Snabbt svar bara, antar svaret kort är nej men vill dubbelkolla.

Kan man installera em induktionsspis här?
 
  • Eluttag med öppen kabelanslutning väntar på svar om kompatibilitet med induktionsspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, det beror på.... Uttaget räcker inte till en fullstor spis men det går kanske att dra fram en trefasledning i befintligt rör och antingen byta dosan och montera ett perilexuttag eller sätta en anslutningsdosa för fast inkoppling.
 
Vad är det för dimension på kablarna? Vad är det för storlek på säkringarna? Är det en lägenhet med 3 faser framdragna till centralen?
 
Skulle uppskatta min kunskap i ämnet till 2 av 100 poäng.

Jag kan alltså några enstaka begrepp utan att förstå vad det betyder.

Tack för hjälpen
 
Joacimz Joacimz skrev:
Finns 230v spis, men har du möjlighet dra fram 400v. Annars kanske du inte kan köra ugnen och två plattor på full effekt.
[länk]
Det finns inga induktionsspisar som inte går på 230V.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga induktionsspisar som inte går på 230V.
Mjo, men poängen här är ju just att man kanske vill använda flera spisplattor och ugnen samtidigt.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
H Harenochskuggan skrev:
Skulle uppskatta min kunskap i ämnet till 2 av 100 poäng.

Jag kan alltså några enstaka begrepp utan att förstå vad det betyder.

Tack för hjälpen
Vill du ha ett mer exakt svar så länka till den spis du tänkt köpa, fotoa elcentralen och nuvarande inkopplingspunkt för spis, eller varför du vill koppla in spisen på det uttag du har på bild.
 
Lyfter den här gamla tråden då jag har funderat på en ny spis i 2 år nu.
Velat fram och tillbaka mellan karamikhäll, gas och induktion.

Har mer och mer börjat överväga induktion trots en enda fördel, snabbare uppvärmning och resten bara nackdelar.
Men vi har 16A huvudsäkringar och spisen säkrad 3x16A.
Lagar ofta mycket mat, sås, kött som steks, något i ugnen etc.

Finns det verkligen absolut inga induktionsspisar som kan matas med trefas 400V?
Hört om de där huvudsäkringen går tex på morgonen när motorvärmaren går och frukostgröten ska kokas på spisen etc
 
Jag har inte hört talas om en sådan spis. Inte omöjligt att det finns.

Har du en 400 V-spis idag? 230 eller 400 V spelar egentligen ingen roll med avseende på mätarsäkringarna, men det skiljer sig i hur strömmen fördelar sig på de tre faserna. Därför vore det ju bra att köpa en likadan spis.

Nya spisar kan ha högre boosteffekt, men den är kortvarig. Energiåtgången borde förhoppningsvis vara lägre. Därmed borde den inte belasta säkringarna hårdare, om nu inte boosteffekten är extrem...

Annars går det ju att säkra upp ;)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte hört talas om en sådan spis. Inte omöjligt att det finns.

Har du en 400 V-spis idag? 230 eller 400 V spelar egentligen ingen roll med avseende på mätarsäkringarna, men det skiljer sig i hur strömmen fördelar sig på de tre faserna. Därför vore det ju bra att köpa en likadan spis.

Nya spisar kan ha högre boosteffekt, men den är kortvarig. Energiåtgången borde förhoppningsvis vara lägre. Därmed borde den inte belasta säkringarna hårdare, om nu inte boosteffekten är extrem...

Annars går det ju att säkra upp ;)
230V eller 400V spelar stor roll för mätarsäkringarna. Med 400v drivspänning drar spisen nästan hälften så många Ampere som vid 230v.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jo det är en 400V spis idag.
Har ju sett att det finns ett flertal keramhällar med 400V elementspänning men mycket få induktionsspisar.
Frågan är om de inte är felmärkta.

Induktionselementen tillverkas väl av något externt bolag som inte tycker volymerna är stora nog för att ta fram 400V varianter.
 
Jag rekommenderar induktion alla dagar i veckan. Enda nackdelen jag sett på drygt 10 är är den initiala, att inte alla befintliga kärl fungerade. Tycker främst den snabba reaktionen när man sänker värmen är fenomenalt bra, att det sen går fort att värma och att inget bränner fast på hällen är också trevligt
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
230V eller 400V spelar stor roll för mätarsäkringarna. Med 400v drivspänning drar spisen nästan hälften så många Ampere som vid 230v.
Om ser på varje enskild säkring så har du rätt, men inte om man summerar hela spisen över alla tre faser.

Säg att man kör igång en enda värmezon på 3 kW. I fallet 230 V blir så strömmen 3000/230 = 13 A och i fallet 400 V blir den 3000/400 = 7.5 A. Men i fallet 400 V är det två säkringar som belastas med 7.5 A.

Om man nu belastar hela spisen 9 kW, jämnt fördelar mellan faserna så blir det i 230 V fallet ingen annan skillnad än att varje fas fortfarande drar 13 A. i 400 V-fallet kommer alltså två faser att belastas med 7.5 A, men då det är en tidsförskjutning mellan strömmarna så ska man använda den kända faktor √3, så 7.5 * √3 = 13 A.

Det blir samma ström i varje säkring, både i fallet 230 V och fallet 400 V.

Om 400 V-strömmarna är olika stora kan man använda formeln I21*sin(60)+I12*sin(60), eller vektoraddition.

Vid normal användning av spisen så är ju 400 V att föredra då man vanligen får en lite utjämning mellan faserna. Det är inte alltid man maxar den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo det är en 400V spis idag.
Har ju sett att det finns ett flertal keramhällar med 400V elementspänning men mycket få induktionsspisar.
Frågan är om de inte är felmärkta.

Induktionselementen tillverkas väl av något externt bolag som inte tycker volymerna är stora nog för att ta fram 400V varianter.

Visst är det så att 230 V är mera gångbart internationellt MEN det blir en del problem med elektronik som ska jobba med högre spänning om man ska göra en modell för 400 volt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.