Hej!

Vi har kört lite markarbete på vår sommarstugetomt och förvandlat skogstomt (aktivt val för vi har tillräckligt) till framtida gräsmatta.

Som amatör på gräsmatta undrar jag om någon kan ge mig tips på vilken sort jag ska köpa och andra allmänna tips för sådd av gräs.

Vi kommer börja nu om 1 vecka så mitten av september. Det är sol på gräsmattan under delar av dagen. Ganska samma mycket sol på alla ställen av gräsmattan uppskattar jag.
Vi vattnar med sjövatten eller vatten från brunn om det skulle vara fördelaktigt men tänker sjövatten mer näring.

Bild på en del av tomten som vi ska så gräs.

Hoppas på svar!
 
  • Jordbearbetad yta för anläggning av gräsmatta med träd i bakgrunden på en sommarstugetomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ju fröblandningar just för gräs som kanske inte klipps regelbundet. Är kanske värt att köra på. (Har ingen egen erfarenhet.)

När det gäller sådd gäller att hålla det fuktigt, så lätt bevattning ett par gånger om dagen om det är sol och uppehåll. Behövs bara ett par veckor tills det tagit sig bra.
 
Jag kör med granngården ett för allt. Slottspark för det mesta men på några ställen gårdsidyll.

Andra kör med Weibulls Extra Green men den ska vara jämförbar med granngårdens slottspark.

Någon mer insatt/nördig i gräsfröblandningar får gärna fylla i.
 
Extra green/slottspark spelar ingen större roll tycker jag, det är i princip samma blandning.

Grundgödsla med exempelvis Yara pro magna och håll det fuktigt, men inte blött. Vattna 5-10 minuter gärna 3-4 gånger om dagen.
 
Är det ett permanent boende? Eller kommer ni bara vara där ibland?

Slottspark och extra green är rätt bra blandningar men det tar tid innan ängsgröen har grott och är redo att möta världen. Upp till 30 dagar sägs det.

Men val av gräsfrön är svårt, det beror på hur man tänker ta hand om gräset och förutsättningar.

Men är det inte områden med total skugga så funkar det mesta.

Det är mest pengar som styr, dyrare frön har oftast nyare förbättrade sorter medans billigare har lite äldre. Inget fel med äldre sorter.

Vattna ofta och lite, jag brukar sluta vattna när gräset är 4-6cm. Då vattnar jag bara om det inte kommer regn på flera dagar >5.
Sjövatten duger gott.
 
Tack för alla svar! Inget granngården i närheten så får bli extra green. Tack för information om att det kan ta upp till 30 dagar. Kan ju bli lätt orolig annars innan gräset börjat komma upp. Det finns inte risk att det är för sent att så nu i september om det tar 30 dagar att ta sig?
 
B Bygglycka skrev:
Tack för alla svar! Inget granngården i närheten så får bli extra green. Tack för information om att det kan ta upp till 30 dagar. Kan ju bli lätt orolig annars innan gräset börjat komma upp. Det finns inte risk att det är för sent att så nu i september om det tar 30 dagar att ta sig?
Jag sådde en yta den 19 augusti och det har varit ovanligt kallt för augusti. 11 dagar senare var det tydligt grönt överallt och idag tänkte jag klippa för första gången. Detta var med Granngårdens motsvarighet till extra green, så jag tror du borde se lite grönt inom två veckor. Kanske inte blir mer än en klippning i år, men du borde komma förbi precis-nysått-stadiet i alla fall.
 
halper halper skrev:
Jag sådde en yta den 19 augusti och det har varit ovanligt kallt för augusti. 11 dagar senare var det tydligt grönt överallt och idag tänkte jag klippa för första gången. Detta var med Granngårdens motsvarighet till extra green, så jag tror du borde se lite grönt inom två veckor. Kanske inte blir mer än en klippning i år, men du borde komma förbi precis-nysått-stadiet i alla fall.
Härligt att höra! Körde du med vält efter du sått? Förstått att det kan vara bra men kanske inte alltid nödvändigt?
 
Har nyss planterat gräs till vårt nya hus så har lite erfarenheter att dela med oss av.

Vi gjorde det i två etapper, först baksida sen framsida och gjorde lite annorlunda på framsidan då vi drog lärdom av baksidan.

1. Se till att få ner gräsfröna innan det hinner regna på matjorden. Det vart riktigt tungarbetat för oss på baksidan.

2. Blanda gödsel i gräsfröna. Om det inte finns rikligt med näring i matjorden så tar det sig långsamt, och du måste vänta tills det tagit sig ordentligt innan du kan gödsla.

3. Använd gärna mer gräsfrön än vad som står på förpackningen. På de ställen vi gick två gånger med strollern för att vi hade frön över så vart det riktigt tjockt och fint.

4. Var noga med att få ner gräsfröna 1 - 2 cm i matjorden. På vår baksida var det så tungjobbat att vi inte lyckades så bra med det. Gräsfröna som ligger ovanpå flyter iväg när det regnar och samlas i gropar. Dessutom hålls fröna som ligger i bättre kontakt med jorden fuktigare och gror snabbare.

5. På framsidan körde vi med vält efter att vi sått. Vet inte om det är nödvändigt, men gräsfrön som ligger på ytan trycks fast lite bättre i jorden och eventuella jordklumpar plattas till.

6. Vattna ofta och lite per gång i början. Jorden bör hållas fuktig hela tiden.

7. Gödsla när gräset har kommit upp och du kan börja gå på gräsmattan. Om gräset är ljusgrönt är det tecken på för lite näring.

8. Det är bra om gräsmattan etablerar sig fort för att "hinna före" ogräset.

Lycka till och hoppas våra erfarenheter kommer till användning!
 
Angående frö så använde vi Villafröjd. Tror inte man ska chansa på billigare sorter som tex Biltema. Gräsfrön är förhållandevis billiga jämfört med matjord, bevattning och markarbete.
 
J Joakim V skrev:
Har nyss planterat gräs till vårt nya hus så har lite erfarenheter att dela med oss av.

Vi gjorde det i två etapper, först baksida sen framsida och gjorde lite annorlunda på framsidan då vi drog lärdom av baksidan.

1. Se till att få ner gräsfröna innan det hinner regna på matjorden. Det vart riktigt tungarbetat för oss på baksidan.

2. Blanda gödsel i gräsfröna. Om det inte finns rikligt med näring i matjorden så tar det sig långsamt, och du måste vänta tills det tagit sig ordentligt innan du kan gödsla.

3. Använd gärna mer gräsfrön än vad som står på förpackningen. På de ställen vi gick två gånger med strollern för att vi hade frön över så vart det riktigt tjockt och fint.

4. Var noga med att få ner gräsfröna 1 - 2 cm i matjorden. På vår baksida var det så tungjobbat att vi inte lyckades så bra med det. Gräsfröna som ligger ovanpå flyter iväg när det regnar och samlas i gropar. Dessutom hålls fröna som ligger i bättre kontakt med jorden fuktigare och gror snabbare.

5. På framsidan körde vi med vält efter att vi sått. Vet inte om det är nödvändigt, men gräsfrön som ligger på ytan trycks fast lite bättre i jorden och eventuella jordklumpar plattas till.

6. Vattna ofta och lite per gång i början. Jorden bör hållas fuktig hela tiden.

7. Gödsla när gräset har kommit upp och du kan börja gå på gräsmattan. Om gräset är ljusgrönt är det tecken på för lite näring.

8. Det är bra om gräsmattan etablerar sig fort för att "hinna före" ogräset.

Lycka till och hoppas våra erfarenheter kommer till användning!
J Joakim V skrev:
Angående frö så använde vi Villafröjd. Tror inte man ska chansa på billigare sorter som tex Biltema. Gräsfrön är förhållandevis billiga jämfört med matjord, bevattning och markarbete.
Tack för utförligt svar. Punkt 2: vilken sorts gödsel blandar man fröna med? På punkt 4: använder man kratta för att få ner från 1-2cm? På punkt 5: också funderat på vält och sett att det finns gallervält och rundvält, någon att föredra?
 
J Joakim V skrev:
Angående frö så använde vi Villafröjd. Tror inte man ska chansa på billigare sorter som tex Biltema. Gräsfrön är förhållandevis billiga jämfört med matjord, bevattning och markarbete.
Vet du vilken/vilka frösorter som är i Villafröjd? Jag själv har tittar på Skånefrö villa lyx då affär som säljer ligger ganska nära: https://molnsatra.se/sortiment/gras_och_godsel/grasfro/7964-grasfro_villa_lyx_20kg_1000m²

Kan den vara bra?
 
B Bygglycka skrev:
Härligt att höra! Körde du med vält efter du sått? Förstått att det kan vara bra men kanske inte alltid nödvändigt?
När jag gjort det ordentligt så har jag blandat typ dressjord med frön, lagt ut, jämnat till och sedan tryckt till rätt rejält med ett formrör (alltså sådant man gjuter betong i). Denna sista omgången struntade jag i det. Öste på frön, antagligen flera gånger rekommenderad mängd, myllade ner och slätade till lite med baksidan av en kratta. Sedan hade jag tur med att det kom typ 20 mm på ett dygn så det geggade ihop sig rätt bra. Där jag bara kastat ut frön (samma datum) och sedan ignorerat det helt (en slänt som var lite ruffig efter att vi grävt, gått, förvarat stenplattor etc under sommarens projekt) har det tagit sig ungefär lika bra.

Det är väl inte riktigt att fröet ligger i jorden som är viktigt utan att det hålls fuktigt. När jag sådde under högsommaren vattnade jag 5–6 gånger om dagen, men väldigt lite. Typ en sekund per kvadratmeter med en mjuk dimma.

Oklart om gödsel behövs vid sådd. Verkar finnas flera skolor. Jag kastade för skoj en näve NPK någonstans i mitten när jag sådde den 19 augusti. Det går inte att se skillnaden. Exakt samma mörkgröna färg, och lika långt, tjockt och tätt.
 
Innan gräset gror så gör väl inte gödning någon större nytta.
Vattnar man mycket eller det regnar så försvinner det mesta av gödningen.
Däremot när det väl blivit grönt och gräset har börjat växa så på med gödning då det har en chans att ta åt sig det.
 
B Bygglycka skrev:
Tack för utförligt svar. Punkt 2: vilken sorts gödsel blandar man fröna med? På punkt 4: använder man kratta för att få ner från 1-2cm? På punkt 5: också funderat på vält och sett att det finns gallervält och rundvält, någon att föredra?
Jag minns inte vilket gödsel vi använde. Någon vanlig gräsmattegödsel.

Japp, vi blandade fröna med översta lagret jord med kratta.

Vi hade en rundvält. Har inte provat gallervält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.