sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
En bil som dessutom inte är så miljövänlig ändå. Jag kan köra 5år med min bensin bil innan battert har kommit på samma nivå i utsläpp av co2[
En bil som dessutom inte är så miljövänlig ändå. Jag kan köra 5år med min bensin bil innan battert har kommit på samma nivå i utsläpp av co2
Nej det kan du inte.

Men det låter som du har bestämt dig, det kommer gå utmärkt att köra bensinbil i överskådlig framtid, så mitt tips är att behålla den och byta till en ny bensinbil den dagen. (y)
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, det är illa. Du glömmer att vi i princip är vid vägs ände gällande liten processteknik till processorerna i mobiltelefoner, idag är det runt 7nm och vi kanske kan klara ett steg till. Så trots detta så är batteritiden max två dygn även med de största batterierna på 4000-4500 mAh. Inte mycket till utveckling annat än att telefonen kan göra mer. Om det varit riktiga framsteg över hela linjen hade telefonen klarat att göra lika mycket som idag, med samma batteritid som en Nokia 3110.
Äsch, använder jag min smartphone på samma sätt som jag använde min gamla Nokia så är batteritiden densamma. Jag har dock inga minnen av att den höll flera veckor. Snarare några dagar i bästa fall.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant hur snabbt man accepterar försämringar. Vi börjar med mobilen tidigare 2veckor standard, och det blev några dagar.
Nu med dagens smartphone så är det okej att ta med sig laddaren för att klara sig en dag...

Sen har vi elbilar. Där är det okej att man måste ladda bilen lite då. Och då. Då måste man hitta en snabb laddare någonstans. Sen behöva vänta runt 40min.
Det är en bil som bara de som bor i villa eller radhus. Eller de som bor där det finns p-platser. Det är långt ifrån alla som har den fördelen. LaddStolpar lär dröja.
Ska man resa någonstans måste man planera när det är dags att ladda.
En bil som efter 10år lär ha tappat bra mycket mer än en vanlig bil i värde eftersom då börjar batteriet ta slut. Ett batteri slits vid snabbladdning det som många verkar tycka är ok. Jag ska dessutom bara ladda bilen till 60% för att spara på batteriet. Vilket resulterar i att den räckvidd dom redan idag inte är jättebra blir ännu kortare....
Men eftersom snittet säger att det fungerar.

Det måste vara en religion att äga elbil.
En bil som dessutom inte är så miljövänlig ändå. Jag kan köra 5år med min bensin bil innan battert har kommit på samma nivå i utsläpp av co2
Njae, vad gäller mobilen så är det ju du själv som väljer att använda funktioner som använder batteriet. Stäng av all datatrafik och använd telefonen som telefon så håller batteriet nästan lika länge som tidigare, eller iallafall längr än en dag. Det är lätt att glömma bort att användandet av mobilen förändrats avsevärt sedan smartphonen introducerades.

Angående elbilen så är det ju helt självklart så att den inte passar alla och antagligen kommer den inte göra det på väldigt länge heller. Antingen är räckvidden för kort eller så är priset för högt, eller båda anledningarna. Det känns inte som en nyhet att det är så.

Att det fortfarande finns problem med laddinfrastruktur är ju rätt naturligt, den breda utrullningen av elbilar har ju iprincip börjat iår, möjligen förra året. Det vore konstigt om man inte hade infrastrukturproblem vid teknikskiften som detta.

Jag gissar att det blir så att den som inte accepterar priset och räckvidden på en elbil, alternativ har tillgång till laddstationer, snart kommer få hålla tillgodo med begagnade fossilbilar. Tror inte att alla sådana problem kommer lösas innan vi har ett försäljningsförbud på fossilbilar (alternativt ett indirekt sådant, dvs att det blir så dyrt att det ändå är ointressant). Med dagens/gårdagens utspel från MP kring försäljningsförbud från 2025 så insåg jag just att mina tre fossilbilar på uppfarten inte alls är en ekonomisk risk utan snarare en framtida guldgruva.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Inte mycket till utveckling annat än att telefonen kan göra mer.
Å andra sidan kan telefonen med tillhörande tjänster göra EXTREMT mycket mer än din 3110. Nya industrier har skapats tack vara telefonen utveckling, kanske lite synd att säga att det är "inte mycket till utveckling" bara för att batteriteknologin inte är vad vi önskar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Även om det är billigare att köpa en bränslebil så kommer ingen ha råd att äga en bränslebil om det fortsätter så här. Drivmedel närmare 17kr/l och höjd fordonsskatt gör att det högre inköpspriset på elbilen kommer betala sig.
Problemet är fortfarande likviditeten.

Och sen måste man köra mer än genomsnittet (eftersom genomsnittet är 1200 mil om året).

Det är så lustigt att det sitter en massa folk som kör 3000-4000 mil om året som tror att deras körsträcka är full normal. Och kom nu inte med landsbygdsargumentet, det är bilar i storstäder som har längst årlig körsträcka.

17 kr per liter är ändå bara 10 spänn milen med min bil. Med genomsnittliga körsträckan på 1200 mil om året blir det alltså max 12 000 om året som man kan spara med elbil.
 
MathiasS MathiasS skrev:
utan snarare en framtida guldgruva.
Så länge din guldgruva har nåt att drivas med....
 
Stefan N Stefan N skrev:
Så länge din guldgruva har nåt att drivas med....
Även guldgruvor sinar till slut.

Jag kan förtydliga mig en aning. Till nyligen trodde jag tex att min A6 Allroad som ändå har ett, för mig, betydande värde fortfarande, riskerade att snabbt bli osäljbar pga nya lagar. Men, nu börjar jag inse att det omvända kommer ske i samband med ett försäljningsförbud på fossilbilar. Ingen regering kommer kapa benen på alla lantisar i obygden och elbilar kommer bli svårare att ha där. Så det är bara för mig att sälja bilen i Uppsala eller något annat ställe ute i obygden där det är mer träd än betong och man fortfarande hämtar vatten med hink.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nej det kan du inte.

Men det låter som du har bestämt dig, det kommer gå utmärkt att köra bensinbil i överskådlig framtid, så mitt tips är att behålla den och byta till en ny bensinbil den dagen. (y)
Nu vet jag inte hur du tänker. Men jag antar att det är mått tjat om att man inte kan jämföra si eller så....
En klassiker.... Men det är förnekelse stadiet.
Där alla jämförelser som är negativa mot elbilen alltid är fel. De kommer med massa siffror som är så folk kör. Men alla kör olika tänker olika.därför är det missvisande.

Det är lite kul faktiskt.
Att det är en egen religion
 
MathiasS MathiasS skrev:
Njae, vad gäller mobilen så är det ju du själv som väljer att använda funktioner som använder batteriet. Stäng av all datatrafik och använd telefonen som telefon så håller batteriet nästan lika länge som tidigare, eller iallafall längr än en dag. Det är lätt att glömma bort att användandet av mobilen förändrats avsevärt sedan smartphonen introducerades.

Angående elbilen så är det ju helt självklart så att den inte passar alla och antagligen kommer den inte göra det på väldigt länge heller. Antingen är räckvidden för kort eller så är priset för högt, eller båda anledningarna. Det känns inte som en nyhet att det är så.

Att det fortfarande finns problem med laddinfrastruktur är ju rätt naturligt, den breda utrullningen av elbilar har ju iprincip börjat iår, möjligen förra året. Det vore konstigt om man inte hade infrastrukturproblem vid teknikskiften som detta.

Jag gissar att det blir så att den som inte accepterar priset och räckvidden på en elbil, alternativ har tillgång till laddstationer, snart kommer få hålla tillgodo med begagnade fossilbilar. Tror inte att alla sådana problem kommer lösas innan vi har ett försäljningsförbud på fossilbilar (alternativt ett indirekt sådant, dvs att det blir så dyrt att det ändå är ointressant). Med dagens/gårdagens utspel från MP kring försäljningsförbud från 2025 så insåg jag just att mina tre fossilbilar på uppfarten inte alls är en ekonomisk risk utan snarare en framtida guldgruva.
Visst är det så. Jag inser att jag missade det viktigaste i det hela.
Så vi tar om det.
När mobilen kom igång och fanns hos de flesta så var man tvungen att ha ett extra batteri för att det skulle räcka. Sedan nörjadey passnings tiderna att bli allt längre. Ingen ville ha en lur som bara lovade en vecka....
Nu sitter man igen och det är helt okej okej med att ta med sig laddaren. Visst vi anväder luren helt annorlunda. Men poängen är att återigen accepterar väldigt kort passningstid.
Acceptansen. Men det är.väl för att man växt upp i det. Köpte min första mobil kring studenten. Då var det nytt med att operatörerna var med och subventionerade luren. Jag betalade 16:- för att binda mig i 12mån
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det måste vara en religion att äga elbil.
Nej det måste det inte. Men det är för somliga. Precis som att ägandet av en bensinbil är religion för andra. Men jag tror att de flesta har lite mer praktisk än religiös inställning till bilägande.
Bananskalare Bananskalare skrev:
En bil som dessutom inte är så miljövänlig ändå. Jag kan köra 5år med min bensin bil innan battert har kommit på samma nivå i utsläpp av co2
Det tål ju att påpekas att det inte finns några miljövänliga bilar. Den typen av jämförande undersökningar har en tendens att vara mycket beroende på omständigheterna och dessutom ofta vinklade till förmån för någons ståndpunkt. Men de flesta brukar i alla fall visa att en elbil inom sin livscykel genererar betydligt mindre utsläpp än en bensinbil. En bils livscykel är ju oftast betydligt längre än fem år.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Acceptansen. Men det är.väl för att man växt upp i det.
Jag tror det beror på att man får något annat istället. Du kan ju välja att ha lång standbytid om du vill, men du vill inte. Och att äta kakan och ha den kvar går som vanligt inte. Ej heller vill vi ha en större telefon för att få längre batteritid.
 
Min gamla jobblur Samsung s8 tänkte jag byta just innan Corona pga usel batteritid. Nu håller den en vecka. För det enda jag gör med den är att få kod till jobbets vpn.
 
A Avemo skrev:
Nej det måste det inte. Men det är för somliga. Precis som att ägandet av en bensinbil är religion för andra. Men jag tror att de flesta har lite mer praktisk än religiös inställning till bilägande.

Det tål ju att påpekas att det inte finns några miljövänliga bilar. Den typen av jämförande undersökningar har en tendens att vara mycket beroende på omständigheterna och dessutom ofta vinklade till förmån för någons ståndpunkt. Men de flesta brukar i alla fall visa att en elbil inom sin livscykel genererar betydligt mindre utsläpp än en bensinbil. En bils livscykel är ju oftast betydligt längre än fem år.
Som alltid måste man prata bort det. Visst en bensinbil är verkligen inte det bästa för miljön.
Men det är ändå intressant att batteriet släpper ut pass mycket koldioxid under produktionen. Att det tar 5år att komma ikapp.

Men jag. Det är bra att man äntligen pratar om livslängd på batteriet och att det slits fortare om jag snabbladdar bilen.
För bara nått år sedan så förnekade de som tillhör religionen elbil. Att batteriet tog aldrig slut tappade så mycket effekt att det inte var gick att använda att snabb ladda sliter på batteriet.
Nu pratar man om att bara ladda till 60%
Själv har jag alltid varit övertygad om det.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Som alltid måste man prata bort det. Visst en bensinbil är verkligen inte det bästa för miljön.
Men det är ändå intressant att batteriet släpper ut pass mycket koldioxid under produktionen. Att det tar 5år att komma ikapp.

Men jag. Det är bra att man äntligen pratar om livslängd på batteriet och att det slits fortare om jag snabbladdar bilen.
För bara nått år sedan så förnekade de som tillhör religionen elbil. Att batteriet tog aldrig slut tappade så mycket effekt att det inte var gick att använda att snabb ladda sliter på batteriet.
Nu pratar man om att bara ladda till 60%
Själv har jag alltid varit övertygad om det.
Nu skrev jag inte att man skall ladda till 60%, jag skrev att man genom att planera sin laddning kan förlänga livslängden på batteriet. Ett batteri som i mitt exempel har 70% kapacitet kvar efter 30 000 mil, vilket jag tycker är rätt bra.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Som alltid måste man prata bort det. Visst en bensinbil är verkligen inte det bästa för miljön.
Men det är ändå intressant att batteriet släpper ut pass mycket koldioxid under produktionen. Att det tar 5år att komma ikapp.

Men jag. Det är bra att man äntligen pratar om livslängd på batteriet och att det slits fortare om jag snabbladdar bilen.
För bara nått år sedan så förnekade de som tillhör religionen elbil. Att batteriet tog aldrig slut tappade så mycket effekt att det inte var gick att använda att snabb ladda sliter på batteriet.
Nu pratar man om att bara ladda till 60%
Själv har jag alltid varit övertygad om det.
Vadå 5år att ta ikapp?

Snabbladdning sliter inte nämnvärt på batterierna heller. I princip inte alls, då de kyls aktivt och laddkurvan är väl tilltagen för att det inte ska slita.

Dessutom handlar det om en SoC för normalladdning 80%. Det går alldeles utmärkt att ladda till 100% så länge man inte ställer av bilen i flera veckor med 100% eller man ställer av bilen i sträng kyla i veckor med 2% kvar.

En annan anledning till 80% SoC är att det tar lång tid att gå från 80-100%.

Kommer mycket konstiga påståenden nu. Du fick väl bra svar, i ditt första inlägg?

Nej, jag tror inte elbil är något för dig alls. Fortsätt kör på bensin och vänta in med vad framtiden har att erbjuda. Du har bestämt dig för att batteribilar är skit, tror inte du kommer ändra din bestämda åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fields of Anfield Road och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.