet. Då hade köken överfaslade släta och målade luckor/lådor med handtag. Inlägg 2 ser ut som 70-tal för mig med all furu, orange fläktkåpa och knoppar samt luckor i sekelskiftesstil.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat på om luckbytesföretagen har något som kan passa dig?

Sen bör du nog specificera när på 60-talet, eftersom köket i inlägg 2 inte alls ser ut som ett 60-tals kök för mig som växte upp med kök från början av 60-talet. Då hade köken överfaslade släta och målade luckor/lådor med handtag. Inlägg 2 ser ut som 70-tal för mig med all furu, orange fläktkåpa och knoppar samt luckor i sekelskiftesstil.
Bifogar en bild på vilken stil det var på köket som fanns tidigare (exempelbild men grannar har kvar original). Huset är byggt 1963.

Luckbytesföretagen, aldrig hört om. Finns det speciellt sådana? Ska googla, tack för tips.
 
  • Vintagekök från 1960-talet med ljusgröna skåpluckor och vit spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det där ser ut som jag tänker mig 60-talskök med målade överfalsade luckor med tidstypiska handtag. Samma eller liknande handtag säljs under namnet Stil 555. Det har förekommit sådana kök i underforumet Säljes ... och sen är det nog Blocket, Facebook Marketplace och liknande ställen som gäller om man vill ha begagnat.

Det var antagligen ett luckbytesföretag som fixade luckorna du har nu. Härjedalskök är väl det mest kända.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där ser ut som jag tänker mig 60-talskök med målade överfalsade luckor med tidstypiska handtag. Samma eller liknande handtag säljs under namnet Stil 555. Det har förekommit sådana kök i underforumet Säljes ... och sen är det nog Blocket, Facebook Marketplace och liknande ställen som gäller om man vill ha begagnat.

Det var antagligen ett luckbytesföretag som fixade luckorna du har nu. Härjedalskök är väl det mest kända.
Tack för tips! Har hållit koll på blocket och marketplace men har inte fått napp än, därför tänkte jag testa här med. Kommer nog behöva riva ut hela köket om ett par år så vill gärna inte köpa nytt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.