S
Vi har idag en jordvärmepump med radiatorer på 55% av huset och golvvärme 45% av huset. Huset är 250kvm i ett plan och vi har även FTX-ventilation.

Beräknad förbrukning: 31500kwh

Boende: 7
Övrigt: Stall med värmeslingor till vatten, vattenpump, varmvattenberedare och belysning.

Nu har jag byggt en verkstad på 100kvm som har vattenburen golvvärme och som ska kopplas till värmepumpen.

Jag har varit ganska lat när det kommer till att finjustera systemet, dvs golvvärmen i huset har gått på full fart i alla slingor. Detta har resulterat i väldigt varma golv på vintern och barnen har tyckt det varit för varmt.

Så... nu tänkte jag sätta in ett appstyrt regleringssystem både till husets golvvärme och verkstadens golvvärmesystem. I huset så tänkte jag sänka tempen (golvvärmedelen) som kan vara 25+ till kanske 20. Sen tänkte jag kanske sänka 30kvm av verkstaden som ska vara förråd till 12 grader och resterande till 15 grader och kanske till helgen öka tempen till 19 grader.

Om jag bara kopplar in verkstaden och kör den på fullt golvvärme lär kwh öka med 10000 i min snabba kalkyl. Sen kan man kanske höfta att 10000kwh är radiatorer och 10000kvm är golvvärmen i huset. Övriga 11500kwh är övrig el och stall. Totalt 41500kwh.

Sänkning av golvvärmen i huset borde lätt bespara 2000kwh.
Reglering av verkstadens golvvärme borde spara 3000kwh.

Regleringen borde sänka kwh med 5000 lågt räknat och skulle styrningen kosta 20000-25000kr så snackar vi om 3-4år för att återbetala investeringen.

Vad tror ni, låter det rimligt?
 
B
Att justera in befintligt system, t.ex. Genom strypning eller justerinf av värmepumpens styrkorna kostar I princip inget och är inte så svårt att göra själv. Tar bara tid. Det ger massor av besparingar.

Styr-lull lull delen ger i normala fall 5 till max 10% besparing om man har gjort en rimlig injustering först. Det blir inte många kronor, när man tänker på cop i värmepumpen och alla fasta nätavgifter som inte påverkas. Så nä, jag tror inte du har så kort återbetalningstid som du räknar med.

Sen kan jag själv gilla ett bra styr, som ger nästintill exakt rätt temp alltid inomhus oavsett om det är sol eller vind ute. Jag ogillar nåde när det är för kallt och för varmt inne. Men jag tror som sagt inte det blir så lönsamt att sätta in det som du räknat med
 
S
B BSOD skrev:
Att justera in befintligt system, t.ex. Genom strypning eller justerinf av värmepumpens styrkorna kostar I princip inget och är inte så svårt att göra själv. Tar bara tid. Det ger massor av besparingar.

Styr-lull lull delen ger i normala fall 5 till max 10% besparing om man har gjort en rimlig injustering först. Det blir inte många kronor, när man tänker på cop i värmepumpen och alla fasta nätavgifter som inte påverkas. Så nä, jag tror inte du har så kort återbetalningstid som du räknar med.

Sen kan jag själv gilla ett bra styr, som ger nästintill exakt rätt temp alltid inomhus oavsett om det är sol eller vind ute. Jag ogillar nåde när det är för kallt och för varmt inne. Men jag tror som sagt inte det blir så lönsamt att sätta in det som du räknat med
Du får räkna utifrån fullt blås då jag med största sannolikhet inte kommer gå runt att ratta på golvvärmen nere i källaren för att få till systemet. Här i Skåne ligger kwh på 1.2kr med alla icke fasta avgifter just nu. Låt säga avbetalning på 4 år med min beräkning i så fall.
 
Det hela beror ju också väldigt mycket på vilken värmepump det är och vilken kapacitet den har. Tycker det låter som det är dags för en ny kraftigare värmepump som kan hantera fler klimatsystem och kan anslutas till nätet typ NIBE Uplink. Eventuellt mer jordslinga.
 
S
J Josth skrev:
Det hela beror ju också väldigt mycket på vilken värmepump det är och vilken kapacitet den har. Tycker det låter som det är dags för en ny kraftigare värmepump som kan hantera fler klimatsystem och kan anslutas till nätet typ NIBE Uplink. Eventuellt mer jordslinga.
Jag har en Thermia Diplomat G 3 – 13 kW med 2x500m slang i sandjord.

Drifttid 23700h på 8år
Tillsats 1: 350h
Tillsats 2: 250h

Isolering 350-400mm cellulosa i mellanbjälklag till kallvind. Stenväggar med lertegel på insida, säkert 45cm tjocka. Golvvärmedelen i huset är isolerat med 300mm cellplast. Övriga golv är stort sett oisolerade med radiatorer i rummen. Kopplade 1+1 fönster.

Verkstaden har 300mm cellplast i golv, 300mm isolering på kallvind och väggarna är oisolerade 300mm tjocka putsade lecablock. 3-glas fönster.

Nedan är en kalkyl som gjordes 2013 och då beräknade de på ett något överdimensionerat system. Vid kontakt 2017 med leverantören så sa han att enligt min förbrukning så borde det finnas utrymme för utökning.
"Hej Igen !!
Hur mycket tillskott har det gått under dessa 5 åren ??
Jag tror att man kan se hur mycket som gått åt per steg
11000 timmar på 5 år är lite och då borde det finnas möjlighet att koppla in mer på denna
1000 meter slang är mycket även om det är sand i marken
Jag brukar säga att man får vad man betalar för ( ni måste ha låg förbrukning på ert stora hus )"


Bild på energikalkyl för Thermia Diplomat värmepump med tekniska detaljer och förbrukningsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är alla rummen för varma eller är det bara vissa?
Vad menar du exakt med "full fart i alla slingor"? Betyder det att du kör med termostaterna/ställdonen på max eller att slingorna inte är injusterade alls?

Det kan nämligen helt enkelt vara så enkelt som att du bara behöver justera din värmekurva.
Som tidigare nämnts så kan det vara kul att leka med automation, men speciellt ekonomiskt blir det sällan. Har du inte tid eller intresse för att göra en vanlig injustering av värmesystemet så lär du inte få mycket ut av ett flashigt styrsystem.
 
S
J Jaif skrev:
Är alla rummen för varma eller är det bara vissa?
Vad menar du exakt med "full fart i alla slingor"? Betyder det att du kör med termostaterna/ställdonen på max eller att slingorna inte är injusterade alls?

Det kan nämligen helt enkelt vara så enkelt som att du bara behöver justera din värmekurva.
Som tidigare nämnts så kan det vara kul att leka med automation, men speciellt ekonomiskt blir det sällan. Har du inte tid eller intresse för att göra en vanlig injustering av värmesystemet så lär du inte få mycket ut av ett flashigt styrsystem.
Snarare att det är en viss tempskillnad i halva huset. Söder med golvvärme är säkert 25+ grader medan norra delen är runt 21 grader. I golvvärmedelen så är allt vart, typ fullt ös på slingorna.

Jag har ingen aning hur det är inställt, troligen fullt ös på alla slingor.
Styrsystemet kommer få mig att kunna justera slingorna via en app och justera efterhand. Intresset är inte så stort för mig att jag vill böka mig ner i källaren och ratta då och då. Samt att jag vill kunna sätta schema för uppvärmningen i verkstaden.

Värmekurva 45grad
Min 10grad
Max 55grad
Kurva+5 0grad
Kurva0 0grad
Kurva-5 0grad
Värmestopp 18grad
Sänkning (klocka) 2grad
 
Redigerat:
Om det är så att ditt system inte är injusterat korrekt så kommer en ytterliggare styrsystem bara ändra karaktär på dina problem. Golvvärme är ett väldigt trögt system, så att göra snabba regleringar är nästan lönlöst. Värmepumpen vill jobba med små temperaturskillnader, börjar du reglera slingorna så kan du få större variation än pumpen är avsedd för vilken minskar effektiviteten.

Eftersom du har både golvvärme och radiatorer så känns det som huset varit tillbyggt tidigare. Om golvvärmen och radiatorerna går på samma shunt så behöver du se till att radiatorerna är avsedda för att arbeta med samma temperaturspann på vattnet som golvvärmen, eller sätta golvvärmen på en separat shunt så att det går att hålla olika temperaturer på vattnet.
 
S
J Jaif skrev:
Om det är så att ditt system inte är injusterat korrekt så kommer en ytterliggare styrsystem bara ändra karaktär på dina problem. Golvvärme är ett väldigt trögt system, så att göra snabba regleringar är nästan lönlöst. Värmepumpen vill jobba med små temperaturskillnader, börjar du reglera slingorna så kan du få större variation än pumpen är avsedd för vilken minskar effektiviteten.

Eftersom du har både golvvärme och radiatorer så känns det som huset varit tillbyggt tidigare. Om golvvärmen och radiatorerna går på samma shunt så behöver du se till att radiatorerna är avsedda för att arbeta med samma temperaturspann på vattnet som golvvärmen, eller sätta golvvärmen på en separat shunt så att det går att hålla olika temperaturer på vattnet.
Det är lågtemp radiatorer som jag satt in och golvvärmen gjöts in efteråt i den del som stort sett inte var uppvärmd pga större renovering.
2013 Jordvärmepump
2014 Nya radiatorer
2015 Renovering av del 2 klar, golvvärme kopplades på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.