Ska försökta hålla mig kortfattad.

Jag skall igång och bygga på Gotland snart. Egenbyggare och ställer mig mer än gärna till den skaran som ogillar den här försäkringen VÄLDIGT mycket...
Jag har försökt ansöka om dispens från kommunen men dom vägrade. Sa att dom inte kunde gå emot lagen och en massa annat skitsnack.

Jag har därför kollat vad försäkringen skulle kosta för oss. Vi skall bygga 170kvm villa (plus övervåning på 50kvm). De företaget som vi fick bäst offert ifrån var GARBO. Dom sa att dom hade ett fastpris för egen byggare OAVSETT hur står byggkostnaden var. Deras försäkring kostade 12000kr (fastpris).

Kanske kan ge dig en liten hint...
DVE
 
Jag struntade i att teckna någon byggfelsförsäkring, nu har jag byggt färdigt. Vad händer om någon "myndighetsperson" kommer på mig med att ha fuskat?
 
Bror skrev:
Jag struntade i att teckna någon byggfelsförsäkring, nu har jag byggt färdigt. Vad händer om någon "myndighetsperson" kommer på mig med att ha fuskat?
Har du fått igenom bygganmälan utan den så borde det väl vara grönt ?

Har du byggt utan bygganmälan så är det väl i 1a han att rätta till tillkortakommanden samt betala straffavgift eller i värsta fall riva saker som inte är tillåtna...

/K
 
Jag tror inte att det finns någon straffavgift om man inte tecknar försäkringen. De flesta kommuner ger dock inte bygglov, byggkreditiv el. dyl om man inte visar upp att man har tecknat försäkringen. Det finns dock vissa kommuner som inte kollar upp om man har tecknat den eller inte. Det räcker att säga "Ja, jag har tecknat byggfelsförsäkring" i telefonen.

Det enda som kan hända är att du inte får ut något på försäkringen om det uppdagas byggfel i framtiden eftersom du inte har någon försäkring. Alltså samma sak som om du skulle tecknat försäkringen. Det finns vad jag vet idag inte någon person har fått ut något på deras byggfelförsäkring.
 
hade byggsamråd vid årsskiftet och våran kontakt sa då att ingen har någonsin fått ut ett öre utav försäkringen, så den är med andra ord bara en enkel inkomst som vi ibland måste betala.

Vi hade tur, vi slapp!!!
 
Snailman
Snailman skrev:
Är tydligen ett nytt förslag på gång:

Skydd mot fel och obestånd inom bostadsbyggandet


Kan inte se att det skulle förenkla för självbyggare...:(
Det nya förslaget verkar väl, på ytan iaf bra för självbyggare?

"Enligt rapporten bör ett obligatoriskt skydd mot byggfel begränsas till att gälla bostadsrättsföreningar och konsumenter vid nybyggnad,
tillbyggnad och mycket omfattande ombyggnad av permanenta
bostäder" - Dvs fritidshus omfattas därmed inte, samt endast "omfattande ombyggnationer"


vidare:
"Säkerhet behöver dock inte ställas när köparens betalning till
näringsidkaren kan beräknas understiga fyra prisbasbelopp enligt
lagen (1962:381) om allmän försäkring." - Mao så finns här en öppnings för att köpa in material utan byggfelsförsäkring om leveranserna delas upp på olika firmor och inte kostar för mycket, mao typiskt lösvirkesbyggande i egen regi ?!?

Vidare näms alternativ till försäkring tex att leverantör har en bankgaranti motsvarande 25% av beloppet - vilket torde medföra att vid leverans från större firmor så kan man förlita sig på denna ?

Nåja, vi får väl se vart det leder -ett slopande verkar ju inte aktuellt, och kanske inte är rätt heller. Men en rimlighet i premier och omfattning är ju på sin plats..

/K
 
Permierna borde ju kunna gå att sänka till närmare en svensk hundralapp, om man nu ändå inte från bolagens sida har för avsikt att betala ut någon ersättning. Kontrollen på försäkringen kostar ju ändå oftast extra (besiktning av bff-bolaget) så visst måste det vara en "vinstmaskin" gentemot självbyggarna :)
 
Hos Gar-Bo lyckades jag just teckna en BFF på enbart material och fick betala 10.000 SEK. Material specat lite grovt till 700.000-800.000 kr, räknar med att bygget kostar 2,4 i slutändan.
 
viltfjall skrev:
Hos Gar-Bo lyckades jag just teckna en BFF på enbart material och fick betala 10.000 SEK. Material specat lite grovt till 700.000-800.000 kr, räknar med att bygget kostar 2,4 i slutändan.
Fick offert idag från Bostadsgaranti - 22.412 SuraEnKronor för "Huvudsakligen självbyggeri", med beräknad produktionskostnad på 2,4 (exkl eget arbete och mark mm).

Ska nog skicka en förfrågan till Gar-Bo i alla fall. Vi hade förstått det som om Gar-Bo bara teckande försäkringar om man byggde prefab. Låter som att det är värt att testa. Det värsta är ju ändå att man ska behöva betala en så´n här avgift bara för att man vill bygga - SURT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.